Kia0585

Trådstartare
jag har blivit stämd av den föregående ägaren till min hund. Hon stämmer mig till "hävning av köp".
Hon påstår att jag motverkat henne att träffa hunden,något vi skrivit avtal om vid sidan av köpekontraktet,dock när det passar oss båda två.
Det har alltså inte passat mig under två ggr och nu är jag stämd
Dessutom pratade jag med henne om att det vore bra ifall hunden får en chans att acklimatisera sig hos mig innan de träffas igen,har haft hunden i två månader och förra ägaren kräver träff. Dessutom skrev hon i annonsen på blocket att pga TID och EKONOMI kunde hon inte ha hunden kvar!
Någon som har lite hjälp att ge mig här? Hunden trivs jättebra hos mig och tytt sig till mig och är ff orolig över att bli lämnad❤️
Älskar denna hund.
 
Ja det undrar ju jag med
Avtalet ser ut som så att kontakt ska finnas men att det ska ska då vi är överens vilket inte vi varit. första gången var vi på sem på en ö hos bekanta i en månad men det blev förlängt då hemtjänsten där ville ha min hjälp under några dagar. Hunden var då med min sambo och vår bekant på ön under tiden. Talade om för henne att vi kanske kunde skjuta på träffen till senare eftersom vi skulle bli kvar längre än en månad. Hon skrev ett sms till mig där hon var besviken på mig och att jag lovat att bara vara borta en månad. Hmm det hade jag definitivt inte utan hade talat om på hennes fråga hur länge vi planerade att vara borta och jag svarade att ca en månad,inget annat!
I stämningsansökan skriver hon att "jag var ju pensionär och att det var en av anledningarna till att jag skulle få köpa hunden". Andra gången fick jag ställa in vår träff pga att jag blivit farmor och vi var utbjudna till att få se på underverket
Det var då hon meddelade mig att jag skulle bli stämd för att jag ställt in igen.
Kan hon häva köpet pga detta?
 
J
Det var då hon meddelade mig att jag skulle bli stämd för att jag ställt in igen.
Kan hon häva köpet pga detta?

Nej, hon kan inte häva köpet p g a detta. Du har fullt legitima skäl att inte haft möjlighet, däremot bör du kanske själv föreslå några datum om du tänker fullfölja er överenskommelse.

Jag undrar fortfarande hur du vet att hon lämnat in stämningsansökan.
 
Nej, hon kan inte häva köpet p g a detta. Du har fullt legitima skäl att inte haft möjlighet, däremot bör du kanske själv föreslå några datum om du tänker fullfölja er överenskommelse.

Jag undrar fortfarande hur du vet att hon lämnat in stämningsansökan.
För att jag fick den idag
Hon verkar helt bakom som beter sig såhär och hotar och tar till stämning pga att träffarna uteblivit. Sista gången var det mitt förslag inte hennes men bebisen kom förtidigt. Inget som då var planerat.
Jag har känt mig mycket obekväm då hon ifrågasatt allt från varför vi ska vara borta mer än en månad till jag lovade att ringa när annat dök upp som exempelvis då min man åkte in för hjärtflimmer för 100ade gången.
Idag känns ett samarbete väldigt långt bort efter allt som nu hänt och där hon kräver ett häv av köpet av hunden.
 
För att jag fick den idag
Hon verkar helt bakom som beter sig såhär och hotar och tar till stämning pga att träffarna uteblivit. Sista gången var det mitt förslag inte hennes men bebisen kom förtidigt. Inget som då var planerat.
Jag har känt mig mycket obekväm då hon ifrågasatt allt från varför vi ska vara borta mer än en månad till jag lovade att ringa när annat dök upp som exempelvis då min man åkte in för hjärtflimmer för 100ade gången.
Idag känns ett samarbete väldigt långt bort efter allt som nu hänt och där hon kräver ett häv av köpet av hunden.

Om det inte är någon väldigt speciell story bakom hunden utan "bara" en hund du hittat på annons så skulle jag nog, i en sådan situation, lämna tillbaka hunden och se mig om efter en annan. Nu vet jag inte hur gammal hunden är, men folk brukar inte köpa hundar som förväntas leva kortare tid än ca 5år, ofta betydligt mer. Ska du då i 5 år ha kontakt med en galenpanna som gör livet surt för dig? Är det verkligen värt det?
 
Om det inte är någon väldigt speciell story bakom hunden utan "bara" en hund du hittat på annons så skulle jag nog, i en sådan situation, lämna tillbaka hunden och se mig om efter en annan. Nu vet jag inte hur gammal hunden är, men folk brukar inte köpa hundar som förväntas leva kortare tid än ca 5år, ofta betydligt mer. Ska du då i 5 år ha kontakt med en galenpanna som gör livet surt för dig? Är det verkligen värt det?
Jag har ju hunnit fästa mig vid hunden å han med mig såklart. Vet inte hur jag ska göra. Fast ändå vet jag ju. Jag vill behålla honom han kändes rätt från första början och redan då fick vi så fin kontakt. Dessutom skrev hon ju att vare sig tid eller ekonomi finns för hunden. Hon var mammaledig i 11 månader och ändå gick hunden på dagis 5dagar i veckan för 3000kr i månaden. Hur intresserad är man då av hunden? Är detta enbart ett sätt att försöka vinna eller få rätt? Betyder hunden så mycket eller spelar hennes egna samvete in över att hon var tvungen att gör sig av med hunden? Hon verkar helt förvirrad och beter sig irrationellt med tanke på att hon kräver ett samarbete och minsta motgång hotar med stämning:-0
Mycket märkligt sätt att göra sin röst hörd eller få träffa hunden på anser jag.
 
Det kostar 900,- för en stämningsansökan. Måste betalas innan Tingsrätten tar upp det. Är det Tingsrätten som har skickat stämningen du har fått?
 
Skicka en stämningsansökan kan hon ju alltid göra. Om hon sen får igenom det är en heeeeelt annan femma. Jag hade synat hennes "kort" och spelat med. Tror inte hon får igenom det där ändå i slutändan. Du har ju faktiskt väldigt goda anledningar till de inställda mötena. Och det blir hon som isf får stå för hela kalaset. Har hon verkligen råd med det om hon inte ens har råd med hunden?
Personen låter som en tjaffsfia. Om du är sansad och vettig i det hela tror jag du har alla fördelar.
 
Jag har ju hunnit fästa mig vid hunden å han med mig såklart. Vet inte hur jag ska göra. Fast ändå vet jag ju. Jag vill behålla honom han kändes rätt från första början och redan då fick vi så fin kontakt. Dessutom skrev hon ju att vare sig tid eller ekonomi finns för hunden. Hon var mammaledig i 11 månader och ändå gick hunden på dagis 5dagar i veckan för 3000kr i månaden. Hur intresserad är man då av hunden? Är detta enbart ett sätt att försöka vinna eller få rätt? Betyder hunden så mycket eller spelar hennes egna samvete in över att hon var tvungen att gör sig av med hunden? Hon verkar helt förvirrad och beter sig irrationellt med tanke på att hon kräver ett samarbete och minsta motgång hotar med stämning:-0
Mycket märkligt sätt att göra sin röst hörd eller få träffa hunden på anser jag.
Självklart har du hunnit fästa dig vid hunden, det kan man lyckas med på bara några timmar ibland. Nu vet jag ju inte hur det var i just det här fallet, men du skrev själv att hunden inte gillar att vara ensam? Många gånger när hundar omplaceras pga sådant så kommer säljarna med "finare" förklaringar som oftast brukar vara just tidsbrist eller dålig ekonomi, de vill helt enkelt inte att köpare ska skrämmas bort av hundens negativa sidor och problembeteenden.

Att hunden går på dagis visar ändå att hon bryr sig om hunden. En person som inte brytt sig om den hade hellre stängt in den i ett rum hemma för att ha tid att ta hand om sitt egna barn. Vissa barn är väldigt tidskrävande, det där därför det många gånger är en dålig idé att ha krävande hund samtidigt. En hund som inte kan vara ensam kan absolut bli omöjlig att ha på ett bra sätt om man får barn.
 
Om det inte uttryckligen står i ert kontrakt att du ska ställa hunden till förfogande för träff när helst f d ägaren vill har jag mycket svårt att tro att hon kommer någon vart med en stämning. I det stora hela är inte alltid egna tillägg vattentäta rent juridiskt.

Jag kan förstå ägaren till viss del - att lämna bort en hund och sedan inte få träffa den och se hur den har det kan nog skapa en hel del upprörda känslor. Men samtidigt är en försäljning faktiskt en försäljning och hon har inte längre någon laglig rätt till hunden.

Håll dig lugn och träffa henne inte för än eventuell stämning är uppklarad, man vet inte vad folk får för sig. Hon kanske helt sonika tar hunden ifrån dig om du har otur.
 
Vet att vi som uppfödare inte kan KRÄVA röntgen, behållen kontakt med köpren, återköp eller annat på valpar vi säljer. Vi kan inte kräva, bara uttrycka ÖNSKAN i kontraktet för att "varan" är såld och tillhör nu någon annan och ett krav skulle inskränka på köparen. Om detta bara är SKKs regelverk eller om det omfattas även i annan köplag vet jag inte. Prova att googla det.
 
Vet att vi som uppfödare inte kan KRÄVA röntgen, behållen kontakt med köpren, återköp eller annat på valpar vi säljer. Vi kan inte kräva, bara uttrycka ÖNSKAN i kontraktet för att "varan" är såld och tillhör nu någon annan och ett krav skulle inskränka på köparen. Om detta bara är SKKs regelverk eller om det omfattas även i annan köplag vet jag inte. Prova att googla det.
Nej, det är väl konsumentköplagen (och SKK också, i och för sig)? Dock vet jag inte om samma lag gäller mellan privatpersoner men har för mig att såld vara är såld och du som säljare kan inte påverka vad köparen gör med den.

TS: spara ALL kontakt du har med säljaren; sms, mejl och så vidare. Om ni talar i telefon så skriv ner när ni har talats vid och vad som sades. Spara alla kvitton på utlägg du har för hunden!
 
Nej, det är väl konsumentköplagen (och SKK också, i och för sig)? Dock vet jag inte om samma lag gäller mellan privatpersoner men har för mig att såld vara är såld och du som säljare kan inte påverka vad köparen gör med den.

TS: spara ALL kontakt du har med säljaren; sms, mejl och så vidare. Om ni talar i telefon så skriv ner när ni har talats vid och vad som sades. Spara alla kvitton på utlägg du har för hunden!
SKK har iaf bland filerna för hur deras avtal ska se ut med detta att man inte får skriva med krav...utan bara kan uttrycka det som önskningar. Verkar som SKK och Konsumentköpslagen går på samma linje. Positivt för TS. Kan vara så att de krav ( om de uttrycktes som krav i kontraktet) inte är godtagbara.
 
Såna där avtal om återköp/hälsa på djuret etc gäller väl bara om man skriver in ett vite i avtalet, alltså vad som ska hända om det inte följs? Finns ju många hästsäljare som skriver in återköpsrätt men det är inte juridiskt bindande. Borde vara samma med andra djur, de räknas ju som en "vara".
 
@Kia0585, hänvisa till §36 i Avtalslagen:
Avtalsvillkor "får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt”. Jag kan sätta min högra hand på att det inte kan anses som skäligt att förra ägaren bereds ständig tillgång till hunden. Du skulle förmodligen även kunna kräva att avtalsvillkoret att låta ägaren träffa hunden hävs på grund av oskälighet då säljaren redan efter två månader har visat att hen kräver att du anpassar dig bortom rimlighet för att hen ska få träffa hunden.
 
Måste väl skaffa mig ett ombud antar jag. Dessutom skriver tingsrätten att "Vi anser att målet kan avgöras skriftligt".
Vad menas med det? Att de inte anser att detta är stort nog för en huvudförhandling?
Ska kolla upp paragraf 36 i avtalslagen.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 816
Senast: Motacilla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 832
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 212
Senast: mackan
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp