starkt luktande urin

lovehorses

Trådstartare
Jag har nyligen fått hem en äldre häst, haft han en vecka, 18 år. Pigg och vaken häst, fin i päls och äter bra. Märkt nattetid att han dricker ca 20 liter vattten. Vet inte hur mycket han dricker ute men har sett honom dricka vid olika tillfällen.

Hans urin luktar väldigt mycket ammoniak när man mockar, det sticker i näsan, känns som man blir hög.:D
När man öppnar stalldörren på morgonen luktar det väldigt mycket.
Mina andra hästars urin luktar knappt.
Ska jag dra öronen åt mig på den äldre hästen med något? Isåfall vad?
Jag har ju gett han lite tillskott som han kanske inte fått tidigare, kan de vara så att han rensar ut kroppen av slaggprodukter?!
:bump:
 
Jag har nyligen fått hem en äldre häst, haft han en vecka, 18 år. Pigg och vaken häst, fin i päls och äter bra. Märkt nattetid att han dricker ca 20 liter vattten. Vet inte hur mycket han dricker ute men har sett honom dricka vid olika tillfällen.

Hans urin luktar väldigt mycket ammoniak när man mockar, det sticker i näsan, känns som man blir hög.:D
När man öppnar stalldörren på morgonen luktar det väldigt mycket.
Mina andra hästars urin luktar knappt.
Ska jag dra öronen åt mig på den äldre hästen med något? Isåfall vad?
Jag har ju gett han lite tillskott som han kanske inte fått tidigare, kan de vara så att han rensar ut kroppen av slaggprodukter?!
:bump:

Jag utgår från att hästen besiktigades när ni tog hem den? Kontakta samma veterinär och om en seniorcheck med särskild hänsyn till de förutsättningar ni nämner.

Luktar det mycket i stallet är inte ventilationen tillräcklig för just de hästarna du har i stallet.
 
Ingen aning om vad som är med din häst men min häst jag hade i 13 år hade korta perioder då hans (valack) urin var mörkare och luktade mer. Det brukade dock vara 2-3 dagar bara men lite då och då.
Kan inte komma på någon anledning på rak arm varför det skulle vara så dock. Bara att han verkade inte lida av det men det höll ju inte i sig så länge heller att jag hann bli orolig.
2-3 gånger per år, alla årstider. Samma hagar, stall och rutiner.

Jag instämmer med ovan skribent. Absolut checka ventilationen också. Lämna fönster och någon bakdörr kanske öppen på natten till att börja med för hästarnas skull :)
 
De andra gav dig bra tips men vill du att det ska lukta mindre så strö med spån eller torv i botten och lägg halmen ovanpå om du använder halm. Det tycker jag gör att det luktar mindre iaf.
 
Jag har nyligen fått hem en äldre häst, haft han en vecka, 18 år. Pigg och vaken häst, fin i päls och äter bra. Märkt nattetid att han dricker ca 20 liter vattten. Vet inte hur mycket han dricker ute men har sett honom dricka vid olika tillfällen.

Hans urin luktar väldigt mycket ammoniak när man mockar, det sticker i näsan, känns som man blir hög.:D
När man öppnar stalldörren på morgonen luktar det väldigt mycket.
Mina andra hästars urin luktar knappt.
Ska jag dra öronen åt mig på den äldre hästen med något? Isåfall vad?
Jag har ju gett han lite tillskott som han kanske inte fått tidigare, kan de vara så att han rensar ut kroppen av slaggprodukter?!
:bump:


Början på Chursing(stavas?) med tanke på vatten mängden hästen dricker nattetid. Det har många symptom och hästen behöver inte ha alla symptomen. Bara en tanke.
 
Jag har nyligen fått hem en äldre häst, haft han en vecka, 18 år. Pigg och vaken häst, fin i päls och äter bra. Märkt nattetid att han dricker ca 20 liter vattten. Vet inte hur mycket han dricker ute men har sett honom dricka vid olika tillfällen.

Hans urin luktar väldigt mycket ammoniak när man mockar, det sticker i näsan, känns som man blir hög.:D
När man öppnar stalldörren på morgonen luktar det väldigt mycket.
Mina andra hästars urin luktar knappt.
Ska jag dra öronen åt mig på den äldre hästen med något? Isåfall vad?
Jag har ju gett han lite tillskott som han kanske inte fått tidigare, kan de vara så att han rensar ut kroppen av slaggprodukter?!
:bump:

Var väldigt försiktig med att ge en massa tillskott hästen inte är van vid. Vad är det du ger honom och varför?
 
Var väldigt försiktig med att ge en massa tillskott hästen inte är van vid. Vad är det du ger honom och varför?

Jag har börjat med ame mineralerna, han är inte van med det.
Ger linfröolja, 1 dl, för fett, energi och pälsen.
glukosiamin för lederna
och magnesium för musklerna
Blev lite mycket på en gång.
Tror det har stabiliserat sig för nu luktar det inte starkt mera. Kanske va bara de första dagarna/veckan som kroppen måsta ändra sig. Nu är det normalt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 821
Senast: Happimess
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 862
Senast: Phadrah
·
Hästvård Ni som har hästar som dricker dåligt, vad gör ni? Damen har både vattenhink och vattenkopp inne, samt fri tillgång på hösilage, men...
Svar
15
· Visningar
1 480
Övr. Hund Blev lite nyfiken pga min andra tråd på vad ni på buke anser om detta. Jag själv skrev detta i andra tråden (för lat för att skriva...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp