Bukefalos 28 år!

Stallrutiner

M

Marius

Jag sitter här och är sjuk och funderar på:

* Hur ser era stallrutiner ut?
* Har ni några knep för att få eran varda att gå snabbare?
* Hur stor skillnad är de på vardagen/Helgen?

Så här ser mina rutiner ut i mitt eget stall.

En vanlig vardag:

07,00 utsläpp + vattning och hästarna går på fri tillgång

*sen är vi i skola på jobb*

ca 18,30 mocking åt mina 2 hästar, blandar foder och lägger in hö i boxarna eller i påse om hästen ska komma in i boxen innan kvällning + vattnar städar undan lite snabbt och sopar som hastigast

ca 19,00 - 19,30 brukar jag fösöka vara klar för ridning, rider offtast bara 1 häst på kvällen

ca 20,30 tas häsrtanra in och de sopas och städas undan, hästarna får sitt kvällshö, foder och vattnet fyls ev. på. Hästarna borstas av


Helgen

ca 08,00 utsläpp vattning

* mockning, foder och andra stallsysslor
* sopar och "dammar av stallet" städar och sopar allt fint (de jag inte hinner på vardagarna) samt, tvättar om de behövs, rullar ihop benlindor m.m.

Rider 1-2 på dagen..

ca 21,00 - 21,30 insläpp borstar av hästarna


Några enkla knep jag har är nog kanske:

* Har en stor murar hink nere i hagen som jag låter stå där nere, och fyller på den med 2 st 10 liters hinkar så jag slipper gå så långt.
Jag har bara vatten i hagen då de inte fryser på bara ngn timma, hästarna dricker de offtast inte då, de äter heldre snö.

* Förut då hästarna inte gick på fritillgång så hade jag en pulka som jag drog hö säckar i. Då de va vinter alltså.

kommer inte på ngt mer just nu.


Kanske en aning onödig tråd men men,.. ;) :angel:

Nu vill jag höra era stalls rutiner :)
 
Sv: Stallrutiner

ca 08.00 Frukosthö, fylla vatten i uppvärmda baljan, mocka skjulet, fylla lhöådorna i lunchhagen och ställa in grindöppnaren.

ca.20.00 Kvällshö, fylla vatten i uppvärmda baljan, mocka skjulet, fylla lådorna i lunchhagen (som nu är nattmatshage) och ställa in grindöppnaren, evt dagens havreranson.

Rider någon gång däremellan och mockar samtidigt hagen och ger havren. Och gör annat som evt behövs som att skotta snö.

Mitt bästa tips: grindöppnare och uppvärmd vattenbalja. Jag kan inte ha fri tillgång på hö.
 
Sv: Stallrutiner

Där jag är inackorderad ser vardagen ut såhär:

07.00 Frukost (kraftfoder och hö)

09.00 Utsläpp

12.00 Lunch i hagen (hö)

ca 18.00 (beror på när jag är där) Insläpp med hö i boxen, ev ridning först.

21.00 Kvällsmat (Kraftfoder och hö)

Har eluppvärmd vattenkopp i hagen, vattenkopp + hink i boxen.
 
Sv: Stallrutiner

Frukost: 6:00 ( utsläpp nån timma efter när hästarna har ätit upp)
Lunch: 11:00
Middag + Intag: 16-17:00 ( här kommer jag och mockar)
Kvällsmat: ca 21:00 - 21:30

Mitt tips är så fort man ser att hästen gjort en fin bajshög skyfflar man snabbt in den mot ett hörn, för att underlätta mockningen. Jag har bädd till min så det underlättar en hel del när i stort sätt all bajs ligger i ett hörn, istället för utspritt i hela boxen.

Det är egentligen lika på helgerna också, bara att hästarna kan komma ut nån timma senare då.
 
Sv: Stallrutiner

Jag och min kusin (har två hästar var) delar på utsläpp och insläpp (rullande varannan kväll och varannan morgon) både på vardagar och helger. Såhär ser det ut för mig:

Vardagar:
Mellan ca 05.30 - 06.30, sätter på ev. täcken, släpper ut alla 4 hästar, fyller på vatten i hagarna (de går 2 och 2), lägger betfor i blöt åt alla hästar. De har fri tillgång till hö.

Ibland mockar jag på morgonen, ibland åker jag upp mitt på dagen och gör klart, ibland gör min dotter det när hon har ridit (efter skolan), ibland gör jag det innan jag tar in hästarna på kvällen.

Mellan 21.00 - 22.00 tar in alla hästar, tar av ev. täcken, fodrar kraft.

Helgerna ser i stort sett likadana ut förutom att utsläppen kan bli något senare (aldrig senare än 8.00) och att dottern oftast mockar någon gång under dagen, efter hon har ridit.
 
Sv: Stallrutiner

Jag står i ett "kollektivstall" vilket betyder att vi är ett helt gäng hästägare (nu 8 hästägare, 9 hästar) som delar på allt.

Vi har ingen skillnad mellan vardag och helg.

Stallrutin:
1. Frukost/utsläpp 07:00, antingen äter hästarna inne eller så äter de kraftfoder inne men morgonhö ute. De kan släppas ut ca 30 minuter tidigare om den som släpper ut ska jobba sen.
2. Lunch 12:00 i hagen.
3. IN-mat 16:00-18:00 (oftast 17:00). Den här äts inne om vädret är dåligt men ute i hagen om vädret är bra.
4. Insläpp 16:00-21:00 beroende på väder och årstid.
5. 21:00-22:00 kvällsmat och påfyllning av vattenhinkar.

Stallrutiner som inte direkt berör hästarnas insläpp/matning:
1. Frukost: efter utsläpp sopas hela stallet och luftavfuktaren slås igång samt att lufttrumman stängs så att inte värmen släpps ut (vintertid förstås!). Ev. vatten i slaskhink töms.
2. Insläpp: luftavfuktaren slås av, luftrumman öppnas lämpligt efter årstid och kondensvattnet från avfuktaren töms.
3. Kvällsmat: ev. svettäcken tas av.

Varje hästägare rider, mockar och gör iordning mat till sin häst i fyra säckar (frukost, lunch, In-mat och kväll). Detta görs närsomhelst under dagen.

Ingen sopning då hästarna är inne! Detta efter att ha haft hosthästar i stallet.

Vatten fylls på åt hästarna i hagen via vattenslang till större vattenkar, förutom på vintern då de äter snö (vattenhinkar om snötillgången är knaper, dvs det har frusit) ingen optimal lösning men det är svårt när man bor på tundran.... ;) De är istället inte ute så länge under den svårare årstiden så de behöver inte vara utan vatten så länge. De dricker inte heller så mycket som sagt, vi brukar ibland gå runt med en hink vid lunchtid men den blir obesökt.

Vi har allt hö på höloftet förutom 3-4 balar per hästägare som förvaras nere i stallet i en gammal bred spilta.

Vi leder hästarna två och två vilket gör att det blir mindre spring mellan hagar och stall.

Annars gör vi nog väldigt olika beroende på vem som släpper in/ut.

Det bästa vi har är vårt schema som täcker in alla pass varje dag och där det är fritt att skriva upp när man kan. Alltså inget rullande och det är upp till var och en att ta 3-4 pass per vecka varav minst är ett utsläpp (jobbigast). Det fungerar utmärkt och ger alla en bra frihet!

Ett annat tips om man är många i stallet är att aldrig, aldrig ta upp skitsaker på gemensamma anslagstavlan (vi har whiteboard). Har man något otalt med någon så tas det öga mot öga och direkt. Fungerar jättebra! Tavlan är till för information och allmänna frågor.

En annan sak som är bra när man är flera är whitboardtavlor (eller baksidan av en fodertavla) som täckesskyltar på varje box. Då kan man ändra täckesschema eftersom årstiden ändras utan att klottra ner en papperslapp så ingen ser vad som står.

/Camilla
 
Sv: Stallrutiner

Kollektivstall, nu 9 hästar på 7 ägare.

Morgonfodring 06.00, börja byta täcken o släppa ut efter ca en halvtimme. Alla hästar ute kl 07.00
Lunchfodring kl 12-13
Insläpp/fodring olika beroende på årstid. Just nu ca 17.30, i vintras senast 17.00
Kvällsfodring kl 21.00

Små tips!
Ta ner hö för en vecka i taget så slipper man göra det varje dag. Minskar damm o sopning.
Hos oss har varje hage en egen lunchpåse, där ägarna lägger lunch för varje dag åt sin häst och kryssar sen i på en tavla för just den dagen. Enkelt för den som fodrar att bara ta påsarna på en kärra, inget vägande. Och man ser enkelt om någon har glömt lägga i och kan då ta hö av den personen.
 
Sv: Stallrutiner

* Hur ser era stallrutiner ut?
* Har ni några knep för att få eran varda att gå snabbare?
* Hur stor skillnad är de på vardagen/Helgen?

Nu vill jag höra era stalls rutiner :)

Då jag förnärvarande hjälper till med två hästar i olika stallar så känner jag mej lite tvungen att berätta om båda..

Stall 1; (3 st ponnysar)
*06:30 Utsläpp och morgonfodring i hagen (hösilage)
*12:00 Lunchfodring (efter det brukar jag rida), påfyllning av vatten
*18:00 Insläpp och kvällsfodring

Här finns ett rullande schema på helgerna,, dock inget som påverkar hästarnas rutiner.

Stall 2; (1 shettishingst, 3 stora hästar)
*06:00 Morgonfodring
*06:30 Utsläpp
*11:00 Lunch
*18:00 Insläpp med kvällsfodring

Även här finns ett rullande schema. På vardagarna släpper stallägaren ut ovh ger lunch medan hästägarna har rullande insläpp. På helgerna (from fredag kväll) sköts morgon- & kvällsfodringar samt in- & utsläpp av samma hästägare medans lunchen delas upp mellan övriga. Då det står 4 hästar i stallet så har man helgjour 1gång/månad.

Ridning sker där emellan. Eftersom hästarna i stall 2 går ensamma i hagen så fyller respektive ägare upp med vatten, kollar staket, mockar ur, osv själva.
 
Sv: Stallrutiner

Har eget stall, 6 hästar , delar stallsysslor och fodringar med två andra.
Våra rutiner är likadana vardag som helg.

7:00 Fodring samt utsläpp
12:00 Lunchhö i hagen
18:00 Insläpp och fodring (vår och sommar insläpp 21:00 alt. ute dygnet runt)
21:00 Kvällsfodring

Fixar stallarbete samt ridning någon gång på dagen. Jobbar hemifrån med eget företag så jag hinner med allt på arbetstid.
 
Sv: Stallrutiner

Våra går på lösdrift. Men så här ser det ut när vi kommer till stallet;

*Blöter upp kraftfodret i hinkar
*Mockar om det behövs
*Tar in hästen/arna som vi ska rida/jobba med.
*Rider/jobbar hästen/arna
*Sadlar av och ställer in i boxen
*Ställer ut hinkarna i boxarna
*Tar in restrerande hästar så dom får komma in och äta
*undertiden fyller vi på hö i höhäcken
*Släpper ut
*Sopar och gör stallet snyggt
*Släcker och stänger
 
Sv: Stallrutiner

Ganska kul att veta vilka rutiner andra har! Lägg gärna inbilderpå hur erat stall ser ut!
Sen tänkte jag på:
* Hur ser eran sadelkammare ut? (Gärna bilder)
Ska ut och fota min egen, sen skulle jag behöva lite hjälp med att "mublera" om där inne, de börjar bli trångt..
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Suck.. jag hyr box i ett litet kollektivstall och har så gjort i tre år, det har funkat hur bra som helst trots att både hästar och...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: Luxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp