Stallhyra då hästen är på bete?

finapina

Trådstartare
Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad
 
När jag hade häst uppstallad och släppte hästen på bete eller liknande d v s hade kvar boxen men inte någon häst. Då har jag fått betala kallhyra för boxen. Alltså vad stallägaren tar för själva boxplatsen utan strö, foder skötsel m m.
 
Och hur stor del kan det tänkas bli av ordinarie hyran ? På ett ungefär...Vet att det säkert skiftar men lite ungefär.
 
Och hur stor del kan det tänkas bli av ordinarie hyran ? På ett ungefär...Vet att det säkert skiftar men lite ungefär.

Räkna ut vad den äter för och dra bort?
I "mitt" stall står kallhyra på fakturan och så räknas fodret på. Men då betalar man lite olika för hur mycket hästen äter. Allt köps av stallägaren då.
 
I mitt stall kostar en box 3 300 kr/månad. Kallhyra är ca 1600.

I juli betalar vi bara 1000 kr för då "stänger" stallet, dvs det finns ingen personal och vill man ha kvar hästen i stallet får man sköta allt själv.
 
Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad

Det beror på, vissa tar inget alls, andra tar kallhyra och finns det bra bete vid stallet kan man få betala full hyra.
 
Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad
Vi hade bete vid stallet. Betalade samma året runt, å andra sidan gjorde detta så priset var lite lägre dom andra månaderna om året.
 
Jag betalade samma året runt, de hade slagit ut kostnaderna för foder över hela året och hyran var inkl service (fodring, mockning, hagskötsel osv). Lösdrift.
 
Där jag står nu, så får man en betalfri månad förutsatt att hästen är borta från stallet i 4 veckor. Vet ej riktigt hur de gör om det är längre för min del, vet att de i det andra stallet bara får betala sin boxhyra om hästen inte är där, vet ej hur det blir för mig som är helinackorderad, står inget direkt i kontraktet.
 
Stallägare har olika upplägg beroende på verksamhet och hur uppstallningen ser ut utifrån det.
Oavsett så ska det ju vara klappat och klart redan vid avtalsaccepterande vid inflytt vad som gäller .

Ibland är det samma hyra oavsett om hästen går på bete några veckor/månader dvs kostnaderna är utslagna på en 12 mån period rätt och slätt.

Ibland är det kallhyra för boxen de månader hästen går ute dygnet runt.
Har dock aldrig varit med om att avdrag görs om det handlar om två veckor som nämns som exempel i TS scenario . Avdrag är isåfall på månadsbasis.

Om inackorderade själva står för kostnad av foder och stö uppläggsmässigt så vet man ju kallhyran klart och tydligt. Om foder och strö ingår så som sagt många slår ut månadskostnaden på helår och då blir det inget avdrag några månader om häst går ute dygnet runt på bete.

I många fall får man inte flytta hästen sommartid om man vill ha kvar boxplatsen och bete finns på anläggningen . Man vill att hagarna betas /har bidrag för det, samt att ev gemensamma pass i stallet bygger på att individer då inte drar någon annanstans under sommarmånaderna .
Det finns som sagt olika upplägg men samtliga så ska det ju vara tydligt redan vid inflytt vad som gäller .
 
När jag stod inackorderad betalade vi samma kallhyra hela året då det var anpassat för att alla hästar även gick på bete sommartid, så de hade räknat ut ett medel.
 
Vi budgeterar för 10,5 månader full hyra/år, sex veckor på sommaren är det hyresfritt. Det finns möjlighet att hyra in sig på bete om man vill.

Är man borta längre kan man få 500 kronor avdrag för grovfoder på ordinarie stallhyra, men man är fortfarande skyldig att ta sina stallpass. Hösilaget är den enda rörliga kostnaden, anläggning och personal kostar pengar oavsett om det är ett par hästar mer eller mindre.
 
Där jag står inack, kan man välja att hyra ut sin Box under betet. Då betalar man inget alls under den tiden. Jag hyr dock inte ut min Box, vill gärna ha den tillgänglig om något händer.
 
Samma kallhyra året runt (1000kr för oss i dagsläget)
Ser det som att om jag åker på semester så får jag fortfarande betala min lägenhet trots att jag inte är där.
... däremot kanske du inte får lika stor räkning för vatten och el eftersom du inte är där.

Samma för mig, vi har betalt kallhyra för platsen om vi tar hästen på annat bete.
 
När jag hade häst uppstallad och släppte hästen på bete eller liknande d v s hade kvar boxen men inte någon häst. Då har jag fått betala kallhyra för boxen. Alltså vad stallägaren tar för själva boxplatsen utan strö, foder skötsel m m.

Väldigt rimligt.

Och med det sagt:
innan jag köpte egen gård, hade jag hästar inhyrda på en privat trav-anläggning.
Ägaren där var INTE affärsman.

Det var pris för helinackordering, standardiserat med ett pris för storhäst och ett annat för ponny. Ville man ha annat kraftfoder än havre, fick man köpa själv, och om man ville ha annat stråfoder än det hösilage stallägaren köpte, fick man fixa och betala det själv (han köpte av en välrenommerad foderproducent).
Han tog inte betalt under sommarmånaderna för dem som hade hästarna ivägskickade på bete men de hade kvar boxarna ändå när betet var över.

Jag hade en häst bortlämnad en sommar: enligt avtal skulle hästen vara borta en månad (på betäckning). Men jag hämtade hem den efter två veckor.
Stallägaren tyckte att det var orimligt att jag skulle betala hos honom för den perioden (alltså hela fyraveckorsperioden) eftersom jag ju betalat på det ställe där hästen var för betäckning.
Jag ´"tvingade" honom att ta emot en halv månadshyra för den månaden...
men som sagt, han var inte affärsman.
Han var pensionär, och drev stallet/anläggningen mest för att han tyckte att det var trevligt, och gjorde inte mycket vinst.
1600kr/månad för ponny, 2000kr för storhäst år 2009 och då ingick torvströ, bra hösilage så mycket hästarna åt, den mängd havre hästarna behövde, samt mockning, in- och utsläpp et c. Det som inte ingick var täckesbyten.
Vitt dessutom.

Nej, han var inte affärsman.
Så långt jag vet, är priserna desamma fortfarande.
 
Senast ändrad:
Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad

Betalar stallhyran precis som vanligt. Får ju inte avdrag på bostadshyran för att jag åker till thailand i tre veckor så varför på stallhyran?...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 844
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 013
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp