Ställa in ridning pga väder?

Jag ställer in ridpass efter dåligt väder. Är det kallare än typ -25 så rider jag helst inte, samma sak om det är snöstorm, bara storm eller spöregn. Även om jag bara har 5 minuter med bil till ridhus så lastar jag helst inte heller och åker iväg om det är snöstorm eller extrem kyla.

Varken jag eller hästen tycker det är speciellt intressant att vara ute och motionera när det är riktgt dåligt väder :D
 
Är det halt eller ösregnar ställer jag in. Nu rids inte hästen jag rider fullt ut och det är ingen skillnad på honom om han stått en vecka eller reds igår. Väldigt okomplicerad halvpensionär. Blåser det för mycket ställer jag också in då det känns som att det blir farligt om det far runt saker när man rider. Sen planerar jag ju dagarna. Jag rider 2-3 dagar/vecka (han rids inte mer än så) och jag väljer ju hellre en dag med fint väder än en dag då det ösregnar. Nån tävlingssatsning blir det ju inte men det är inte aktuellt med den här hästen ändå. Hade kanske resonerat lite annorlunda om det var en häst som skulle tävla eller behövde hållas igång mer än den jag rider nu.
 
Förr red jag i stort sett oavsett väder, "Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder", hade inte körkort förrän jag var 25, så jag åkte dessutom moped till stallet i snöstorm, ösregn, hagel, -30 grader... Vilken j-la idiot man var!

Nu för tiden är jag väldigt kräsen med vädret, rider absolut inte om det regnar, inte om det är kallt, inte om det blåser mycket, inte om det är mörkt osv. Men nu går ju hästen på lösdrift, i riktigt stora, kuperade hagar, tillsammans med andra hästar och han håller sig jättefin i både muskulatur och kondition, tom efter 4 månaders vintervila är han jättefin att rida! Märks ingen skillnad på honom om han rids 2 dagar i veckan eller 7 dagar i veckan. Nu är han visserligen bara hobbyhäst, skulle han tävla, på högre nivå än regional, så skulle han förstås behöva ha ännu bättre kondition, så då skulle det behövas lite mer strukturerad träning.
 
Jag är ju lyckligt lottad som bor i en landsände där det sällan blir kallare än -10. Det enda vädret jag inte gillar är ösregn på tvären så dom få dagarna får min häst en vilodag. Vi har både ridhus på skrittavstånd och ett elljusspår precis utanför stalldörren så det går att rida året om.
 
Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret).
Hur ser ni på att ställa in ett planerat ridpass pga vädret?
Jag har hittills inte gjort det en enda gång med nuvarande häst (haft den i ca 7 månader), dels pga min beslutsamhet att jag SKA rida oavsett väder och inte "fega ur" så fort vädret är lite trist, och dels för att vi har varit ganska förskonade från skitväder.

MEN idag funderar jag verkligen. Det är bara -10, så i sig absolut ingen fara och jag har utan problem ridit i kallare än så. Men det blåser nåt så in i bomben idag! Det snöar horisontellt, drivbildningen är inte av denna värld, och när jag nyss tog en kort promenad med hundarna riktigt värkte det i ansiktet pga kyla/blåst.

Egentligen VILL och behöver jag rida idag, men... Vi har ett par km skritt mellan stora åkrar innan vi kommer upp i skogen och jag fasar för den biten. Har visserligen även en ridbana, men jag är inte ett dugg sugen på att rida där då den är oplogad. Så jag överväger, för hittills första gången på drygt ett halvår, att erkänna mig besegrad av vädret.

Hur gör ni? När ställer ni in ridningen, vid vilket väder?

Jag rider som hobby, hela idén är att det ska vara trevligt. Så är det pissväder rider jag inte. Kyla är normalt inget problem, däremot västkustkombon kyla-nederbörd-styv kuling.... Då får det va.

När hästen (RIP) stod på lösdrift gjorde det varken till eller ifrån om han inte reds någon dag, och även när jag stallade upp så var han ändå ute med gänget cirkus 12-14 timmar.

Var det jävligt väder flera dagar i sträck fanns manege 20 min:s ridväg bort.
 
Om hästen är igång är det knappast en katastrof om det blir upp till en veckas ofrivillig vila pga katastrofalt väder a la snöstorm. Men om en är i ett läge där hästen måste gå, tex konvalescentplan, mycket tydlig tävlingssatsning eller liknande är det bara att bita ihop och klä på både sig själv och häst. Jag tröstar mig rätt ofta med att jag är en glad hobbyryttare och om mina hästar får en extra vilodag för att vädret är skräp så gör det inget.

Nu har jag ridhus nära men jag planerar mycket hur jag rider utifrån väder. I synnerhet den här vintern när det varit så jla kallt har jag passat på att rida ut de "varmare" dagarna så jag med gott samvete kunnat vara ridhusråtta när det varit neråt -15- -25.
 
När vädret är så illa att hästen inte längre tycker det är kul så rider jag inte. Riktigt blåsigt i samband med regn/snö i sidled så att hästen bara vill vända rumpan mot vinden, det är ingen rolig ridning för nån av oss. Men det har nog hänt knsppt en handfull gånger med ridskoletiden inräknat (hade inget ridhus) och jag har ridit i 23 år. Vid blåsigt väder brukar jag rida i skogen där det är mer lä. Men oftast bekommer inte vädret mig så mycket.
 
Jag kollar nog mest på hur hästarna beter sig i hagen utefter vad jag gör med dem, är det trist väder i mitt tycke men hästarna går runt och äter grenar, rör på sig och ser nöjda ut så kan jag låta dem vila om jag inte känner för att ge mig ut, står de däremot och spänner sig och knappt rört sig på hela dagen så vill jag aktivera dem så de dels inte blir stela och dels för kolikförebyggande :) Mina hästar har kompisar och bra hagar så de måste inte ut, förstår dock att om hästen går själv eller i mindre hage att man behöver motionera i alla väder :)
 
Ja det händer. Jag är en hobbyryttare och är vädret bedrövligt, eller underlaget riktigt dåligt så kan jag avstå. Är det precis före en tävling och jag vill rida ändå så lastar jag och åker till ridhus.

Spöregnar det kan det hända att jag longerar istället för att rida eller promenerar för hand, är rädd om sadeln :)
 

Liknande trådar

Träning Hur många grader ska det vara för att ni ska ställa in ridningen/rida lugnare än tänkt? Hade en liten diskussion i stallet ang det...
Svar
15
· Visningar
3 418
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 439
Senast: FridaW
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp