Ställa in ridning pga väder?

Vi har ridhus men där sitter jag inte massa dagar på raken bara för att vädret är för extremt dåligt att rida ut i som alternativ, så om det blir så får min häst en vilodag. Rids och tränas strukturerat och planerat 5 dagar /vecka. Om jag då får möblera om en planerad vilodag till en annan vilodag pga extremväder spelar det ingen roll alls .

Även om man har ridhus så tycker inte jag lösningen på dåligt väder är att sitta därinne till varje pris.

Idag har vi skitväder här med nordanvind, snöfall och -17 ca med vid faktorn. ( -11 på den konkreta termometern).
Jag red ut påbyltad till tänderna för att hästen gått tuffa träningar i ridhuset och behövde komma ut helst. Det var kallt som satan för mig men ändå värt det för underlaget med snön är kanon just nu och vi har dessutom spår ute på vallarna som stallägarna kört upp med traktorn sen snön kom och underhållit så det går att rida på fast och bra underlag i alla gångarter trots snön.

Om det varit värdelöst underlag osv som bidragande i sammanhanget, hade jag stuvat om i planeringen idag och gett hästen en vilodag. Spelar ju ingen som helst roll åt det negativa . Ska inte rida OS framöver :D
 
Vi har ett par km skritt mellan stora åkrar innan vi kommer upp i skogen och jag fasar för den biten.
Icke. Inte en chans i hård blåst och -10.
Hade skogsbrynet legat ett stenkast från stallet så vore det ett helt annat läge. I det vädret (exakt samma väder här) så blir det ridhuset för min del. Som det blev idag.

Strängt taget blir det ridhuset de flesta ridpass, eftersom det inte finns något annat än åkrar och långa raka asfaltvägar på ett par kilometers radie från nuvarande uppstallning. Saknar verkligen skogen, av flera skäl.
 
Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret).
Hur ser ni på att ställa in ett planerat ridpass pga vädret?
Jag har hittills inte gjort det en enda gång med nuvarande häst (haft den i ca 7 månader), dels pga min beslutsamhet att jag SKA rida oavsett väder och inte "fega ur" så fort vädret är lite trist, och dels för att vi har varit ganska förskonade från skitväder.

MEN idag funderar jag verkligen. Det är bara -10, så i sig absolut ingen fara och jag har utan problem ridit i kallare än så. Men det blåser nåt så in i bomben idag! Det snöar horisontellt, drivbildningen är inte av denna värld, och när jag nyss tog en kort promenad med hundarna riktigt värkte det i ansiktet pga kyla/blåst.

Egentligen VILL och behöver jag rida idag, men... Vi har ett par km skritt mellan stora åkrar innan vi kommer upp i skogen och jag fasar för den biten. Har visserligen även en ridbana, men jag är inte ett dugg sugen på att rida där då den är oplogad. Så jag överväger, för hittills första gången på drygt ett halvår, att erkänna mig besegrad av vädret.

Hur gör ni? När ställer ni in ridningen, vid vilket väder?

Det ger inte mig någonting att rida om det är mörkt eller regnigt. Eller för varmt men då kunde man ju vänta till sena kvällen.
Mot kyla finns det kläder så det var ok.
 
Oj oj. Jämt.
Förut red eller körde jag i alla väder nu gör jag det bara om jag känner lust vilket jag ibland kan göra trots - 27 eller snöstorm, sällan men det händer, känns bara jobbigt då får det vara, då gör det varken mig eller hästen gott.
 
Det ger inte mig någonting att rida om det är mörkt eller regnigt. Eller för varmt men då kunde man ju vänta till sena kvällen.
Mot kyla finns det kläder så det var ok.
Mot kyla finns det inte kläder när det är -27 (som idag). Eller, det finns inte kläder så JAG överlever med fingrar kvar :p

Sjukt tur att den inplanerade vilodagen råkar vara just idag :D
 
Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret).
Hur ser ni på att ställa in ett planerat ridpass pga vädret?
Jag har hittills inte gjort det en enda gång med nuvarande häst (haft den i ca 7 månader), dels pga min beslutsamhet att jag SKA rida oavsett väder och inte "fega ur" så fort vädret är lite trist, och dels för att vi har varit ganska förskonade från skitväder.

MEN idag funderar jag verkligen. Det är bara -10, så i sig absolut ingen fara och jag har utan problem ridit i kallare än så. Men det blåser nåt så in i bomben idag! Det snöar horisontellt, drivbildningen är inte av denna värld, och när jag nyss tog en kort promenad med hundarna riktigt värkte det i ansiktet pga kyla/blåst.

Egentligen VILL och behöver jag rida idag, men... Vi har ett par km skritt mellan stora åkrar innan vi kommer upp i skogen och jag fasar för den biten. Har visserligen även en ridbana, men jag är inte ett dugg sugen på att rida där då den är oplogad. Så jag överväger, för hittills första gången på drygt ett halvår, att erkänna mig besegrad av vädret.

Hur gör ni? När ställer ni in ridningen, vid vilket väder?

Jag har inte ridit sedan i söndags pga att det varit kallare än vad som är bekvämt, i kombination med att jag är förkyld.
Vanligen, vid vettigt väder, rider jag 3-9 hästar per dag.
 
Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret).
Hur ser ni på att ställa in ett planerat ridpass pga vädret?
Jag har hittills inte gjort det en enda gång med nuvarande häst (haft den i ca 7 månader), dels pga min beslutsamhet att jag SKA rida oavsett väder och inte "fega ur" så fort vädret är lite trist, och dels för att vi har varit ganska förskonade från skitväder.

MEN idag funderar jag verkligen. Det är bara -10, så i sig absolut ingen fara och jag har utan problem ridit i kallare än så. Men det blåser nåt så in i bomben idag! Det snöar horisontellt, drivbildningen är inte av denna värld, och när jag nyss tog en kort promenad med hundarna riktigt värkte det i ansiktet pga kyla/blåst.

Egentligen VILL och behöver jag rida idag, men... Vi har ett par km skritt mellan stora åkrar innan vi kommer upp i skogen och jag fasar för den biten. Har visserligen även en ridbana, men jag är inte ett dugg sugen på att rida där då den är oplogad. Så jag överväger, för hittills första gången på drygt ett halvår, att erkänna mig besegrad av vädret.

Hur gör ni? När ställer ni in ridningen, vid vilket väder?

Du får tänka på att om det var så kallt att gå med hundarna, så är det ontf varmare att rida.
om du skulle ramla av så klarar man sig inte hur länge som hällst i kyla och blåst. Det är bättre att ställa in i bland än att vara dum dristig. Sen om det är runt nollan o regn det är en annan sak.
 
Jag rider för att jag tycker det är kul att rida, är vädret jobbigt för mig eller hästen avstår jag hellre då. Sedan beror det även på vilken häst jag rider, en eventuell ägare kan ha andra åsikter än mig och då gäller dennes vilja.

Väder jag känner mig avigt inställd mot är åska, rejäla vindstormar, ösregn, snöstorm, och strålande solsken +30 grader. Becksvart mörker i kombination med dimma är heller ingen hit. Absolut nolltolerans är dock enbart åska, alla andra väderlekar rider jag i om jag "måste".

Det blir inte så kallt här jag bor, någon enstaka vinter har det väl kommit upp i -20, men oftast är det varmare. Så det går att klä sig även om jag naturligtvis gärna har det varmare om fötter och händer.

Jag rider främst ut kan tilläggas. Ridhus hade varit gött när vädret inte är bra.
 
Jag tycker det är mysigt att rida i dåligtväder. Rider väldigt gärna i regn, då kan jag ta mig en oplanerad ridtur om det helt plötsligt börjar regna.
Snö gillar jag också, kyla är helt underbart!:heart Lägger i värmesulor i skorna och handvärmare i vantarna.

Dock är blåst något både jag och damen hatade så då sket vi i det:angel:
 
Här har det blivit helt uppehåll. Går inte att komma ut alls, hästtransporten är översnöad sen flera månader och vi har inte hunnit prioritera att skotta fram den utan den har hamnat bakom och under en massa snö även om vi försöker hålla bort det mesta från taket. Skogsmaskiner har kört upp några spår nere i skogen, får kanske ihop 4-5 km om jag tar och använder dom typ 2 ggr, och dom kan jag använda med den äldre hästen men den yngre får mest gå som handhäst (hon är 4 och riden 3 ggr). Sist dämpte den yngre av mig 2 ggr och jag har fått uppleva hur man drunknar i snö :wtf:...snödjupet ligger mellan 130-180 cm och mina hästars mkh är ca 150...jag har resignerat!:meh:
 
Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret).
Hur ser ni på att ställa in ett planerat ridpass pga vädret?
Jag har hittills inte gjort det en enda gång med nuvarande häst (haft den i ca 7 månader), dels pga min beslutsamhet att jag SKA rida oavsett väder och inte "fega ur" så fort vädret är lite trist, och dels för att vi har varit ganska förskonade från skitväder.

MEN idag funderar jag verkligen. Det är bara -10, så i sig absolut ingen fara och jag har utan problem ridit i kallare än så. Men det blåser nåt så in i bomben idag! Det snöar horisontellt, drivbildningen är inte av denna värld, och när jag nyss tog en kort promenad med hundarna riktigt värkte det i ansiktet pga kyla/blåst.

Egentligen VILL och behöver jag rida idag, men... Vi har ett par km skritt mellan stora åkrar innan vi kommer upp i skogen och jag fasar för den biten. Har visserligen även en ridbana, men jag är inte ett dugg sugen på att rida där då den är oplogad. Så jag överväger, för hittills första gången på drygt ett halvår, att erkänna mig besegrad av vädret.

Hur gör ni? När ställer ni in ridningen, vid vilket väder?
När jag hade häst planerade jag livet HELT efter väder. Hästen avskydde regn och blåst och vi tränade inte inför tävling. Så det var vila vid jul och kallt/regnigt väder. Såg ingen mening med att plåga oss båda. Gällde att hålla i sig lite extra när det var dags att sätta igång igen bara:D.
 
Mot kyla finns det inte kläder när det är -27 (som idag). Eller, det finns inte kläder så JAG överlever med fingrar kvar :p

Sjukt tur att den inplanerade vilodagen råkar vara just idag :D

Nä, -27 är överjävligt medan -20 kan vara överkomligt.

Fast bland det svåraste att klä sig tycker jag är 0-gradigt snöblaskblåst.

Oavsett så när jag hade häst i Sverige red jag bara när jag tyckte vädret var ok.
Mellan december-februari blev det mest ridning på helgerna bara då jag hade månd-fred jobb
 
Mina hästar är inte speciellt påverkade av väder utan beter sig lika oavsett om det blåser storm och regnar eller är vindstilla och sol :)
Låter som du har islänningar, såg en flock med en islänning och fem andra som jag gissar var halvblod i riktigt busväder, precis runt noll med regn och hård blåst. De fem andra stod tätt ihop i en hörna med lite lä och frös medans islänningen utan täcke gick och betade helt obekymrad mitt i hagen där det blåste som värst :)
 
Låter som du har islänningar, såg en flock med en islänning och fem andra som jag gissar var halvblod i riktigt busväder, precis runt noll med regn och hård blåst. De fem andra stod tätt ihop i en hörna med lite lä och frös medans islänningen utan täcke gick och betade helt obekymrad mitt i hagen där det blåste som värst :)

Ja det stämmer! Har två islandshästar :)
 
Jag ställer aldrig in hästens motion helt oavsett väder. Men om jag har en dag där jag tänkt rida ut så kan jag t ex gå med honom istället om det är väldigt kallt och jäkligt.
 
Jag rider för att det är kul inte för att jag måste så jag ställer in ridningen om det är skitväder. Finner ingen anledning att sitta och frysa. Varken jag eller hästarna får ut nått av det. Samma när det gäller ösregn. Den ena är knappt ridbar då. Förr när hon tävla så gällde det att kolla vädret. Inte kul att åka iväg och vägra ut sig för att det regnar. Vid värme så undviker jag att rida när det är som varmast. Även om hästen klarar det så gör inte jag det. Solsting är ingen höjdare. Blåst har varken jag eller hästarna ont av så länge det inte är snålblåst i minusgrader. Då ställer vi in. Samma när det finns risk för att det ska blåsa ner saker på oss. Även om det inte blåser lika farligt i skogen så ska man ta sig dit utan å få grenar och skit i skallen.
Så jag har inget problem med att ställa av. Förutom lite abstinens när det gått en vecka
 

Liknande trådar

Träning Hur många grader ska det vara för att ni ska ställa in ridningen/rida lugnare än tänkt? Hade en liten diskussion i stallet ang det...
Svar
15
· Visningar
3 424
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 453
Senast: FridaW
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 297
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp