Stallvärd skyldig att skaffa ny plats?

smedsussie

Trådstartare
Hörde idag av en som sa att stallvärd är skyldig att hjälpa till att skaffa ny stallplats åt hyresgäster som blir uppsagda. Eller ordna med fodervärd om hästägaren inte hittar någon själv.

Jag tycker det låter absurt! Sånt är väl ändå hästägarens sak att ordna.
Eller...?
 
Hörde idag av en som sa att stallvärd är skyldig att hjälpa till att skaffa ny stallplats åt hyresgäster som blir uppsagda. Eller ordna med fodervärd om hästägaren inte hittar någon själv.

Jag tycker det låter absurt! Sånt är väl ändå hästägarens sak att ordna.
Eller...?

:rofl: Låter ju helt galet att den som har stallet ska hjälpa en människa hitta ny stallplats.
 
Ja det låter helt galet och jag kan inte tänka mig att det stämmer. VIlket omyndighetsförklarande av sig själv (typ) att tycka att stallägaren ska städa upp röran man själv orsakat, man blir ju sällan uppsagd bara sådär, utan föreliggande kontraktsbrott.
 
Haha, nej verkligen inte! Möjligen om det står något specifikt om det i kontraktet av någon underlig anledning, men det har jag väldigt svårt att tro.
 
Hörde idag av en som sa att stallvärd är skyldig att hjälpa till att skaffa ny stallplats åt hyresgäster som blir uppsagda. Eller ordna med fodervärd om hästägaren inte hittar någon själv.

Jag tycker det låter absurt! Sånt är väl ändå hästägarens sak att ordna.
Eller...?

Kanske om hyresgästen måste lämna stallet innan uppsägningstiden gått ut? Att hyresgästen går med på att flytta om hyresvärden ordnar likvärdig plats nån annanstans.
 
Jag tror att det kan vara lite beroende på dels i vilken lagstiftning som det hamnar och dels hur/varför det sker en uppsägning.
Har man hamnat i den lagstiftning som ger hyresgästen besittningsrätt på boxen och något händer så den boxen inte kan användas får nog den som hyr ut se till att ordna med likvärdig uppstallning. Samma sak om det händer innan uppsättningstiden gått ut.
Om det däremot sker en uppsägning för att hyresgästen inte sköter sig, då finns det inte något krav på att ordna något annat. Vid vräkning har hyresvärden ett ansvar under viss tid för lösöre som blir kvar.
 
Nu vet jag inte omständigheterna kring detta, men hyresgästen blev uppsagd i maj och hästarna finns fortfarande kvar på gården.
Såvitt jag vet så har hästägaren inte gjort speciellt mycket för att på egen hand hitta en lösning på sitt stallproblem och nämnde det som jag nu frågar om.
 
Hur ska nuvarande stallägare kunna gå i god för hyresgästen i ett annat stall om den blivit uppsagd p.g.a kontraktsbrott?

Jag skulle inte kunna ha det samvetet att ljuga för den nya hyresvärden om den gamla gästen. Nä, den får ta mig sjutton skaffa sig ny plats själv.
 
Först och främst har jag aldrig hört talas om det här tidigare, och det känns som något personen har vräkt ur sig för att hen är bitter över att behöva skaffa en ny stallplats?

Men sen finns det ju även olika anledningar till när och varför en person behöver flytta. Lika mycket som att det finns flera anledningar om det är hästägaren/hyresgästen som säger upp boxen, det behöver ju inte handla om kontraktsbrott/att man blivit ovänner (rent generellt alltså). Finns det ett kontrakt som löper på x antal månader, och stallägaren exempelvis själv behöver boxen akut så är ju inte hyresvärd och hyresgäst på något sätt på sned kant med varandra, och då kanske stallägaren kan hjälpa till med att leta efter en ny plats? För att alternativet är att hen står med ett kontrakt som gör att hen inte kan kasta ut hyresgästen? Om man vänder på det så skulle ju jag som hyresgäst hjälpa till att leta/hålla ögonen öppna efter någon som skulle vara intresserad av att ta över min box om jag var tvungen att flytta själv av personliga/arbetsrelaterade skäl, eller om jag inte skulle ha häst mer? Istället för att stå och betala för de månader som det är uppsägningstid så är det ju bättre för alla parter att få in en ny inackorderad på den platsen?

Men som de andra säger, om det istället handlar om att person X inte har skött sig (vilket jag tycker mig kunna läsa mellan raderna), så vilken stallägare vill då rekommendera problemet X till någon annan? Och vem skulle ta emot en person som man redan på förhand vet kommer krångla?
 
Tänker också att även om hyresgästen inte blivit uppsagd p.g.a konstraktsbrott så har gästen ju blivit kvar i stallet trots uppsägning. Det betyder ju också att hyresvärden inte kan gå i god för gästen i ett annat stall.
 
Aldrig hört talas om, låter helt ovettigt. Då skulle nog många små stall sluta hyra ut platser om det skulle vara sådant merjobb.
 
Hur ska nuvarande stallägare kunna gå i god för hyresgästen i ett annat stall om den blivit uppsagd p.g.a kontraktsbrott?

Jag skulle inte kunna ha det samvetet att ljuga för den nya hyresvärden om den gamla gästen. Nä, den får ta mig sjutton skaffa sig ny plats själv.
Det verkar inte vara några problem, allt för att bli av med jobbiga hyresgäster så är det enklare att överlåta detta till en annan hyresvärd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp