Stalljobb.. Positivt negativt?

jackietiff

Trådstartare
Hejsan,
Jag funderar på att börja jobba i stall och undrar om det finns några här som har positiva och negativa saker att säga om det? T.ex. lön, boende och kan man ta sig vidare från det?

Jag har fått ett jobberbjudande att få jobba i stall där jag ska göra vardagliga sysslor så som mocka fodra osv. och för det får jag 6000:- i månaden plus fritt boende och fri stallplats.

Jag brinner verkligen för hästar och vill hitta en lösning där jag får tid att möjligen studera samt att kunna ha hästen och kunna leva utan att gå back.. :p
 
Det vanligaste är, TYVÄRR, att sådana stalljobb är svarta. Du har då inget försäkringsskydd och ingen sjukpenninggrundande inkomst. Inga reglerade arbetstider osv. (plus att det är olagligt)

Sen, något som jag själv insett när jag jobbat i stall - för mig var det nedbrytande för mitt eget intresse att först ta hand om andras hästar hela dagarna och sen åka hem och ta hand om mina egna. Det blev helt enkelt för bra...
 
Håller m föregående jobbade två år i stall höll på att döda mitt eget intresse helt. Drev inackordering stall med 25 platser helt ok lön men jäkligt slitigt ensamt och knappt ork att rida de egna hästarna efter jobbet
 
Det finns mycket att hålla reda på gällande stalljobb när lönen som i ditt fall inte är en "vanlig" månadslön, bla pension, sjukpenning osv kan påverkas men jag har ingen närmare koll på de grejerna själv tyvärr.
Det är jätteviktigt att du har papper på ALLT från arbetstider, arbetsuppgifter, vad som händer vid övertid, vad som ingår i stallplatsen, boendet etc så att det finns så lite utrymme för krångel som möjligt.
Om det faktiskt är så att du kan plugga vid sidan av jobbet kan det ju vara värt det även om lönen inte är jättebra om du slipper ta studielån. Men tyvärr finns det också mycket som kan gå fel, se till att du har hjälp av kunniga personer när du bestämmer dig för om du ska ta jobbet eller inte.
Lycka till!
 
Håller m föregående jobbade två år i stall höll på att döda mitt eget intresse helt. Drev inackordering stall med 25 platser helt ok lön men jäkligt slitigt ensamt och knappt ork att rida de egna hästarna efter jobbet

Hur mycket brukar man kunna ta ut i lön med den storleken på inackorderingsstall? Du behöver inte berätta exakt hur mycket din lön var, men det vore intressant att få veta för att jag många gånger har funderat på det.
 
Nu är det ju 9 år sen så inte helt applicerbart för idag men fick ut efter skatt och sociala ca 16000 då hade jag dessutom 4 boxar själv så det blev ju som en liten extra lön att dessa blev billigare än om jag stallat upp dem ngn annanstans
 
Nu arbetstränar jag i stall, men jag fungerar ju rent praktiskt på dagarna som personal.
Det kan vara stressigt, var beredd på det. Man kan inte stå och pedantmocka som man skulle göra om man bara har en häst, t ex. Men överlag beror det ju på hur man är lagd. Folk tycker inte att jag är klok som trivs så bra med att mocka, mocka, mocka, springa med hö och vatten, leda hästar ut och in, och allmänt tunga lyft. Och stressa med att göra iordning massa hästar till personalen som ska rida och träna.

Vi har haft en hel del praktikanter här dock som levt i någon drömvärld om att de bara skulle få rida och gosa med hästar hela dagarna. De har blivit redigt besvikna och gnälliga :p

Men överlag: stressigt, tungt, monotont, men man får ju såklart mycket umgänge med hästarna också, man får vara utomhus mycket och röra på sig:)
 
Kolla att verksamheten är vit.

Sen fundera över arbetstiden..är det heltid och du jobbar för 6.000:-/månad är det inte så värt det utan det är klokare att hålla hästintresset kvar på fritiden.

Det är inte ovanligt att folk jobbar i stall för den summan, svart..Visserligen lockas många av att stallplats och boende ingår MEN det är ett slaveri utan dess like..arbetsdagarna blir ofta 13 timmar i stället för 8 och sju dagar i veckan, inte fem. Och som nämnt, man förlorar andra viktiga skydd som lagar som ska ge ok arbetsförhållanden, rätt till semester, försäkringar, pensionsgrundande osv.
Man ska också komma ihåg att man inte kan räkna med att tex rida eller sköta den egna hästen på arbetstid..dvs det blir verkligen ett helt liv i stallet och man ska ha ork också till att sköta sin egen häst efter arbetsdagen.

Hittills tänker jag bara negativt i ämnet då det 1, svartas i regel 2, oerhört underbetalt även om det är vitt i mina ögon (branschen tycks tex sakna vissa risktillägg jag tycker hade varit skäligt att ha med)
 
Senast ändrad:
(branschen tycks tex sakna vissa risktillägg jag tycker hade varit skäligt att ha med)

Detta funderade jag på igår när jag hade lektioner och frös. Jobbar man i kyl/frys får man extra tillägg men jobbar man i kallt ridhus som man gör som ridlärare får man inte ett enda tilläg för att det är kallt:p dock får mab ju lektionstillägg om det är enl avtal!
 
Detta funderade jag på igår när jag hade lektioner och frös. Jobbar man i kyl/frys får man extra tillägg men jobbar man i kallt ridhus som man gör som ridlärare får man inte ett enda tilläg för att det är kallt:p dock får mab ju lektionstillägg om det är enl avtal!

Precis min tanke, inget tillägg för kalla miljöer, inga tillägg för att djuren man hanterar är stora, tunga och potentiellt farliga.
Alla jag känner som jobbar i andra branscher i kalla eller utsatta miljöer får risktillägg.

Inte heller brukar man få arbetskläder från arbetsgivare utan det förväntas man också hålla själv, för tusentals kronor - vilket de flesta i regel också får fr arbetsgivare när arbetsmiljön är sån att det inte är lämpligt att jobba i privata hemma kläder direkt..och godkända skyddskor brukar man också få, hjälmar om det behövs osv.

Så förutom att lönen är kass är ofta arbetstagare inte värda tydligen att få bidrag med de kläder eller annan skyddsutrustning som behövs...
 
Precis min tanke, inget tillägg för kalla miljöer, inga tillägg för att djuren man hanterar är stora, tunga och potentiellt farliga.
Alla jag känner som jobbar i andra branscher i kalla eller utsatta miljöer får risktillägg.

Inte heller brukar man få arbetskläder från arbetsgivare utan det förväntas man också hålla själv, för tusentals kronor.

Det med kläderna har jag inte ens tänkt på! Jobbar bara extra som ridlärare, på mitt heltidsjobb får vi ju både byxor skor och tröjor utan att knappt behöva blinka... Men till stalljobben har jag fått köpa både varma kängor termobyxor och vinterjacka själv... Som sagt, aldrig ens tänkt på det! Men jobbar man vitt inom stall är det ju i alla fall ungefär samma lön som uska! Eller lite mindre... Jag får 140kr timma inkl sem.ers, 38kr ob och 13kr per lektion. På mitt vanliga jobb har jag 131kr timma exkl sem.ers och då har jag jobbat i 6,5 år... Jobbar dag så inget ob heller!
 
Antar att man inte heller brukar få löneökning om man besitter viss kompetens heller, som ju är allmänt känt att hästmänniskor är olika duktiga på olika saker även om de gått samma utbildningar, eller om man gör det "lilla extra" ofta.

...nä kanske dags att ge mig :angel:

Men jag tycker att det inte är skäligt betalt alls och inte så optimala villkor heller även om det råkar vara vitt. Det är en oskriven regel uppfattar jag det som, att man i hästbranschen inte betalar ett öre utöver för någon, någonsin.
Säkert jätteroligt dock, men jag hade inte tyckt att det hade varit värt det på de villkor som brukar finnas.
 
Antar att man inte heller brukar få löneökning om man besitter viss kompetens heller, som ju är allmänt känt att hästmänniskor är olika duktiga på olika saker även om de gått samma utbildningar, eller om man gör det "lilla extra" ofta.

...nä kanske dags att ge mig :angel:

Men jag tycker att det inte är skäligt betalt alls och inte så optimala villkor heller även om det råkar vara vitt. Det är en oskriven regel uppfattar jag det som, att man i hästbranschen inte betalar ett öre utöver för någon, någonsin.
Säkert jätteroligt dock, men jag hade inte tyckt att det hade varit värt det på de villkor som brukar finnas.

Man får löneökning vid 3&5 års erfarenhet, men är väl i princip det vad jag vet... Stod i senaste häst&ryttare vad en ridlärare med 5 års erfarnhet skulle ha, va ca 22,500kr vid heltid...
 
Hejsan,
Jag funderar på att börja jobba i stall och undrar om det finns några här som har positiva och negativa saker att säga om det? T.ex. lön, boende och kan man ta sig vidare från det?

Jag har fått ett jobberbjudande att få jobba i stall där jag ska göra vardagliga sysslor så som mocka fodra osv. och för det får jag 6000:- i månaden plus fritt boende och fri stallplats.

Jag brinner verkligen för hästar och vill hitta en lösning där jag får tid att möjligen studera samt att kunna ha hästen och kunna leva utan att gå back.. :p

Jag har jobbat i flera år och trivs bra. Men det är MYCKET jobb hos mig. Väldigt lite ledigt och minimilön i pengar men dock boende, stallplats med allt som ingår (foder, hovslagare), internet och träning ingår - så på det sättet om man räknar på vad det annars skulle kosta så tjänar jag normalt. :)

Man måste förstå att det är ett slitsamt yrke, långa dagar och mycket arbete så det är inte för den klena. Man lär sig dock mycket, men man missar mycket annat utanför stallivet. Är man villig att göra det valet? Ja då är det positivt, men vill man fortfarande ha "mycket frihet" (Tid för festliv, olika kurser eller annat) - välj då något annat. :) Jag har missat/fått tacka nej till väldigt mycket, men jag älskar fortfarande detta. Men för mig tror jag ändå att detta är ett så kallat "once-in-a-lifetime" - jag skulle nog aldrig göra om det igen om jag valde att sluta (Vilket jag inte lär göra på länge). :)

Förut var hästar min hobby, när är de mitt jobb och det sista jag vill göra på den lilla lediga tid jag har är att umgås med hästar. Nu finns det inte som hobby längre. För jag umgås ju med hästar 24/7 :) Men så värt det:heart
 
Senast ändrad:
Jag piper in ett extra tillägg då jag såg att TS erbjudande gällde extrajobb vid sidan av studier (läste lite väl fort).
Och att få en lön på 6000 som student skulle ju innebära att TS skulle slippa ta studielån, vilket är hur bra som helst! På dagens arbetsmarknad, och i synnerhet som student, har man - krasst sagt - inte råd att vara kräsen då folk slåss som gamar över minsta lilla arbetstimme. Om jag hade haft den lönen som student hade jag varit överlycklig, kan man säga. (Som det ser ut nu som vuxen hade jag varit glad även för den lönen som heltidsarbetande, men då har jag en helt annan situation också).

Summa summarum: kör hårt! Så länge du orkar och känner att du kan balansera studierna med jobbet. Blir det för mycket är mitt enda råd att studierna går före - alltid!
 
Senast ändrad:
Hejsan,
Jag funderar på att börja jobba i stall och undrar om det finns några här som har positiva och negativa saker att säga om det? T.ex. lön, boende och kan man ta sig vidare från det?

Jag har fått ett jobberbjudande att få jobba i stall där jag ska göra vardagliga sysslor så som mocka fodra osv. och för det får jag 6000:- i månaden plus fritt boende och fri stallplats.

Jag brinner verkligen för hästar och vill hitta en lösning där jag får tid att möjligen studera samt att kunna ha hästen och kunna leva utan att gå back.. :p

Jag har jobbat som stallskötare, dels som extrajobb under studietiden, och sen på heltid en kortare period. Det var dock vitt, och med reglerad arbetstid, fast schema, hela lönen i pengar och inte stallplats/boende etc.

Jag tyckte det var ett bra extrajobb när man pluggade, efter att ha suttit med böcker och föreläsningar hela dagarna var det skönt att göra nåt fysiskt där man inte behövde tänka när man skulle jobba. Som heltidsjobb däremot så tyckte jag det blev tråkigt väldigt fort, samma sak varje dag - fodra-mocka-släppa ut hästar-mocka-fodra-sopa-ta in hästar. Varje morgon när man kommer så är det samma foderkärra och samma mockningsgrep som väntar, man mockar och fodrar och fixar, och lagom tills man är färdig är det dags att börja från början igen. Säkert annorlunda om man jobbar som beridare eller tränare, men som stallskötare hade åtminstone jag paradoxalt nog väldigt lite tid med hästarna, 90% av tiden gick åt till att mocka, fodra, sopa eller in/utsläpp, så det är ju just stallet och inte hästarna man jobbar med.

Sen är det ju rätt slitigt för kroppen, det ska man inte sticka under stol med. Och inte särskilt utvecklande för knoppen, jag tyckte som sagt att det blev väldigt enformigt väldigt fort, när man gjorde det hela dagarna.
 
Jag har fått ett jobberbjudande att få jobba i stall där jag ska göra vardagliga sysslor så som mocka fodra osv. och för det får jag 6000:- i månaden plus fritt boende och fri stallplats.
Fritt boende och stallplats räknas som skattepliktig förmån så det ska du skatta för och då blir det inte mycket kvar av de där 6000:- som du även ska betala inkomstskatt på.
Det är bättre om du får avtalsenlig lön och betalar för boende och stallplats. Om lönen är högre (och vit) så får du även högre SGI (sjukpenninggrundande inkomst) och högre pension.
 
Jag har haft ett hästjobb utomlands och jobbat i tävlingsstall i Sverige. Båda svart, det var slavjobb utan dess like. Utomlands - familjärt och lärorikt. Det enda jag lärde mig i Sverige var hur mycket skit "proffs" kommer undan med. Jag kan tänka mig att jobba igen, vitt, med inriktning på att rida. För att försörja mig, aldrig i livet.
 
Hej!

Jag jobbade i stall för en bunt år sen och kom till samma slutsats som många andra i denna tråd- min hobby, hästarna, blev lidande. Jag slutade tycka det var kul att rida min egen häst, jag var alltid trött och det kändes som att gå från ett jobb till ett annat när jag åkte till min häst.

Jobbet var dessutom jättetungt, det viktigaste är ju alltid att mocka och fodra, hästarnas skötsel utöver det kom alltid i andra/tredje hand pga tidsbrist och rida var något man kunde se sig om i stjärnorna efter (nu visste jag ridbiten sen innan, men hade varit grymt mycket nöjdare om jag åtminstone hunnit borsta av de hästar jag hade ansvar för varje dag).

Som extrajobb kanske det kan fungera, men du bör tänka dig för innan du låter boende och stallplats ingå. Vad händer om de vill att du ska jobba mer än du känner att du hinner (för skolan måste ju komma först), vad händer om det faktiskt inte fungerar alls, då är du låst till att hästen och du bor på stället. Du sätter dig i en beroendesituation gentemot din arbetsgivare och det kan fungera, men min erfarenhet är att det sällan gör det.

Som extrajobb med vit lön, utan boende och stallplats- go ahead och testa! Det finns naturligtvis mer välbetalda extrajobb än stalljobb (nästan allt är mer välbetalt) men är det vad man vill så kan man alltid prova.

Andra har ju skrivit om svartjobb, förmånsbeskattning och sånt så det vet du redan.

/Lavinia, van att leva snålt för att ha råd med hästen.
 
Hejsan,
Jag funderar på att börja jobba i stall och undrar om det finns några här som har positiva och negativa saker att säga om det? T.ex. lön, boende och kan man ta sig vidare från det?

Jag har fått ett jobberbjudande att få jobba i stall där jag ska göra vardagliga sysslor så som mocka fodra osv. och för det får jag 6000:- i månaden plus fritt boende och fri stallplats.

Jag brinner verkligen för hästar och vill hitta en lösning där jag får tid att möjligen studera samt att kunna ha hästen och kunna leva utan att gå back.. :p
Att bara jobba i stallet är inget framtidsjobb. Men visst kan msn komma vidare. Bli tävlingshästskötare och åka till Florida. Ridinstruktör, ridskolechef, stallchef- finns bra jobb i hästbranchen. Mycket skit oxå såklart. Men för att få de bra måste man ha lite skitjobb i bskgrunden, erfarenhet.

Ha en plan- var vill du ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 685
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 937
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp