Stallmiljö?? + släppa ihop två nya hästar??

T

Tivedstrollet

:rofl:Hej alla goa hästtokar!
Jag red på ridskola från 9 till 18 års ålder, även grannars hästar och instruerade lite också! Har haft ett uppehåll på elva år!
Nu ska jag ha foderhäst och ponny till sommaren, för att prova lite igen och undrar ett par saker som jag ej har koll på!!:(
Jag renoverar vårt stall, där det inte varit hästar på 12 år, det är både roligt och jobbigt.:smirk: Men... vi har fasaner där också. FÅR man verkligen ha fjäderfän och hästar i samma stall, även om det är välventilerat? Och OM man får, är det lämpligt ändå???:confused:
Har sökt på webben, men ej hittat nåt svar på det! Nu ska ju hästarna vara ute dygnet runt, men jag vill ju kunna stalla upp dem nattetid ifall knotten blir för jäkliga, eller om nåt annat händer så jag måste stalla upp (vargar tex....:devil:)
Sen undrar jag hur ni brukar göra när ni ska släppa ihop nya hästar för första gången??
Vet ju att det kan vara bra att låta dem stå inne bredvid varandra, innan man släpper dem i hagen.
Vet ej hur de är i rang vanligtvis än, och jag vill ju inte att de ska skada varandra!! Det är vallacker.
I hagarna är det väldigt mycket skog och "gömslen" så de bör inte känna sig trängda och de kan smita undan medans de gör upp rangen så att säga!!
Kommer säkert mer små funderingar från mig! Vill ju att det ska bli så bra som möjligt för "mina" hästisar!! :love:
MVH-Tivedstrollet!!:bow:
 
Sv: Stallmiljö?? + släppa ihop två nya hästar??

Skulle inte låta hästar stå tillsammans med fjäderfän. Har en häst som fick bronkit för att jag hade höns i en annan del av stallet men utan dörr i mellan (det var ganska långt i mellan).

Sen skulle jag låta hästarna stå brevid varandra i box under natten, sen släppa ut dom. Eftersom det bara är dom två så tror jag inte att det ska vara några problem. Troligtvis kommer dom nosa på varandra, ganske springa en sväng för att sen ställa sig och äta:). Eftersom båda är nya på stället och det inte fins något sto att försvara så fins det ingen anledning för dom att bråka.

Så lycka till med pållarna

MVH Russin8
 
Sv: Stallmiljö?? + släppa ihop två nya hästar??

Jag tycker mig minnas att fjäderfän kan ha nån bakterie i bajset..eller nåt sånt *senil* och att det nog inte är så bra att ha hästar tillsammans med dom.

Sen det där med ihopsläppet tycker jag att föregående talare hade ett bra svar :)

Lycka till!
 
Sv: Stallmiljö?? + släppa ihop två nya hästar??

Ang ihopsläpp.

Se till att ha bra hagar - alltså stora utrymmen så att hästarna kan röra sig och gå undan. Ni behöver inte sätta dem i olika hagar till en början, de behöver ändå göra upp igen sen när de sätts ihop.

Sålänge de har goda utrymmen, ha mycket mat och inte har för vana att vara bråkiga så är det sällan några problem. Observera dem ett tag och verkar de lugna kan ni lämna dem. Se till dock att inga ha en massa benskydd, grimmor och annat på dem. Så nakna som möjligt underlättar ihopsläppet och minskar risker för skador. jag har sett riktigt tråkiga slut när hästar haft skydd på sig, i situationer där ingenting eg behövt hända.
 
Sv: Stallmiljö?? + släppa ihop två nya hästar??

Tack för era svar! Det är ju svårt att veta när man inte haft hästar hemma förut! På ridskola är det ju nån annans ansvar liksom och man behövde inte tänka på nåt!!
Bra att jag fick ännu ett argument MOT fasaner i stallet att visa min man! Han säger typ bara att förr hade de ju alla djur under samma tak...:smirk: Men, vem säger att allt var bättre förr..:mad: Vi har väl lärt oss av deras misstag, och de kanske inte brydde sig om djuren på samma sätt som vi..De var ju till arbete, och blev de sjuka och dog köpte man bara en ny, men visst fanns det de som brydde sig också som min pappa tex....
Men iaf, det här ska nog gå bra, och det är ju väldigt gott med fasan, så det gör ju inget om vi måste käka upp några:rofl: Gubben får nog ge sig där, eller bygga ett separat fasanhus, måste ju vara lättare än att bygga nytt stall!
Ja, nu verkar det som om jag svarat på min egen fråga också:crazy: Inte så ovanligt, tack och hej!!:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 733
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 940
Senast: Stereo
·
Hästhantering Har ett litet stall med två hästar, min egen och en inakordering. De har känt varandra i över ett halvår nu, men kan inte gå ihop utan...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mars
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 184
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp