Stärka galoppen

gloiredor

Trådstartare
Hej!
Ponnyn och jag deltog i en Pay N Ride, LC:1 för någon vecka sen, ju.

Vi låg på 63,89, eftersom hon var spänd och taktade i alla skrittdelar(fick 4:or pga det) och hon drog upp huvudet i galoppen och sköt ut bogarna.
Nu har vi anmält oss till en lokal LC:1 den 18 mars.

Hon måste verkligen stärkas i galoppen. Dagens ridpass gick ut på galoppfattningar från skritt, sakta av bara 5-7 språng efter, och det gick någorlunda väl, men hon ökar och ökar om jag försöker galoppera mer än det.
Ibland kastar hon ut ena bogen och drar upp huvudet, sedan kör hon iväg med mig.

Vad kan jag göra för att stärka hennes galopp? Det blir jäkligt jobbigt för mig att sitta och hålla på, jag spänner mina armar och axlar när hon blir antingen supertung i handen eller tappar kontakten helt.


Är det bara att fortsätta med fattningar-sakta av-fattningar? Bara fortsätta rida på som vanligt? Har ni några favoritövningar? :heartbump:
 
Jag hade bett tränare om hjälp :)

Att fattningar/övergångar kan stärka är sant rent principiellt, men det är ju helheten ändå som är avgörande. Du kan göra millioner fattningar och om hästen spänner till /skottar/dyker/spänner underhalsen osv osv, om än förvisso gör övergångarna så stärker du den inte i bärighet per automatik.

Det är svårt (men roligt) att rida :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 571
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 244
Senast: klystron
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 178
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp