Står still angående maxvikt.

astronaut

Trådstartare
Det står helt tokigt still i mitt huvud och hur jag än tänker, samt frågat folk, så har jag ännu inte fått något vettigt svar eller ens kommit på varför jag enbart får lasta 400kg. Någon som kan försöka förklara för en trögtänkt? :(

rensvenska_541b1df8ddf2b312818d7f2a.png
 
Bilen får på B-behörig max ta ett obromsat släp på totalt 600 kg, släpet väger 200 kg utan last så då är det 400 kvar. Tänker jag, men det kan ju vara fel :)
 
Bilen får inte dra en obromsad kärra tyngre än 600 kg. Släpet väger tomt 200 kg så därför har du bara 400 kg du kan lasta. Enkel matematik 600-200=400
 
Men godmorgon yxskaft (syftar på mig själv), nu förstod jag frågan lite mer. Man tar alltså maxlast på bilsidan minus släpets tjänstevikt? :D
 
Nej. Verkligen inte.

Du ser ju att BILEN får dra ett obromsat släp med max SLÄPVAGNSVIKT 600 kg.

Du vet att släpet väger 200 kg olastat (tjänstevikt). För att komma till 600 kg får du lasta 400 kg.
 
Senast ändrad:
Ok, nu har jag nog förstått det lite mer. Ibland behövs det nog barnenkla förklaringar för att jag ska förstå diverse saker alls.
 
Nej. Verkligen inte.

Du ser ju att BILEN får dra ett bromsat släp med max SLÄPVAGNSVIKT 600 kg.

Du vet att släpet väger 200 kg olastat (tjänstevikt). För att komma till 600 kg får du lasta 400 kg.

Fast nej. Bilen får dra ett bromsat släp med max släpvagnsvikt 1300 kg. Däremot bara 600 kg obromsad vagn, och det är den obromsade vagnen i uppgiften som är nyckeln.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 289
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 034
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp