Stall på 7x7m

Nebraska

Trådstartare
Hur gör man bästa planlösningen på ett stall som är 7x7m? Vill få in 3 boxar(minsta på 3x3m, gärna så stora som möjligt) och skötselplats.
 
2st 3×3,5 boxar i bredd, en 4×3box i vinkel mot de andra, och så en 2×2 kvm sadelkammare i fria hörnet vilket ger en 2m bred stallgång vilket kan duga för skötselplats även om det är lite trångt. Öppna boxfronter ger mer luft åt stallet och så kan man enkelt hänga av både täcken och sadlar över väggen när man gör i ordning.
Gör ett avlopp i gången Också med fall så kan du spola av hästarna också.
 
2st 3×3,5 boxar i bredd, en 4×3box i vinkel mot de andra, och så en 2×2 kvm sadelkammare i fria hörnet vilket ger en 2m bred stallgång vilket kan duga för skötselplats även om det är lite trångt. Öppna boxfronter ger mer luft åt stallet och så kan man enkelt hänga av både täcken och sadlar över väggen när man gör i ordning.
Gör ett avlopp i gången Också med fall så kan du spola av hästarna också.

Fast öppna boxfronter i ett så litet stall? Ställer ju verkligen krav på att man aldrig får in en krokodil som gillar att tugga på andra eller utrustning...
 
Fast öppna boxfronter i ett så litet stall? Ställer ju verkligen krav på att man aldrig får in en krokodil som gillar att tugga på andra eller utrustning...
Man behöver inte ha öppet mellan boxarna. Finns ju också fronter som går i en konkav båge så de har svårare att stå och bråka runt om. Har haft flera olika hästar med mer eller mindre bit och tjur fassoner utan ngt problem.
 
Man behöver inte ha öppet mellan boxarna. Finns ju också fronter som går i en konkav båge så de har svårare att stå och bråka runt om. Har haft flera olika hästar med mer eller mindre bit och tjur fassoner utan ngt problem.

Fast jag tror det avsågs tugga på kompisar som står i gången, sträcka sig efter täcken och grimmor mm och tugga på etc.

Jag hade haft gallerfronter men fällbart över boxdörr så man kan välja ha de nere.
 
Fast jag tror det avsågs tugga på kompisar som står i gången, sträcka sig efter täcken och grimmor mm och tugga på etc.

Jag hade haft gallerfronter men fällbart över boxdörr så man kan välja ha de nere.
Som sagt, Har 3 boxar med öppna fronter och en 2,5m stallgång där jag har uppbindning. Av de 7 hästarna jag haft där än så länge har ingen bitit efter den på gången, genom gallret Ja men aldrig på gången. Är mest att de står och nosar eller kliar.

Men ts skrev inget om behov av sadelkammare så då kan man ju ha skötselplats i fria hörnet.

Jag upplever att stängda boxar leder till mer hugg och sura miner när man går förbi än öppna.
 
Som sagt, Har 3 boxar med öppna fronter och en 2,5m stallgång där jag har uppbindning. Av de 7 hästarna jag haft där än så länge har ingen bitit efter den på gången, genom gallret Ja men aldrig på gången. Är mest att de står och nosar eller kliar.

Men ts skrev inget om behov av sadelkammare så då kan man ju ha skötselplats i fria hörnet.

Jag upplever att stängda boxar leder till mer hugg och sura miner när man går förbi än öppna.

Och jag har öppna boxar, aldrig haft hästar som är sura på varandra - men mer än en oralt fixerad häst som roat sig med att dra kompisen som står på gången i svansen, nypa till lite för att se om man kan få till bus, kasta grimmor över stallgången, dra in täcken och bädda med osv. Eller sno mattes toppluva...

Och har man inte haft en sån förr kan tex boxvila göra underverk för uppfinningsrikedomen ;)

Genom fällbara galler undanröjer man den risken om man står med en sån häst, som bonus slipper man akut bygga till den dag man inser att en nyköpt häst drabbats av separationsångest och taxerar boxdörren för att hoppa.

Så - den dag jag bygger nytt kommer det garanterat att bli så att jag kan ha som jag vill (öppet) men ändå inte kommer behöva stå där och akut behöva bygga till. Dvs jag kommer se till att ha fällbara/öppningsbara galler i fronten.
 
2st 3×3,5 boxar i bredd, en 4×3box i vinkel mot de andra, och så en 2×2 kvm sadelkammare i fria hörnet vilket ger en 2m bred stallgång vilket kan duga för skötselplats även om det är lite trångt. Öppna boxfronter ger mer luft åt stallet och så kan man enkelt hänga av både täcken och sadlar över väggen när man gör i ordning.
Gör ett avlopp i gången Också med fall så kan du spola av hästarna också.
Sadelkammare ska jag inte ha i stallet. Bara en skötselplats med avspolningsmöjligheter.
 
Hur gör man bästa planlösningen på ett stall som är 7x7m? Vill få in 3 boxar(minsta på 3x3m, gärna så stora som möjligt) och skötselplats.
Bästa vet jag inte, men dessa två är de första varianterna jag kommer på. Ser inga direkta fördelar med den högra varianten mer än att ytan kan utnyttjas maximalt.
7x7b.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: JohannaB
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Lexa
·
Utrustning Ni som har övervakning i stall, vad har ni för nått? Jag vill gärna kunna se att hästarna har det gott på natten, så det behövs inget...
Svar
5
· Visningar
618
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp