Stapplig bak? För tung för att gå barfota?

eldkyss

Trådstartare
Vårt ena kallblodsto kördes häromdagen och jag upplevde då att hon var lite långsammare än vanligt. Tänkte att hon hade en trött dag bara. Hon är dräktig och ganska så stor i sin storlek så ja tänkte väl även att det kan ha med långsamheten att göra. Men så i går när ja skulle ta in flocken från hagen ( frusen hård mark) Så stod hon kvar ute i hagen.. följde med när jag hämtade henne men inte lika alert som vanligt. Ser ingen hälta. Bara långsam och aningen stel kanske... Hon har aldrig haft skor... tänker att hon kanske kan ha börjat bli lite öm i hovarna nu när hon väger såpass mycket? Så en tanke var att ta upp hovslagaren så han får slå på skor och se om det går över. Men så i dag så såg jag även att hon gärna avlastar höger bak och även när hon står inne i den halmade ligghallen där det är mjukt. I vändningarna så blir hon lite stapplig på just bakhovarna. Kan känna en liten värmeökning på höger bak vid kotan och kronranden. Tänkte ringa klinik i morgon och se vilken dag dom kan ta emot oss. För skulle ja slå på skor nu så skulle de mest kännas som en avvaktande process och så kanske det inte det är det att hon är just barfota som felar ändå. Andra saker som poppar upp i mitt huvud är kotledsinflammation och hovbensfraktur :nailbiting:

Vad har ni för erfarenheter av liknande symtom?
 
Vårt ena kallblodsto kördes häromdagen och jag upplevde då att hon var lite långsammare än vanligt. Tänkte att hon hade en trött dag bara. Hon är dräktig och ganska så stor i sin storlek så ja tänkte väl även att det kan ha med långsamheten att göra. Men så i går när ja skulle ta in flocken från hagen ( frusen hård mark) Så stod hon kvar ute i hagen.. följde med när jag hämtade henne men inte lika alert som vanligt. Ser ingen hälta. Bara långsam och aningen stel kanske... Hon har aldrig haft skor... tänker att hon kanske kan ha börjat bli lite öm i hovarna nu när hon väger såpass mycket? Så en tanke var att ta upp hovslagaren så han får slå på skor och se om det går över. Men så i dag så såg jag även att hon gärna avlastar höger bak och även när hon står inne i den halmade ligghallen där det är mjukt. I vändningarna så blir hon lite stapplig på just bakhovarna. Kan känna en liten värmeökning på höger bak vid kotan och kronranden. Tänkte ringa klinik i morgon och se vilken dag dom kan ta emot oss. För skulle ja slå på skor nu så skulle de mest kännas som en avvaktande process och så kanske det inte det är det att hon är just barfota som felar ändå. Andra saker som poppar upp i mitt huvud är kotledsinflammation och hovbensfraktur :nailbiting:

Vad har ni för erfarenheter av liknande symtom?
Jag gissar på hovböld, hade det handlat om en fraktur eller fissur hade hon varit blockhalt.
 
Jag gissar på hovböld, hade det handlat om en fraktur eller fissur hade hon varit blockhalt.

Kan ju hoppas på det så det inte är nåt allvarligare. Hon har haft hovböld innan men då var hon mer ordentligt halt. Men det kanske inte behöver vara kraftig hälta bara för att det är en hovböld?
 
Kan ju hoppas på det så det inte är nåt allvarligare. Hon har haft hovböld innan men då var hon mer ordentligt halt. Men det kanske inte behöver vara kraftig hälta bara för att det är en hovböld?
Nej, det beror ju på hur den sitter och hur stor den är.
 
Jag funderar på om det kan vara fång...? Just det där att hon är stapplig när du vänder henne. När ska hon föla? Hon bör ju inte vara SÅ stor än tänker jag? Min egen ska också föla nästa år och visst har hon gått upp lite, men hon känns inte tung.
 
Jag funderar på om det kan vara fång...? Just det där att hon är stapplig när du vänder henne. När ska hon föla? Hon bör ju inte vara SÅ stor än tänker jag? Min egen ska också föla nästa år och visst har hon gått upp lite, men hon känns inte tung.

Hon väger nog runt 900 kg :) Hon ska föla i april.
 
Jag funderar på om det kan vara fång...? Just det där att hon är stapplig när du vänder henne. När ska hon föla? Hon bör ju inte vara SÅ stor än tänker jag? Min egen ska också föla nästa år och visst har hon gått upp lite, men hon känns inte tung.

Men brukar det inte ofta vara frambenen som drabbas vid fång? Jämför dock enbart med vår shettis som haft en släng av fång några gånger i sitt liv.
 
Min häst blev stapplig vid vändningar av en hovböld. Gissa om jag fick fångest...:nailbiting:

Hon kan ju vara hovöm också. De brukar kunna regera när det blir fruset knöggel i hagen... Kanske dags att sko om hon ska hållas igång?
 
Du har ju märkt att något är fel och att hon inte beter sig normalt, så då tycker jag att du gör rätt som ringer veterinär. Det kan ju vara nästan vad som helst, men något är fel. Det är upp till veterinären att diagnosera, även om vi kan hjälpa till att spåna med lite idéer... :)
 
Om du har boots så dra gärna på dem i hagen nu när det är knaggligt. Tyvärr är ju det här en tid på året när hovbensbrott kan uppså pga frusna ojämnheter så ett klinikbesök är nog inte fel. De behöver inte vara blockhalta.
 
Du har ju märkt att något är fel och att hon inte beter sig normalt, så då tycker jag att du gör rätt som ringer veterinär. Det kan ju vara nästan vad som helst, men något är fel. Det är upp till veterinären att diagnosera, även om vi kan hjälpa till att spåna med lite idéer... :)
 
Ja det är svårt att inte spekulera i väntan på diagnos. Pratade med kliniken i dag och vi kom överens om att ta ut en hovslagare i första hand och sedan ska jag återkoppla. Hovslagare i början på veckan så de blir boxvila fram tills dess. Hoppas på en hovböld så de inte är något värre.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 612
Senast: Takire
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 073
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 325
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp