Bukefalos 28 år!

Stallet efter förlossningen.

D

Dunis

Hur länge väntade ni innan ni var i stallet första gången efter att ni fått ert första barn?
Hade ni barnet i vagnen då?
Hade ni en "stallvagn"? Tänkte mest på att det kommer ju lukta stall om vagnen och det kanske inte är så kul att gå omkring med tex på stan =).
När red ni första gången?
Vart gjorde ni av er bebis då?

Ja har nämligen blivit mamma för första gången till en liten tjej och har som ni märker lite funderingar över hur det ska gå med hästen.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

My är nu 12 veckor och jag måste säga att det här med häst och bebis fungerar väldigt bra för oss än så länge!

Jag har hästen inackorderad i ett stall ca en mil hemifrån där det finns en underbar stallägare som tog hand om hästen åt mig första veckan efter förlossningen (och även någon vecka innan). Det var jätteskönt att inte behöva tänka på honom då.

Efter en vecka var jag där första gången. Jag hade nog med mig vagn, men hon sov gott i babyskyddet så jag behövde aldrig lägga henne i den. Sedan dess har jag varit där i princip varje dag och det har fungerat jättebra. I början sov hon alltid kvar i babyskyddet och det tog jag med in i sadelkammaren (la en filt över för att skydda mot stallukt). När jag skulle träna med hästen lyfte jag bara med det och ställde henne vid paddocken.

Nu sover hon aldrig vidare i babyskyddet efter att vi stannat bilen, så nuförtiden har jag henne i sele på magen om hon är vaken eller i vagnen om hon sover. Det fungerar jättebra. Har jag henne i selen jobbar jag hästen från marken och har jag henne i vagnen kan jag rida i paddocken. Vaknar hon så får man ju bara avbryta =) Jag har varit ute och gott med hästen och vagnen för att söva henne när det behövts. I början var selen mer poppis än vagnen, men nuförtiden somnar hon gott i vagnen rätt snabbt, och det har ju gjort saker och ting lite enklare.

Jag hade funderingar på att ha en stallvagn, mycket pga att min man är allergisk. Nu har det inte blivit så, utan jag har samma vagn överallt, men jag tar aldrig in den i stallet så då luktar den inte. Däremot har jag en stallsele och en hemmasele och det är bra!

Jag satt upp på hästen (som är en unghäst under inridning) första gången efter ca tre veckor och det var inga problem. Jobbade honom dock från marken from en vecka efter förlossningen. Jag har också haft tur att ha en mycket engagerad mamma som kan vara med mig ca två-tre gånger ojämna veckor och ca 1 gång jämna veckor, vilket är guld värt! Då kan jag ju rida ut också =)

När lillan blev ca 1 månad åkte jag hemifrån utan henne första gången och lämnade henne med sin pappa. Då var jag bara borta någon timme och det gick bra. Nu har jag också lämnat henne några gånger för att rida ut och då varit hemifrån ca två timmar. Är hon bara fulltankad innan jag åker så brukar det gå bra, och det är ju mysigt för pappa att få lite egentid med bebisen också.

Lycka till med häst och dotter!

//Julia
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Efter 10-14 dagar åkte jag upp och hälsade på min häst för jag kom på att jag inte sett henne på typ 2 veckor :angel:

Började rida igen flera dagar/vecka när sonen var 4 veckor eftersom min ena medryttare slutade och den andra fick mkt att göra i skolan. Jag ammade/böt blöja i sadelkammaren. Han sov i vagnen medans jag red. Pysslade jag i stallet kunde han ibland sitta i bilbarnstolen.
När han börja ta flaskan åkte jag och red när pappan kom hem från jobbet. Vilket gav otrolig mkt viktig tid bara pappa - barn. De kom varandra otroligt mkt närmare då (Rasmus var en otrolig mammagris)

Jag hade en Brio Happy som åkte med in i stallet. Den sålde jag för några månader sen till en annan hästtjej ;)

Köpte en ny vagn och sen en vagn för 300 kr jag alltid har ståendes i stallet. Sonen är idag 1½ år och sitter fortfarande med i ett hörn i ridhuset medans jag rider. Släpper ut hästarna osv. Han får bara gå ner om alla hästar är i sina boxar/hagar och alla dörrar är stängda för att försöka ha det så säkert som möjligt.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Oscar föddes en lördag och på måndagen var vi på måndagstrav på travbanan. Själv har jag inte min islandshäst kvar, dock har sambon egen travhäst och dit var vi med så gott som varje dag under hösten. Oscar sov oftast i babyskyddet i bilen, men vaknade han plockade jag ut honom och han var med & spanade i stallet.

Nu står hästen i annat stall och dit åker sambon direkt efter jobbet så det blir mest på helgerna jag & Oscar följer med. Vi håller även på att bygga stall hemma på gården så det blir skönt att ha hästar på hemmaplan.

Jag valde att sälja min isis som då var under inridning eftersom tiden/orken inte riktigt fanns då - Visst hade jag kunnat ställt av honom eller skickat honom på lösdrift men jag tyckte det var synd att en så fin häst bara skulle gå och skrota, dessutom älskade han att arbeta - Visst ångrar man sig lite i dagsläget nu när vi bor på egen gård, men jag har regelbunden kontakt med nuvarande ägare och de trivs jättebra tillsammans.

Lycka till med häst & barn.

//Linda
 
Senast ändrad:
Sv: Stallet efter förlossningen.

för tillfället har jag ingen egen häst men efter ca 3-4veckor var elias med uppe på nationella tävlingar på ridklubben, hade då inte vagnen med mig utan hade han i bärselen, gick jättebra.vi har köpt begagnad vagn för att slippa tänka på just hästlukt o sånt. har inte hunnit rida ännu efter förlossningen (5 veckor imorgon) men känner mig helt återställd så det skulle nog inte vara några problem.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Jag har gått ut i stallet så fort jag kommit hem, med barn nr 2 blev de samma dag. Undvikte dock tunga lyft de första veckorna.
Vi har haft dubbla vagnar. En fin vagn och en stall vagn. Mest för att slippa ställa in en lerig vagn i bilen.
Ridningen har de däremot tatt ett tag innan jag började med igen. Jag blev lite stressad av att barnet kanske skulle bli hungrig medans jag var borta osv, så de var inte förens jag hade rutin på ammandet som jag började rida igen.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Hur länge väntade ni innan ni var i stallet första gången efter att ni fått ert första barn?
Hade ni barnet i vagnen då?
Första dagarna efter vi kommit hem skötte min sambo hästarna (de gick på bete då fortfarande så det var inte så betungande) men jag gick ju och hälsade på dem såklart. Men efter det började jag gå ut till stallet nån halvtimme varje kväll och pyssla och rykta lite medan Viking var inne med pappan. Viking åt jätteofta i början så det funkade inte att vara borta längre än så. På morgonen brukade jag lägga honom i vagnen medan jag skötte hästarna, han somnade snabbt och sov minst 2 timmar så det funkade jättebra.

Hade ni en "stallvagn"? Tänkte mest på att det kommer ju lukta stall om vagnen och det kanske inte är så kul att gå omkring med tex på stan =).
Nej, men så har jag aldrig haft vagnen med mig på stan heller. Tycker det är så bökigt så jag har honom alltid i selen där. När han blir för tung för selen kanske man kan köpa en lätt sulky.
Dessutom har vi lösdrift så vagnen är ju aldrig inne i stallet.

När red ni första gången?
Jag väntade nog 7-8 veckor men jag förlöstes med sugklocka och sprack en hel del så jag ville vänta till efterkontrollen så jag visste att allt var ok. Men jag skulle nog ha kunnat rida efter 5-6 veckor som det kändes.

Vart gjorde ni av er bebis då?
Han var inne med pappan. När Viking var 6 veckor provade vi med nappflaska och urpumpad mjölk. Han tog den direkt utan problem. Jätteskönt! Då kunde jag rida i lugn och ro utan att behöva tänka på att han kanske blev hungrig. Och så är det jättebra för pappan att känna att han klarar att uppfylla bebins alla behov.
Nångång red jag dagtid också med Viking i vagnen.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Låter ju som det går jätte bra för er och bebisarna i stallet, skönt att höra.
Jag ska nog upp idag för att hälsa på, alla är så nyfikna på Emma =).
Sen saknar jag ju min älskade häst också, har turen att en tjej i stallet är super snäll och hjälper mig med henne.
Har inte haft sug efter stallet förrns nu, är lite nervös över hur det ska gå fast det är nog bara dom där första gångerna.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Nu har jag stallet hemma men jag var där samma dag vi kom hem, dvs dagen efter förlossningen. Har mått oförskämt bra efter denna förlossning så jag har kunnat köra på nästan som vanligt. Red gjorde jag efter 2.5 vecka!

Har ingen särskild stallvagn, vårt stall luktar inte så mkt då hästarna knappt är där eftersom dom går på lösdrift.

När jag rider har sambon barnen. Självklart anpassar jag rundorna efter lilleplutten. han äter fortfarande ungefär med 2-3 timmars mellanrum. Så det gäller att amma det sista jag gör innan jag rider iväg eller går ut.

Med första barnet var det jättekrångligt att vara i stallet. Han bara skrek i vagnen, var inte nöjd i selen... Vad gör man då? Gjorde bara det mest nödvändiga på kvällarna när sambon var hemma. Skulle aldrig kunna rida samtidigt som han låg i vagnen, han sov aldrig i vagnen nästan... när han väl gjorde det vaknade han efter några minuter igen. Hade ingen motivation till att rida då heller så hästen gick mest i hagen hela vintern.

Hade första barnet varit som nr 2 hade jag hur lätt som helst kunnat sköta stallet på dagarna, rida mm. Men det blev bara ett stressmoment.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

3-4 dagar tror jag, men då hade jag nog med mig min man och bebis första gången? *minns inte riktigt* Minns iaf att jag hade henne i babyskyddet i början när hon var med i stallet. Hon var ingen barnvagnsbebis alls tills hon var typ 5-6 månader..
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

förtydligande: första gången var jag bara där o hälsade på.
Sen dröjde det inte många dagar till innan jag mockade och longerade. Och utökade det till tömkörning. Sen efter kanske 2-4 veckor så red jag korta stunder, utökade det succesivt..
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Vi låg inne på bb fyra dagar sen dröjde det ytterligare en vecka trot jag innan jag åkte till stallet och bara hälsade på.


Red gjorde jag första gångeni mitten/slutet av mars tror jag. Ordentligt först nu i april. Sonen är utplockad med KS den 22 januari.
Första gångerna åkte jag till stallet när sonen precis ammats och sov. Var bara borta en halvtimme kanske. Sedan började jag promenera till stallet med Sebastian i barnvagnen, då sov han under tiden jag mockade och så gick vi hem igen. När jag började rida så matade jag ordentligtt innan jag åkte och krisade det fick sambon ge flaska, antingen med bröstmjök eller babysemp, beroende på vad som fanns hemma.
Det rså vi gör nu oxå, oftast rider jag de mornar jag tar ut hästarna och sambon är hemma. Jag ammar och åker. Vaknar sonen och är hungrig får han ersättning på flaska av sambon.

Jag har en begagnad vagn "från början" så den följer med i stallet och överallt annars. Vi har ett litet stall som inte luktar nämnvärt mycket häst. Jag är på jakt efter en manduca till för att kunna ha en i stallet och en "till fint" men än så länge tjänstgör den jag har överallt.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Jag var i stallet direkt när jag kom hem från BB, dvs barnet var 3 dgr gamlat. Längre kunde jag inte hålla mig därifrån. Men vi bodde ju på gård och hade hästarna där, hade nog kanske blivit annat om jag hade haft dom inackorderade & varit tvungen att ta bilen till stallet. Då hade jag ant väntat längre.

Mina barn har fått vara med i stallet från dag 1, så dom är väldigt vana vid det. Brukar ligga och sova i vagnen & sedan när dom blir större sitta & leka/titta i vagnen. Har aldrig behövt ha vagnen i stallet, har haft den utanför, så jag har ingen speciell stallvagn. Dom har alltid sovit/varit lugna då jag haft med dom i stallet. Nu har äldsta killen blivit så stor att han springer omkring i stallet & hjälper till, så då har han speciella stallkläder. Har dom inte varit med så har dom varit inne med pappan, har ju som sagt hästarna på gården och han behöver bara ropa så kan jag springa in om det skulle vara nått. Ffa då dom var nyfödda tänker jag på.

Båda gångerna började jag rida när mina var ca 1 månad gamla, då har dom alltid fått vara med pappan under tiden.
 
Sv: Stallet efter förlossningen.

Jätte tack för alla bra svar, gör att man blir lite lugnare själv =)
Har tänkt pumpa ut lite bröstmjölk så man ha hemma, tänkte att pappa skulle få ge det i flaska så man kan komma iväg någon gång i veckan så man kan rida ut eller bara andas lite =)
Men det får vänta ett tag till.
Nu är det värsta att hon börjat skrika efter/under att hon äter och det vill man ju slippa om man behöver amma när man är iväg, stackars liten har väl ont i magen =/.
Men på tisdag ska vi iväg till stallet för att mocka och fixa för första gången så då får vi se hur det går, tar med vagnen så får hon ligga i den.
Jag har hört att dom inte ska sitta i babyskyddet för länge när dom är så små!?
Sen har vi fått en babybjörn av min moster men nu har jag fått höra att dom inte är något bra, någon som har erfarenheter av det?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: Milosari
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 601
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
992
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp