Stallinredning

Flopsy

Trådstartare
Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt på olika stallinredningar. Det ska bli tre boxar som kommer att vara 3 x 4.5 m och ligga så att två boxar går vägg i vägg (mellan stallets två betongväggar) och på andra sidan av stallgången kommer den tredje boxen att ligga.

Jag själv tycker väldigt mycket om låga boxfronter och gillar tanken att två hästar skulle ha möjligheten att stå och pussa på varandra i stallet eller att man kan stå och mysa med hästen utanför boxen (och om någon häst hellre vill ha sitt egna utrymme så kan den få vara lite mer ifred på andra sidan av den breda stallgången). Men det kanske bara är jag som lever i en drömvärld? Vad har ni för erfarenheter och preferenser?

När jag har besökt stall med slagdörr så tycker jag dessutom att det verkar väldigt praktiskt men min man föredrar starkt skjutdörr (själv tycker jag att det är så bökigt att leda ut en häst genom en skjutdörr och är alltid rädd för att hästen ska"frastna"). Vi båda tycker att plastplank verkar både snyggt och bekvämt men vill gärna höra vad andra tycker om sin boxfyllnad. Hörde av en vän att det var väldigt bra att ha sånna fina utskurna "hål" i planket så att amoniaken lättare skulle ventileras bort. Någon mer som upplevt detta?

Vi har även varit lite inne på att antingen gjuta egna eller köpa betong mellanväggar/frontar för tycker att det känns både säkert och att det är snyggt. Hörde av oss till ett företag som sa att de inte tillverkade boxfrontar i betong längre (trotts att de hade det uppe på sin hemsida... :mad:) och det verkade svårt att få köpa mellanväggar i betong från dem också. Så om någon har betongväggar/frontar eller till och med har byggt det själva så är vi tacksamma för hur det är eller hur det gick at göra det själva.
 
1463939_10202627410440074_1982803737_n.jpg
Det låter som du beskriver vårt stall! Vi har tre boxar med låga fronter på rad, och en med hög front som står separat. Gröna plastplank och slagdörrar - är gången tillräckligt bred föredrar jag absolut slagdörrar. Mycket lättskött, praktiskt och snyggt.
 
Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt på olika stallinredningar. Det ska bli tre boxar som kommer att vara 3 x 4.5 m och ligga så att två boxar går vägg i vägg (mellan stallets två betongväggar) och på andra sidan av stallgången kommer den tredje boxen att ligga.

Jag själv tycker väldigt mycket om låga boxfronter och gillar tanken att två hästar skulle ha möjligheten att stå och pussa på varandra i stallet eller att man kan stå och mysa med hästen utanför boxen (och om någon häst hellre vill ha sitt egna utrymme så kan den få vara lite mer ifred på andra sidan av den breda stallgången). Men det kanske bara är jag som lever i en drömvärld? Vad har ni för erfarenheter och preferenser?

När jag har besökt stall med slagdörr så tycker jag dessutom att det verkar väldigt praktiskt men min man föredrar starkt skjutdörr (själv tycker jag att det är så bökigt att leda ut en häst genom en skjutdörr och är alltid rädd för att hästen ska"frastna"). Vi båda tycker att plastplank verkar både snyggt och bekvämt men vill gärna höra vad andra tycker om sin boxfyllnad. Hörde av en vän att det var väldigt bra att ha sånna fina utskurna "hål" i planket så att amoniaken lättare skulle ventileras bort. Någon mer som upplevt detta?

Vi har även varit lite inne på att antingen gjuta egna eller köpa betong mellanväggar/frontar för tycker att det känns både säkert och att det är snyggt. Hörde av oss till ett företag som sa att de inte tillverkade boxfrontar i betong längre (trotts att de hade det uppe på sin hemsida... :mad:) och det verkade svårt att få köpa mellanväggar i betong från dem också. Så om någon har betongväggar/frontar eller till och med har byggt det själva så är vi tacksamma för hur det är eller hur det gick at göra det själva.

Jag vill helst ha hela/höga fronter på boxarna. Dels på grund av säkerhetsrisken, man kommer ju inte ifrån att det går att försöka hoppa över halvdörrar, och dels på grund av att jag inte vill ha nyfikna näsor i stallgången. Det är så lätt gjort att en häst får tag i något som antingen är dyrt eller inte särskilt nyttigt att tugga på.
 
Jag skulle inte kunna ställa in min ena i en box med halvdörr, hon skulle komma ut om hon blev upprörd. Alla andra hästar jag har haft skulle jag lätt hänt det på! Jag tänker att man bygger en helstängd box och resten halvstängda? Så har man garderat för framtiden.

Plats är underbart!
 
Vi håller på eller kanske mer snart är färdiga med vårt nya fölningsstall. Där har vi gjort armerade väggar av betonghålsten både som mellan väggar och fronter. Överst ut mot gången har vi lagt en kant med tegel mest för att det ska se snyggt ut.
Vi har höga mellanväggar för att dräktiga och nyfölade ston inte alltid uppskattar sina grannar. Fronterna är ganska höga därför har vi valt att göra boxdörrar av järnrör så att en mindre häst ändå kan titta ut och att det blir lite luftväxling i boxen.

Det vi har lärt oss under det här bygget är att man ska vara lite försiktig med färdiga stallinredningar. Vi köpte en som vi tyckte var bra, men hade turen att ha ute Länsstyrelsen i ett annat ärende då vi passade på att visa upp den. Kan bara säga att jag är väldigt glad att det hände, för jag förstår verkligen att det inte var någon bra inredning.
Inspektören tog om två stänger i gallret och tryckte med en hand. Då kunde man tydligt se att gallren rörde sig. Hade garanterat gett sig om en häst satt en hov där när en människa så enkelt kunde få dom att röra sig. Så var mycket noga med att kolla upp en ev färdig inredning innan köp.
Kan ju säga att tillverkaren till min mer eller mindre rykte på axlarna och sa att det inte fanns några fasta regler för mått m m längre så det var upp mig att se till så att det höll för mina hästar. Ville man ha kraftigare galler så fick man betala mer.
 
Avråder från skjutdörrar, det slamrar alldeles för mycket :/, räcker med att en häst kliar sig så låter det så att hela stallet rasar. Samma med varje gång man öppnar och stänger så låter det mycket även om man inte slänger igen dörren..

Jag tycker bäst om slagdörrar :) Men har man otur med upphängningen så hänger de sig lätt med tiden så att man får lyfta upp dörren för att låsa den.. mindre risk kanske om man har hög dörr och flera gångjärn.
 
1463939_10202627410440074_1982803737_n.jpg
Det låter som du beskriver vårt stall! Vi har tre boxar med låga fronter på rad, och en med hög front som står separat. Gröna plastplank och slagdörrar - är gången tillräckligt bred föredrar jag absolut slagdörrar. Mycket lättskött, praktiskt och snyggt.
Åh det ser jättefint ut! Så som jag har tänkt mig. Roligt att höra att någon också tycker det är praktiskt!
 
Jag skulle inte kunna ställa in min ena i en box med halvdörr, hon skulle komma ut om hon blev upprörd. Alla andra hästar jag har haft skulle jag lätt hänt det på! Jag tänker att man bygger en helstängd box och resten halvstängda? Så har man garderat för framtiden.

Plats är underbart!
Ja det låter som en bra idé att låta en Box vara helstängd ifall man har en liten rymling! Tack för att du delade med dig av det!
 
Vi specialritade öppna boxar för att få som vi ville utan höga mellanväggar. Mina boxar är stora 4*4 meter vilket gjorde att vi fick ha ett lågt "galler" övest på mellanväggarna för att det skulle bli stabilt nog. Slagdörrar var ju ett måste fronterna är låga hela vägen runt, finns inga stolpar eller annat som går upp mot taket. Plastplank valde vi med för att sippa underhåll. Här är ett par bilder på hur det ser ut: https://www.facebook.com/photo.php?...059128.-2207520000.1495344714.&type=3&theater
och https://www.facebook.com/photo.php?...059128.-2207520000.1495344690.&type=3&theater
 
Har ett litet stall och jag är glad att jag valde skjutdörrar även om det finns mkt snygga boxar med slagdörrar. Jag har valt bort galler i dörrarna men det går att sätta i i efterhand om behov skulle uppstå, samma med galler mellan boxarna.
Plastplank är super. Har det i fronterna men hade gärna haft det iallafall i mellanväggen oxå. 
 
Vi har byggt eget; en box + ligghall visserligen men idén är väl liknande. Trä i stålprofiler, inga galler, slagdörrar. Rekommenderar starkt att ha någon form av stål i överkant för att förhindra att "bävrar" skadar inredningen.

img_9862.jpg
 
Jag står inhyrd hos min väninna som byggde nytt under 2017.
Halvdörrar med helt bortvikbart övergaller. Slagdörrar. Gråa plastplank.
I somras skrurade vi allt och gjorde en bedömning av hur mycket allt slutits på ett år och hur smidigt städningen gick och plastplanken var verkligen ett bra val!

Jag personligen hade gärna stått med v-galler. Jag gillar att de kan kika ut men mitt mat-agressiva och ponnyhatande sto blir stressad av att det är så mycket öppen yta ut mot stallgången. Hennes box är annars placerad så att hon inte har några grannar.
Alla står med helt öppna överdelar förutom min, som bara får ha öppet under natten. :-)
 
Vi köpte begagnad jätte fin box inredning i rejält trä med skjut dörrar. Bästa vi gjort älskar våra skjutdörrar och nej de låter inte som hela stallet rasar :D:D De är så hästarna kan ha huvudet utanför om de vill eller så kan man stänga igen med ett galler som man viker åt sidan när de ska vara öppet :up: Älskar vårt stall!
 
Ett tips om du gillar öppna fronter kolla in Boda fronter hos Myrby. De är ruskigt snyggt i verkligheten och är från början special byggt till Boda gård i Strängnäs som är en travanläggning.
 
Vi håller på eller kanske mer snart är färdiga med vårt nya fölningsstall. Där har vi gjort armerade väggar av betonghålsten både som mellan väggar och fronter. Överst ut mot gången har vi lagt en kant med tegel mest för att det ska se snyggt ut.
Vi har höga mellanväggar för att dräktiga och nyfölade ston inte alltid uppskattar sina grannar. Fronterna är ganska höga därför har vi valt att göra boxdörrar av järnrör så att en mindre häst ändå kan titta ut och att det blir lite luftväxling i boxen.

Det vi har lärt oss under det här bygget är att man ska vara lite försiktig med färdiga stallinredningar. Vi köpte en som vi tyckte var bra, men hade turen att ha ute Länsstyrelsen i ett annat ärende då vi passade på att visa upp den. Kan bara säga att jag är väldigt glad att det hände, för jag förstår verkligen att det inte var någon bra inredning.
Inspektören tog om två stänger i gallret och tryckte med en hand. Då kunde man tydligt se att gallren rörde sig. Hade garanterat gett sig om en häst satt en hov där när en människa så enkelt kunde få dom att röra sig. Så var mycket noga med att kolla upp en ev färdig inredning innan köp.
Kan ju säga att tillverkaren till min mer eller mindre rykte på axlarna och sa att det inte fanns några fasta regler för mått m m längre så det var upp mig att se till så att det höll för mina hästar. Ville man ha kraftigare galler så fick man betala mer.

Vi köpte boxar med rutnät i stället för galler.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 645
Senast: MaRomer
·
Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 472
Senast: Buck
·
Anläggning Håller ju på att bygga ett litet stall. Utrymmet där boxarna ska vara är 5,60 brett. När panel och mellanvägg räknats bort är där 5.50...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp