Stallhyra vid tillfällig flytt

Inte riktigt samma sak, men i vissa stall betalade vi en lägre hyra för exempelvis sommarmånaderna, och då var hästarna ute om nätterna, ingen annan mat än betet och en var också fri att flytta sin häst någon annanstans under samma tid. Är det en kortare period förstår jag om stallägaren inte orkar kludda med reducerad hyra, men jag har å andra sidan nästan alltid betalat en kallhyra i grunden och sen betalat allt annat vid sidan om.
 
Tack så mycket för era svar =)
Ägaren i detta fall tycker inte att hon ska betala något för : citat från henne: Hästen kostar ju faktiskt ingenting när den inte står där.... :crazy::p
 
Rimligt sätt att få liv i magen när Kotten haft en lite för lugn förmiddag: en halv bägare B&J :d.
Det tog typ en minut så kom en rejäl knuff :D
 
Tack så mycket för era svar =)
Ägaren i detta fall tycker inte att hon ska betala något för : citat från henne: Hästen kostar ju faktiskt ingenting när den inte står där.... :crazy::p

Då får du väl säga att om det inte står någon där som betalar så kan du ju hyra ut boxen till någon som gör det.
Det är ju en fråga om alternativkostnad. Inte undra på att folk har det svårt ekonomiskt när man inte förstår vad en kostnad/alternativkostnad är.
 
Man brukar ju inte ha en hyra som inkluderar mat och service när man hyr lägenhet heller :)

Så länge inte stallhyran är specificerad med vad som är vad (vilka pengar som är för strö, vilka för foder osv) så är stallhyran det som boxen kostar. Häst i den eller ej.
Det är ett märkligt fenomen det där att hästägare tror att så fort inte hästen är hemma så ska de slippa betala en del av hyran. Om det är viktigt för en att veta exakt vilka pengar som går till vad så får man kanske ställa sin häst i ett stall där det är just specificerat.

Så som min bor nu är det 4000:-/månad. ALLT ingår och det är fullservice. Skulle jag åka iväg med min en månad så kommer jag inte ens att fråga om minskad hyra eftersom boxen kostar 4000:-/månad oavsett om där är häst i eller ej. Min stallägare har beräknat sin inkomst utifrån att få in 4000:- och då kan ju inte jag plocka av henne pengar som det ju faktiskt blir. Visst, strö och mat går ju inte åt, men det finns redan på gården och är betalat. Varför ska hon ligga ute med pengarna längre bara för att min häst inte är hemma och förbrukar det? Hon har ju redan betalat för det i sin tur. Hennes räkningar till sina leverantörer väntar ju inte för att hon inte får in de pengar som hon räknat med?

Så länge det inte är uppdelat i kallhyra och annat får man vackert betala. :) Man vet ju vad som gäller när man flyttar in.
 
Hej!
Ni stallägare som har inakoderingar som ska lämna bort hästen tillfälligt några veckor som tex inridning, inkörning m.m
Hur gör ni med stallhyra då? Ni som har fullinakodering. Ägaren betalar inget ? Betalar halva hyran? eller ja... hur resonerar ni?

tack för svar =)

Jag tar en kallhyra när en häst är borta minst en månad. Den är ungefär 2/3 av fulla hyran.
 
Kallhyra, dvs avdrag för foder, strö och fodringar samt in/utsläpp. Men förstår folk som tar full hyra!

Lånar din motivering som exempel i sammanhanget och hoppas ok.

Benämningen kallhyra och vad folk anser är kallhyra varierar kraftigt vilket konstaterats i många trådar genom åren och dagligen dags... blir ofta komplicerat i diskussionssammanhang när folk har helt skiljda definitioner om vad termen/begreppet kallhyra innebär ...

Generellt så enl definition så om man tittar på det och lite lätt och enkelt väljer wiki som snabbaste enklaste summering, så
”En kallhyra är en hyra för lägenhet, fastighet eller lokal, där driftskostnadeninte är inräknad. Bland annat så tillkommer kostnader för värme, el, vatten och eventuell sophämtningsavgift.”

I stallsammanhang brukar det översättas till hyra för själva box och stallplatsen - minus foder och strö.

Om man har anställd personal som tex släpper in och ut samt fodrar så är ju kostnaden för stallägaren densamma för den personalen även om en häst i stallet är borta några veckor . Med andra ord så kan det inte rimligen dras bort om man som inackorderad vill ha kvar platsen men väljer att flytta hästen några veckor/ månad.
 
Hej!
Ni stallägare som har inakoderingar som ska lämna bort hästen tillfälligt några veckor som tex inridning, inkörning m.m
Hur gör ni med stallhyra då? Ni som har fullinakodering. Ägaren betalar inget ? Betalar halva hyran? eller ja... hur resonerar ni?

tack för svar =)

Det bör man kolla upp innan man flyttar in i ett stall.
Jag vet stall som tar full inackorderingshyra även under sommaren när de går på bete.
Vet även stall som har betes-hyra/kallhyra och själv-service 3-4 månader om året och andra stall som reducerar priset en del på sommaren.

Vad det gäller att lämna bort hästen på tillridning tex är ju inte riktigt samma sak men de flesta tar nog samma pris om det bara är några veckor. Är det 1-2 månader så ev dra bort lite för foder och tjänster om det ingår från början. Men största delen hyra har kvarstått för att "hålla boxen"..
 
Minst kallhyran, men är inte främmande för att stallägaren tar ut även full hyra under bortavaro. Det beror ju på hur anläggningen räknar sina inkomster och utgifter för att existera, många ligger på gränsen hela tiden. Och behöver få in sin betalning, även om hästen tillfälligt är borta.
 
När min bodde i annat stall över vintern så betalade jag kallhyra i ordinarie stall... sen när jag stod på anläggning och hade hästen borta över sommaren så var det samma där, kallhyra...

Tycker det är rimligt att göra avdrag för foder och strö. Däremot kostar personal och anläggning samma oavsett ju...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp