Ponnymorsan

Trådstartare
Hej! Ska just köpa en äldre d-ponny av grannen, som också erbjuder stallplats med grovfoder för 1000 kr/mån.

Det är ett litet stall med en box som byggts om från en spilta och för deras häst en box. Inget rinnande vatten.

En ridbana finns, ej belyst, knappa 3 galoppsprång på längden. Inget ridhus nära.

Vi sköter minst ett av in/utsläpp.

Jag tycker själv att det känns dyrt, men jag är tyvärr väldigt dåligt insatt och har lätt för att bli utnyttjad. Behöver lite på benen för förhandlingen. Tips någon? Vad betalar ni?
 
Det är ett hyfsat pris när grovfoder ingår, lite beroende på storlek på ponnyn och hur mycket den äter förstås. Ingår det också strö i det priset har du nog svårt att få det billigare är nog i det närmaste rent självkostnadspris.
Jag är mer undrande över boxen du får om den verkligen uppfyller kraven på storlek, men åter igen så måste man ju se till hur stor ponnyn är för att kunna säga något.
 
Dyrt? Jag har hästarna hemma i mitt eget stall och kommer inte undan så billigt och då sköter jag allting själv. Grovfoder är inte gratis precis, inte ränta och amortering på stallet heller. Står de dessutom för staket, hagar, el och vatten och dessutom endel in/utsläpp och fodringar så är det svinbilligt!
 
Dyrt? Hur har du räknat för att få det till dyrt? Du skriver inte mycket om vad som ingår, men för det priset går det ju inte att få ens kallhyra i vissa områden. Sedan tillkommer strö, gödselhantering, hagar och material, skötsel av marker och annat som behövs för att få stallet att fungera.

Du får gärna redovisa hur du räknat för att få 1000 kr till dyrt, det känns oerhört intressant.
 
Väldigt billigt eftersom det ingår grovfoder. Jag tycker jag har en billig stallhyra som betalar 2000 inkl grovfoder och strö.

Min häst är lättfödd och äter 10kg hö per dag. Om kilopriset per hö ligger på runt 2,50kr så äter hon för ca 750:-/mån. Strökostnaden hamnar nog på ca 300:-/mån. Blir inte mycket kvar till stallägaren för att betala el, hagstängsel osv.
 
För mig kostar det 1000 sek att bara ställa in en häst i mitt egna stall, med gödeslkostnad, el och vatten. Sedan tillkommer foder och strö.
Då gör jag allting själv.
 
Hej! Ska just köpa en äldre d-ponny av grannen, som också erbjuder stallplats med grovfoder för 1000 kr/mån.

Det är ett litet stall med en box som byggts om från en spilta och för deras häst en box. Inget rinnande vatten.

En ridbana finns, ej belyst, knappa 3 galoppsprång på längden. Inget ridhus nära.

Vi sköter minst ett av in/utsläpp.

Jag tycker själv att det känns dyrt, men jag är tyvärr väldigt dåligt insatt och har lätt för att bli utnyttjad. Behöver lite på benen för förhandlingen. Tips någon? Vad betalar ni?
Det är verkligen inte dyrt, snarare tvärt om. Däremot skulle jag fundera över om den omgjorda spiltan egentligen är tillräckligt bred för att du ska få ha en d-ponny där. Det med tanke på att kortaste sidan i en box för en d-ponny inte får vara kortare än 2,20 m. Mycket tveksam till att den uppfyller de kraven. Det finns ju dessutom en anledning till att boxar inte får vara för smala. Hästen kan lägga sig på tvären och fastna och därmed inte komma upp igen. Lite OT, men definitivt något du bör tänka på.
 
Tack för input. Jag har kollat upp lite mer.

Strö ingår inte. Fortfarande som sagt inget rinnande vatten.

Vi har stöttat dem med deras sällskapsshettis som vi nu också tar över dvs vi ska betala både för shettisen ( har inte fått något pris för den än) och för d-ponnyn.

Som det är idag sköter vi både fordring ut- och insläpp (för deras häst också) samt de flesta dagar även mockning även åt deras häst eftersom det inte sker annars och stallet är dåligt ventilerat. Jag har svårt att tro att det blir annorlunda för att vi hyr in oss.

Det verkar på er som om det ändå är billigt? Antar att shettisen ska stå billigare?
 
Tack för input. Jag har kollat upp lite mer.

Strö ingår inte. Fortfarande som sagt inget rinnande vatten.

Vi har stöttat dem med deras sällskapsshettis som vi nu också tar över dvs vi ska betala både för shettisen ( har inte fått något pris för den än) och för d-ponnyn.

Som det är idag sköter vi både fordring ut- och insläpp (för deras häst också) samt de flesta dagar även mockning även åt deras häst eftersom det inte sker annars och stallet är dåligt ventilerat. Jag har svårt att tro att det blir annorlunda för att vi hyr in oss.

Det verkar på er som om det ändå är billigt? Antar att shettisen ska stå billigare?

Min kallhyra ligger på 1410 kr, ingår inget strö eller annat foder. Står i ett kollektiv vilket innebär att jag får sköta en del av in och utsläppen, har en storleksordningen D-ponny där grovfodret kostar mellan 550-650 kr per månad. Så då kanske du ser vart ditt pris ligger, väldigt billigt.
 
Jag tycker det låter som ett mindre bra stall du hamnat i?
Inget rinnande vatten, stallet är dåligt ventilerat, måtten för utrymme (box) är tveksamma och ni får sköta det mesta själva. Visst är det billigt men är det värt det? Dålig ventilation leder ofta till hälsoproblem så som hosta och andra andningsproblem som kan bli kroniska och det kan gå väldigt snabbt och bli väldigt dyrt!
Det är aldrig okej att inte mocka hos hästen dagligen och att ha dålig ventilation. Det finna lagar och regler kring det. Det står även om det på jordbruksverket och där kan du hitta alla godkända mini mått av boxutrymme.
I ditt läge hade jag utan tvekan bytt stall. Ett bra stall är guld värt. Det ska vara roligt att komma dit, en plats för lugn och ro och glädje. Ett stall där man stör sig på mer eller mindre allt kommer inte fungera i längden varken för en själv eller för hästen.
 
Som det är idag sköter vi både fordring ut- och insläpp (för deras häst också) samt de flesta dagar även mockning även åt deras häst eftersom det inte sker annars och stallet är dåligt ventilerat. Jag har svårt att tro att det blir annorlunda för att vi hyr in oss.

Det framgår ju rätt klart att du inte är nöjd med förhållandena, varför väljer ni att sponsra en sådan verksamhet med era pengar?
 
Oj, nej, det låter verkligen inte dyrt när foder och kanske viss skötsel ingår!

Sen hade jag personligen inte viljat stå i ett stall utan rinnande vatten, med dålig ventilation och utan ridhus/ridbana. Jag hade heller inte viljat ha så mycket ansvar för fodringar, ut- och insläpp, mockning etc. om jag hade hästen inackorderad, men det är ju upp till var och en hur man vill ha det med sånt.
Är boxen tillräckligt stor? Tänker på det att den verkar vara en ombyggd spilta, det låter som att den kan vara för liten då.

Men i vilket fall som helst så låter 1000 för en d-ponny, inklusive foder, inte dyrt alls.
 
Tack för input. Jag har kollat upp lite mer.

Strö ingår inte. Fortfarande som sagt inget rinnande vatten.

Vi har stöttat dem med deras sällskapsshettis som vi nu också tar över dvs vi ska betala både för shettisen ( har inte fått något pris för den än) och för d-ponnyn.

Som det är idag sköter vi både fordring ut- och insläpp (för deras häst också) samt de flesta dagar även mockning även åt deras häst eftersom det inte sker annars och stallet är dåligt ventilerat. Jag har svårt att tro att det blir annorlunda för att vi hyr in oss.

Det verkar på er som om det ändå är billigt? Antar att shettisen ska stå billigare?

Först tänkte jag skriva att det är billigt, men det här inlägget ändrade förutsättningarna lite, tycker jag. Det låter som att ni hjälper stallägarna en hel del. Utifrån det här inlägget, och att det verkar vara ett litet och torftigt stall, så tycker jag att ni ska få stå till självkostnadspris.

Kolla däremot att boxarna håller godkända mått, låter som att en ombyggd spilta blir väl liten som box. Och att ni hittar sätt att få luftombyte, om det är dåligt ventilerat. Portarna kanske kan stå öppna?

Det låter på tonen på inläggen som att du inte är nöjd med stallet. Kanske ska ni titta på alternativ? Men då stiger säkert priset lite också.
 
1000 kr för en D-ponny är ingenting,
men med övrig info du gett så hade jag aldrig stått där med min häst. Om du är borta eller sjuk, står alla hästar inne i omockade boxar då? i oventilerat stall utan vatten? :O
Jag hade betalat mer o ställt mig i ett riktigt stall både för min egen o ponnys skull.
 
Jag som betalar 1500 för grovfoder (både hö och hösilage) spån, och endast behöver sköta insläpp själv i ett ~4år gammalt stall med paddock och gigantiska hagar och gott om ridvägar hade aldrig stallat upp mig i det stall du beskriver. Sen om det anses dyrt eller billigt beror nog väldigt mycket på vart i landet man bor :)
 
1000 kr är ju vad det kostar att ha hästen på bete i mina trakter. Att ha tak över huvudet inklusive grovfoder tycker jag låter mycket resonabelt.
 
Hej! Ska just köpa en äldre d-ponny av grannen, som också erbjuder stallplats med grovfoder för 1000 kr/mån.

Det är ett litet stall med en box som byggts om från en spilta och för deras häst en box. Inget rinnande vatten.

En ridbana finns, ej belyst, knappa 3 galoppsprång på längden. Inget ridhus nära.

Vi sköter minst ett av in/utsläpp.

Jag tycker själv att det känns dyrt, men jag är tyvärr väldigt dåligt insatt och har lätt för att bli utnyttjad. Behöver lite på benen för förhandlingen. Tips någon? Vad betalar ni?
Var får ni vatten i från?
 
Min kallhyra ligger på 900 kronor för september-maj, 500 för sommarmånaderna (men då måste vi skaffa bete på annat ställe, vilket givetvis även det kostar pengar). Nu ligger mitt stall väldigt centralt men ändå lantligt/med fina ridmöjligheter, men det tar endast fem-tio minuter med bil från stan och går bra kollektivtrafik. Ingen ridbana, men närhet till både paddock och ridhus på ridavstånd alternativt några minuter bort med bil. Varm- och kallvatten finns indraget, stallägaren (som i övrigt inte har något med stallet/hästarna att göra) ser till att staket och sånt fungerar.

Jag hade inte valt att ställa upp min häst i det stallet du beskriver, men det beror inte på att jag tycker att 1000 kronor är för dyrt. 1000 kronor är en vanlig kallhyra där jag bor, och jag bor ändå i ett relativt billigt område.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 489
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 276
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 761
Senast: Cilla
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 800
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp