Stallhyra då hästen är på bete?

Jag håller helt enkelt inte med dig. Det är ingen skillnad på rörlig och fast kostnad om hyresgästen betalar ett fast pris där allt ingår, alla har inte kallhyra+drift specificerat i avtal eller hyresavier.

Självklart finns det en kallhyra och ett tjäsntetillägg, även om stallägarne inte specificerat det. Det är ju så vi beräknar priset. En del som är fast, oavsett om det står tomt, en ponny eller en giraff. Sedan lägger man på tänkt rörlig kostnad för sådant som förändras med boxinnehållet: tomt, ponny eller giraff.

Att vissa stallägare sedan inte redovisar detta på fakturan för hästförvaringen är ju givetvis upp till var och en. Precis som det är upp till stallägaren att ta fullt betalt, inget betalt eller delbetalning om man väljer att förvara hästen på annan ort under träning och/eller bete t ex.

Men SJÄLVKLART innehåller hästförvaringen två poster: fast och rörlig del. Oavsett hur man sedan betalar: delar eller totalt.
 
@Manji men är du och @Lovisaleonora egentligen oense ? :confused:

Självklart finns det rörlig och fast kostnad ?!
Däremot hur det läggs upp ang vad som gäller i hyra och uttrycks utifrån avtalet för inackorderad varierar ju .

Poängen ärväl ändå att som inackorderad kan man inte börja tycka/förvänta sig ha rätt till reducering av hyra om/när man ev vill flytta hästen temporärt om inget angetts utifrån avtal från början att prisreduktion isåfall gäller ?
 
Vi betalar kallhyra under betessäsongen.
Det är för själva boxplatsen. Tjänsterna ligger som en separat post på fakturorna under vanlig säsong, grovfoder och strö betalar vi per kg/torvbal/spånbal.
 
Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad


Jag betalar full hyra året om. Ifall jag vill ta min häst till annan ort för bete eller dylikt betalar jag ändå fullt, precis som jag även betalar hyran hemma även om jag är på semester.

Har en oförskämt billig hyra, 1500:- för fullservice och foder på lösdrift, så jag antar att HV "tar igen" vissa utlägg under betessäsongen, vilket är helt OK för mig.
 
Väldigt rimligt.

Och med det sagt:
innan jag köpte egen gård, hade jag hästar inhyrda på en privat trav-anläggning.
Ägaren där var INTE affärsman.

Det var pris för helinackordering, standardiserat med ett pris för storhäst och ett annat för ponny. Ville man ha annat kraftfoder än havre, fick man köpa själv, och om man ville ha annat stråfoder än det hösilage stallägaren köpte, fick man fixa och betala det själv (han köpte av en välrenommerad foderproducent).
Han tog inte betalt under sommarmånaderna för dem som hade hästarna ivägskickade på bete men de hade kvar boxarna ändå när betet var över.

Jag hade en häst bortlämnad en sommar: enligt avtal skulle hästen vara borta en månad (på betäckning). Men jag hämtade hem den efter två veckor.
Stallägaren tyckte att det var orimligt att jag skulle betala hos honom för den perioden (alltså hela fyraveckorsperioden) eftersom jag ju betalat på det ställe där hästen var för betäckning.
Jag ´"tvingade" honom att ta emot en halv månadshyra för den månaden...
men som sagt, han var inte affärsman.
Han var pensionär, och drev stallet/anläggningen mest för att han tyckte att det var trevligt, och gjorde inte mycket vinst.
1600kr/månad för ponny, 2000kr för storhäst år 2009 och då ingick torvströ, bra hösilage så mycket hästarna åt, den mängd havre hästarna behövde, samt mockning, in- och utsläpp et c. Det som inte ingick var täckesbyten.
Vitt dessutom.

Nej, han var inte affärsman.
Så långt jag vet, är priserna desamma fortfarande.

Troligtvis så betalade han heller ingen moms med tanke på vad en häst kostar som grund med mat och strö osv. Något för Skatteverket att granska skulle jag nog vilja påstå

Men OT så skiljer det hur stallägare valt hur de ska lösa det hela. Vill man hålla sig inom ramen för vad som är lagligt rent skattemässigt så bör man ta betalt för sin plats oavsett. Speciellt om man har låg kallhyra. Annars täcks inte alla kostnader...
 
Om det är en fast stallhyra året om där allt ingår får man nog räkna med att det är ett snitt och då även vara beredd på att betala full hyra även om hästen är borta en period. Har man tur kan ju stallägaren vara snäll och ge en kallhyra under perioden istället, men det är inget man ska räkna med då.

Jag har varit med och drivit helinackordering där vissa gick så långt som att de ville ha avdrag för att de inte fullt ut utnyttjade täckesbyten och liknande som ingick i hyran... Personalen kostade ändå och det blev inkomstbortfall om stallet inte var fullt.

På sommaren gick det ju dessutom mindre foder, strö och timmar, men en del av summan var ju för att täcka upp för vinterns kostnader, så att säga, så att enbart ta kallhyra på sommaren då hade blivit skevt.
 
Står på fullservice där i princip allt ingår. Under en månad på sommaren finns ingen service och då får man betala en lägre summa för sin plats oavsett om man är där eller inte. Kallhyra helt enkelt, d v s alla tjänster etc är avdragna.
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 733
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp