Stannar ni om ni kör på ett djur?

OutOfService

Trådstartare
För mig är det självklart att man stannar om man kör på ett djur, jag begär inte att man ska ta hand om det själv men åtminstone att man ringer polisen!
Ett djur som ligger kvar är en trafikfara och dessutom tycker jag att det hör till sunt förnuft att försäkra sig om att djuret är dött och inte plågas.

Men det är tydligen inte alls så självklart. Ser jag ett djur på vägen så stannar jag alltid om jag har möjlighet. Igår fick jag syn på en räv i motgående fil och vände bilen för att stanna och dra ner den i diket. Till min fasa levde dock räven fortfarande :( den hann självdö på dom minutrarna det tog mig att hitta någon form av tillhygge och 11414 hann heller inte svara innan räven var död.

Så jag undrar, hur gör ni om ni kör på ett djur? Eller om någon annan gjort det?
 
Jag har bara kört på fåglar än så länge och då har jag inte stannat pga första gången var på motorvägen och andra gången blev fågeln helt platt och chans för överlevnad var obefintlig.

Men kör jag på ett djur och risken för att djuret lever så kommer jag stanna och antingen ta djuret till veterinär eller ha ihjäl det på något sätt.

Påkörda katter har jag dragit in till sidan för det är inte kul för ägaren att hitta sitt djur i slamsor.
 
Jag tycker att det är väldigt dålig respekt för alla påkörda djur i storleken rådjur och nedåt, vilket kanske hänger ihop med att man inte har någon anmälningsplikt på de djuren (förutom rådjur). :(

Jag tycker det är en självklarhet att stanna och försäkra sig om att djuret är dött och då dra undan det från vägen. Det är lika självklart att avliva det så snart som möjligt om det fortfarande lever, antingen om jag kan göra det själv eller genom att tillkalla jägare.
 
Jag tycker att det är väldigt dålig respekt för alla påkörda djur i storleken rådjur och nedåt, vilket kanske hänger ihop med att man inte har någon anmälningsplikt på de djuren (förutom rådjur). :(

Jag tycker det är en självklarhet att stanna och försäkra sig om att djuret är dött och då dra undan det från vägen. Det är lika självklart att avliva det så snart som möjligt om det fortfarande lever, antingen om jag kan göra det själv eller genom att tillkalla jägare.


Samma här. Har ofta både slaktkniv och bultpistol i bilen så kan nödavliva exvis rådjur. Har dock haft tur och inte varit inblandad i speciellt många viltolyckor trots mycket bilkörning. Stannar, kollar om djuret är kvar/dött eller markerar ut spårupptagspunkt åt eftersöksekipaget. Ringer 11414 och anmäler om det rör sin om anmälningspliktigt vilt.
 
Självklart! Jag har kört på en ren en gång och jag är enormt tacksam för att den dog direkt!

Jag ringde polisen och drog ren i diket genom att dra i hornen. Renarna har dessutom en ägare som kommer och hämtar dom sen.
 
Jag vill gärna tro att jag skulle göra det. (Stanna). Men jag vet många som inte gör det. Dock har jag ingen kunskap om hur man har ihjäl ett djur på rätt sätt.

Tycker det var starkt av dig att stanna för räven! :bow:
 
Ja så länge jaginte riskerar människoliv.

jag krockade med en skatunge på en 70 väg. Då stannade jag på en parkering och gick tillbaka. Den var stendöd.

Jag letade även reda på en död katt som någon annan kört på och ringde ägaren.
 
Beror på djur och väg. Har kört på två kaniner /harar på motorväg och då stannade jag inte. Tog en grävling på en 2/1 väg också och då kunde jag inte heller stanna (100-väg) eftersom vi hade bilar i rumpan på oss. Där svängde vi dock av vid första tillfället och ringde 11414. Bilen var ganska skadad efter det så antar att grävlingen också var det. Har bara kört på djur i mörker.
 
Ja det gör jag. Har kört på ett rådjur en gång. Då fick jag ge upp till slut efter att jag försökt få tag på polisen i 30 minuter. Jag blev kopplad hit och dit, satt i kö osv. Jag märkte ut platsen och åkte.

När jag körde på en katt var jag glad att den stendog direkt. Jag åkte då runt i grannskapet för att hitta ägaren och ägaren hittades till slut. Jag var så ledsen så jag grät så jag och ägaren kramades och hon tackade mig för att jag letat reda på henne.
 
Jag stannar om förhållandena tillåter det utan risker. Har tack och lov endast kört på ett djur en gång (igelkott) och då kunde jag stanna i en ficka längre fram och gå tillbaka och peta den ur vägen (platt som en pannkaka var den som tur var).

Är man på en hårt trafikerad motorväg utan någon ficka nära är det ju dock svårt att stanna och kolla kan jag tänka mig.
 
Det enda jag kört på är harar och de har dött direkt. var däremot med om att bilen framför mig körde på ett rådjur (som jag trodde var min hund som är en stor brun Dobermann) och sen fortsatte bränna på framåt, jag tutade och bilen stannade och vände (på min uppfart). Jag var vansinnig och det stackars rådjuret låg och sprattlade vid vägkanten med benen spretandes åt alla håll (de var av) och ett jack över strupen (som tur var om man nu får säga så). Jag säger till killen:
Det är bara 50 här.
Han: Jo, men jag var försenad och hade bråttom... (jag körde 50 och han låg minst i det dubbla)
Jag: Det är fortfarande bara 50 här och jag trodde att du körde på min hund.
Han: Jaha, jag såg inte vad det var för något jag körde på. (fortsätter man att köra om man inte ser vad man kört på?):nailbiting:
Jag: Du vet att du måste anmäla det här till polisen va?
Han: Jaha, varför det..:confused:

Jag tvingar honom att ringa polisen, för jag var vansinnig, samtalet tog nog åtminstone en kvart. Rådjuret dog ganska tidigt under samtalets gång. Jag stod kvar med min bil och väntade hela tiden.

Om han var sen innan var han det definitivt nu.

Fick reda på att han jobbade tillfälligt på min sambos jobb och blev av med körkortet ngn vecka senare för att han mejat ner ett antal vägstolpar (sånna vita i plast). Fattar inte hur en del lyckas skaffa körkort.:banghead:

Senare den dagen var rådjuret bortplockat.
 
Har "bara" kört på ett rådjur, behövde inte ringa polis eller märka ut plats då markens jaktlag befann sig mindre än 100m framför mej så stannar där och pratade med dom.

Sorgligt nog finns det många som inte anmäler skadat vilt, viltet ser kanske inte skadat ut när dom springer ifrån olyckan men dom får säkert en adrenalin kick som vi.
Men den som kört på en älg som var stendöd i diket måste vetat om att körkort skulle ryka om polisen hade kommit.
 
Så jag undrar, hur gör ni om ni kör på ett djur? Eller om någon annan gjort det?

Ringer polisen.

I våras fick jag tvärnita för en katt som inte flyttade på sig på vägen. Påkörd men vid liv visade det sig. Fick vänta nån timme på polisen, men det var det värt. Mina tankar till den som kört på katten var och är riktigt låga.
 
Jag har ringt in och rapporterat flera påkörda djur som har lämnats åt sitt öde, både levande och döda. :( Sist jag körde körde jag på en fasanhöna, stannade och såg att hon levde fortfarande. Fy fan att slå ihjäl henne med fälgkorset, sen kom jag på att jag alltid har en stor kniv i bilen. Hon hade sluppit sina plågor betydligt snabbare om jag tänkt på den tidigare. :cry:
 
Har aldrig kört på något tack och lov, det är min värsta mardröm. :(

Har tagit undan ett par katter som andra kört på. Hemskt. Jag blir helt VANSINNIG på folk som kör på djur, oavsett storlek, och inte tar det undan och ser till att det får hjälp om det fortfarande lever! :rage::rage::rage::rage::rage::rage:
 
Jag har ringt in och rapporterat flera påkörda djur som har lämnats åt sitt öde, både levande och döda. :( Sist jag körde körde jag på en fasanhöna, stannade och såg att hon levde fortfarande. Fy fan att slå ihjäl henne med fälgkorset, sen kom jag på att jag alltid har en stor kniv i bilen. Hon hade sluppit sina plågor betydligt snabbare om jag tänkt på den tidigare. :cry:

Ett fälgkors är nog lika effektivt på en fasan som en kniv, så det behöver du nog inte ha dåligt samvete för :) Tänk i stället hur länge hon fått lida om du bara lämnat henne, nu gjorde du det bästa av situationen.

Du kan, med rätt teknik, "snurra" ihjäl en skadad fågel enkelt. Dvs att man tar tag om huvudet och snurrar kroppen tills nacken knäcks. Tar ca 3 sekunder om du gör det rätt.
Inte ovanligt att hundförarna får snurra ihjäl fåglar på jakterna eller knäcka nacken på annat sätt.
 
Jag har tack och lov aldrig kört på något djur men om det hade hänt så hade jag självklart stannat.
Vad jag hade gjort sen beror på var det hade hänt, om jag kände jakträttsinnehavaren och vad det hade varit för djur. Hade det varit ett vilt djur och jag hade vetat vem jakträttsinnehavaren var så hade jag ringt direkt till henom och i annat fall hade jag ringt till polisen. Hade djuret sprungit därifrån så hade jag märkt ut platsen om jag var tvungen att åka därifrån.
Hade det varit en hund eller katt så hade jag åkt till veterinären med djuret omgående om jag inte genast hade fått tag på ägaren och ringt till polisen på vägen till veterinären.

Tamdjur får man inte avliva utan där ska ägaren eller polisen omedelbart kontaktas vilket jag självklart hade gjort. Det är bara i absoluta nödfall som man får avliva tamdjur och då är det i första hand polisen eller veterinären som får avliva tamdjur, inte privatpersoner. http://www.jordbruksverket.se/amnes...datsitrafiken.4.2e937121386c0f243f800023.html
Om man avlivar ett djur som man har kört på så ska man veta vad man gör så att inte djuret lider ytterligare. Detta gäller självklart både för tama och vilda djur.

När min dåvarande sambo körde på en fågel med motorcykeln så plockade vi upp fågeln som levde och tog med den hem. Jag höll den i handen innanför jackan och kände dess lilla hjärta picka hårt. Tyvärr gav den upp andan strax efter att vi hade kommit hem.
 
När min dåvarande sambo körde på en fågel med motorcykeln så plockade vi upp fågeln som levde och tog med den hem. Jag höll den i handen innanför jackan och kände dess lilla hjärta picka hårt. Tyvärr gav den upp andan strax efter att vi hade kommit hem.

Fåglar är lättstressade djur och är inte svåra att stressa ihjäl, särskilt inte redan skadade och chockade fåglar. Att du stoppade den innanför jackan och åkte motorcykel hem med den (?) kan mycket väl ha haft ihjäl den.

Det är oftast mer skonsamt att avliva skadade djur på direkten än att ta med dom hem. Att ta med ett vilt djur hem kan göra att det dör, även om det skulle överlevt om man låtit det vara kvar i naturen.
 
Jag har (tack och pris!) bara kört på ett djur hittills, det var en kråkfågel (råka tror jag) och då stannade jag inte... Det var på en enfilig vajerväg och det fanns ingenstans att ta vägen med bilen, dessutom blev fågeln bara ett moln med fjädrar direkt i smällen och bakom mig kom en lång rad andra bilar som också låg i 100. Det kanske var fel av mig, men jag såg ingen risk att fågeln överlevt helt enkelt.

Men kanske gjorde jag det för lätt för mig, för att slippa omaket att kontrollera och eventuellt avliva, det är ju svårt att säga om man har bakomliggande motiveringar och fattar beslut av fel orsaker egentligen. Jag vill ju gärna tro att jag skulle stanna om jag skadade ett djur i en olycka, men i själva verket har jag ju i 100% av fallen ( = 1 gång) inte stannat för att kolla...
 

Liknande trådar

Övr. Djur Varnar känsliga läsare på ämnet skadade djur På väg till gymmet i morse så stötte jag på en påkörd fiskmås. Jag själv är väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 282
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp