Stallhyra då hästen är på bete?

Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad

Vi fick betala kallhyra för att fortsätta ha tillgång till boxen under sommaren då dom annars hyrdes ut till sommargäster medans våra gick på bete.
Tror att jag betalade 1200kr i kallhyra och bara att slippa kostnaden för 900kg hösilage och kopiösa mängder halmpellets var härligt! :D (Min tussa åt väl ca 30kg om dygnet pga medelblött hösilage :o:d samt var alldeles för fin för att kissa ute i hagen så vi la väl in ca 20-25 säckar ovanpå en gummimatta och dagen efter fick man fylla på nån säck eller två igen :cool::p)
 
Vi hade bete vid stallet. Betalade samma året runt, å andra sidan gjorde detta så priset var lite lägre dom andra månaderna om året.
Samma här. fri tillgång på foder och strö året runt, tillgång till bete men man betalar samma summa då årskostnaden är utslagen på 12 månader.
 
Jag betalar 1200:- per månad under juni, juli och augusti oavsett om hästen är där eller inte. Övriga året är det 1700:- vi har inga pass.
 
Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad

I mitt kontrakt står det hyra per månad oavsett årstid eller var hästen är. I ett tidigare stall var hyran lite billigare två månader över sommaren för alla, och var hästen borta utöver de två månaderna var hyran också lite billigare, ett par hundralappar ungefär.
 
Öh, poängen var att rörliga kostnader ofta minskar när du/hästen inte är där.

Öh på dig själv.

Om man inte betalar de kostnaderna separat så har troligen stallägaren gjort en beräkning på hur mycket stallet kostar i va, el och uppvärmning och sen slagit ut det per boxplats. Precis som hyresvärdar gör då hushållsel, uppvärmning och vatten är inbakat i hyran. Det systemet är ju både på vinst och förlust för hyresgästen, vinsten är att du vet vad allt kostar varje månad oavsett, förlusten är att du inte kan påverka din kostnad genom att snåla eller vara bortrest.

Vore ju ett riktigt fint russinplockande för hyresgästen att få ha en fast kostnad men ändå få göra hyresavdrag för att man reser bort.
 
Öh på dig själv.

Om man inte betalar de kostnaderna separat så har troligen stallägaren gjort en beräkning på hur mycket stallet kostar i va, el och uppvärmning och sen slagit ut det per boxplats. Precis som hyresvärdar gör då hushållsel, uppvärmning och vatten är inbakat i hyran. Det systemet är ju både på vinst och förlust för hyresgästen, vinsten är att du vet vad allt kostar varje månad oavsett, förlusten är att du inte kan påverka din kostnad genom att snåla eller vara bortrest.

Vore ju ett riktigt fint russinplockande för hyresgästen att få ha en fast kostnad men ändå få göra hyresavdrag för att man reser bort.
Rörliga påverkbara kostnader för uppstallad: foder t ex
 
Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad
Hos oss betalar man kallhyra om hästen åker iväg på bete.
 
Vi hade samma hyra alla månader, ingen kallhyra heller. Åkte man bort fick man betala om man ville ha kvar stallplatsen.
 
Rörliga påverkbara kostnader för uppstallad: foder t ex

Men det är ju samma sak med foder, är det inbakat i hyran har ju stallägaren (förhoppningsvis) köpt in så pass mycket foder som ingår för en. Även där blir man ju som hyresgäst fri från ev. plötsliga prisökningar men har svårt att påverka sin kostnad genom att minska mängden eller byta ut foder.

Betalar man separat för sin foderåtgång är det ju en helt annan grej, precis som med va, el, värme, spån, skötsel osv.

Det är ju olika hur stallägare lägger upp sånt. Vissa tar bara betalt för 11 månader under 11 månader och vissa tar betalt för 11 månader på 12 månader.

Jag betalar för 11 månader på 12 månader, foder och tjänster inbakade. Har ingen möjlighet att få kallhyra även om jag så skulle vara borta i ett halvår med hästen. Min stallägare behöver täcka sina kostnader och möjliggöra löneutbetalning varje månad, jag kan inte sitta och hålla på en "kall" box i ett halvår så att hen går miste om intäkter. Tänk om flera i stallet skulle göra så? Det funkar ju inte.

Tycker det är helt okej och förstår resonemanget från början till slut. Hade jag betalat separat för va, el, foder m.m så hade jag tyckt att det vore helt galet att jag ska behöva vara med och finansiera för mina stallkompisars vattenförbrukning medan jag är borta, men så har i alla fall inte jag det. Andra kanske har det så?
 
Men det är ju samma sak med foder, är det inbakat i hyran har ju stallägaren (förhoppningsvis) köpt in så pass mycket foder som ingår för en. Även där blir man ju som hyresgäst fri från ev. plötsliga prisökningar men har svårt att påverka sin kostnad genom att minska mängden eller byta ut foder.

Betalar man separat för sin foderåtgång är det ju en helt annan grej, precis som med va, el, värme, spån, skötsel osv.

Det är ju olika hur stallägare lägger upp sånt. Vissa tar bara betalt för 11 månader under 11 månader och vissa tar betalt för 11 månader på 12 månader.

Jag betalar för 11 månader på 12 månader, foder och tjänster inbakade. Har ingen möjlighet att få kallhyra även om jag så skulle vara borta i ett halvår med hästen. Min stallägare behöver täcka sina kostnader och möjliggöra löneutbetalning varje månad, jag kan inte sitta och hålla på en "kall" box i ett halvår så att hen går miste om intäkter. Tänk om flera i stallet skulle göra så? Det funkar ju inte.

Tycker det är helt okej och förstår resonemanget från början till slut. Hade jag betalat separat för va, el, foder m.m så hade jag tyckt att det vore helt galet att jag ska behöva vara med och finansiera för mina stallkompisars vattenförbrukning medan jag är borta, men så har i alla fall inte jag det. Andra kanske har det så?
Även om hyraren till en lägenhet inte har nytta av LV, FS, miljöhus/soprum, tvättstuga mm när den är borta 2 månader så kommer går det inte att komma undan kostnaderna för just det på semestern.
 
Även om hyraren till en lägenhet inte har nytta av LV, FS, miljöhus/soprum, tvättstuga mm när den är borta 2 månader så kommer går det inte att komma undan kostnaderna för just det på semestern.

Nä absolut, det är det jag menar. Är kostnaderna inbakade i hyran för bostad, garage eller stallplats, så kommer du inte undan oavsett om du nyttjar eller inte. Du kan ju inte ringa hyresvärden och säga att du vill ha avdrag på hyran för du nyttjar inte sophämtningen medan du är bortrest, precis som du inte kan gå till stallägaren och säga att du vill ha elavdrag för du kommer inte använda box eller hage på en månad.

Eller ja, man kan ju och det står såklart stallägaren fritt att göra vad hen vill, men det vore ju inte ekonomiskt vettigt kan jag tycka. Jag skulle inte göra det. I sådana fall skulle jag tillämpa kallhyra där jag lägger på de faktiska förbrukningarna i efterskott.
 
Men det är ju samma sak med foder, är det inbakat i hyran har ju stallägaren (förhoppningsvis) köpt in så pass mycket foder som ingår för en. Även där blir man ju som hyresgäst fri från ev. plötsliga prisökningar men har svårt att påverka sin kostnad genom att minska mängden eller byta ut foder.

Betalar man separat för sin foderåtgång är det ju en helt annan grej, precis som med va, el, värme, spån, skötsel osv.

Det är ju olika hur stallägare lägger upp sånt. Vissa tar bara betalt för 11 månader under 11 månader och vissa tar betalt för 11 månader på 12 månader.

Jag betalar för 11 månader på 12 månader, foder och tjänster inbakade. Har ingen möjlighet att få kallhyra även om jag så skulle vara borta i ett halvår med hästen. Min stallägare behöver täcka sina kostnader och möjliggöra löneutbetalning varje månad, jag kan inte sitta och hålla på en "kall" box i ett halvår så att hen går miste om intäkter. Tänk om flera i stallet skulle göra så? Det funkar ju inte.

Tycker det är helt okej och förstår resonemanget från början till slut. Hade jag betalat separat för va, el, foder m.m så hade jag tyckt att det vore helt galet att jag ska behöva vara med och finansiera för mina stallkompisars vattenförbrukning medan jag är borta, men så har i alla fall inte jag det. Andra kanske har det så?

Du måste skilja på fasta och rörliga kostnader.

Foder är en rörlig kostnad. Även om det är inköpt kommer det inte att gå upp i rök även om det inte fodras. Alltså kommer kostnaden för en icke närvarande häst att minska, eftersom den inte äter. Det fodret kan alltså fodras till annan vid annat tillfälle (t ex).

Även om inte hg ser det är det ju så att hv räknat på två delar av en stallhyra, fasta och rörliga. Att det sedan finns en vinst inbakad även i den rörliga delen är självklart (kanske inte när det kommer till hästfolk som är pinsamt dåliga på att ta betalt för rätt saker). Så visst går hv miste om en liten del vinst, men kostnadstäckning plus marginal för de fasta kostnaderna ska ligga i vad som brukar benämnas kallhyra.
 
Jag betalar 1200kr i kallhyra vintertid och 800kr sommartid. Då får man sköta sin häst själv om man vill ha den inne eller så:)
 
Du måste skilja på fasta och rörliga kostnader.

Foder är en rörlig kostnad. Även om det är inköpt kommer det inte att gå upp i rök även om det inte fodras. Alltså kommer kostnaden för en icke närvarande häst att minska, eftersom den inte äter. Det fodret kan alltså fodras till annan vid annat tillfälle (t ex).

Även om inte hg ser det är det ju så att hv räknat på två delar av en stallhyra, fasta och rörliga. Att det sedan finns en vinst inbakad även i den rörliga delen är självklart (kanske inte när det kommer till hästfolk som är pinsamt dåliga på att ta betalt för rätt saker). Så visst går hv miste om en liten del vinst, men kostnadstäckning plus marginal för de fasta kostnaderna ska ligga i vad som brukar benämnas kallhyra.

Jag håller helt enkelt inte med dig. Det är ingen skillnad på rörlig och fast kostnad om hyresgästen betalar ett fast pris där allt ingår, alla har inte kallhyra+drift specificerat i avtal eller hyresavier. Jag t ex har ingen kallhyra, jag har en hyra och ett avtal som säger vad som ingår. Precis som jag hade när jag bodde i en hyresrätt där det enda som stod på min hyresavi var 4500 kr hyra, 63 kr tv-grundutbud. I mitt bostadsavtal ingick el, va, sophämtning och uppvärmning i hyran. Jag hade inget eget elavtal och jag betalade inte per förbrukad kWh. Således betalade jag samma summa varje månad oavsett hur mycket eller lite jag förbrukade, oavsett om jag var ett halvår på Irland eller hemma varje minut.

Är det inte specificerat ser jag inte heller hur man kan ha "rätt" att få avdrag på hyran för att man inte nyttjar det man hyr.

Det är klart kostnaderna minskar för hyresvärden om man inte nyttjar det man betalar för, men jag förstår inte hur man kan ingå i ett avtal där det står "4300 kr/månad inkl. 10 kg hö/dag" men inte tycka att man ska betala 4300 kr i månaden bara för att man väljer bort höet. Är man inte beredd att betala för 10 kg hö per dag får man ju välja en hyresvärd som erbjuder hyra exkl. foder.
 
I första stallet vid stod hade vi hästarna hemma minst maj-oktober. Då betalade vi ingenting för de månader hästarna inte var i stallet, betalade enbart kallhyra på 500 kronor för resten av året. Men vi hade en deal med ägaren att om han fick någon som var intresserad av boxarna skulle han säga till, och då skulle vi betala. Det här är länge sen.

Nästa stall låg hyran på 1100 kronor per månad. Juni-augusti betalade vi enbart 500, men hade hästarna kvar på samma ställe. Ville man ha sin häst inne under den tiden fick man själv stå för in- och utsläpp och hö, resten fick man betala själv även resten av året.

Likadant i sista stallet nu som jag flyttat ifrån. Där fanns ingen möjlighet till sommarbete, så vi betalade kallhyra på 900 för de månader hästarna var i stallet, 500 för ovan nämnda sommarmånader. Då fick vi så klart även stå för kostnaden det medförde att ha hästen på annat bete, i mitt fall 400/månad, så egentligen blev ju kostnaden densamma som på vintern, men betalades till två olika personer.
 
Nu har ju jag hästarna hemma men tänker att skulle jag hyra en lägenhet så inte 17 så undrar jag om jag måste betala hyran eller inte om jag åker iväg 2 veckor eller 2 månader.

Haha. Säg inte det. Här i krokarna var det en dam som ville ha halverad bostadshyra när hennes gubbe dog. :-)
 
Hej, hur gör ni på sommaren ? Om hästen åker på bete ( ej vid egna stallet utan t.ex att man tar den med sig på semestern till landstället )och inte utnyttjar sin stallplats på t.ex 2-4 v?2 månader? Betalar ni fullt ändå eller en del av hyran ? Hur mkt betalar ni för att ha hästen på bete ? På ett ungefär sådär...Hur är det praxis att göra ? Mvh Intresserad

Stått i stall där man tex betalat reducerad hyra under max 2 el 3 månader under betesperioden. Oxå stått på ställen där man betalat samma hyra oavsett.

Man har ju inte lägre hyra på sin lgh när man är på semester.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 849
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 013
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp