Starta eget?

LindgrenV

Trådstartare
Det är dags för mig att ta mitt fotograferande till nästa nivå. Vilket för min del innebär att starta eget.

Planen är att framför allt få rull på mina sagofoton. Dvs framför allt sälja färdiga produkter så som foton, tavlor, almanackor etc.

Men hur gör jag? Var läser jag på? Vad ska jag tänka på?
 
Som tipsat, verksamt.se
Om det finns ett Drivhuset i närheten kan jag rekommendera att kontakta dem. Åtminstone här är Drivhus-människorna helt underbara, engagerade och alldeles fantastiska.
 
verksamt.se är ett bra tips om du inte frågade om branschspecifika tips. Trådstarten var inte särskilt tydlig...

Det är svårt att vara tydlig när jag inte ens vet vad jag ska läsa på :p Men ska kolla in verksamt!

Planen är alltså:

1. Drivas av mig enbart (enskild näringsverksamhet??)
2. Webshop med försäljning av produkter med mina skapelser (foton, tavlor etc.)
3. Försäljning av foton och tavlor IRL genom utställningar på företag (ska bland annat ställa ut mina foton på hästkliniker)
 
verksamt.se har du fått tips om, där hittar du allt om bolagsverket, skatteverket osv. Du kan skriva hela affärsplanen där och allt, helt kanon.
Enskild firma är nog bäst för dig tror jag.
Du behöver ha ett företagskonto. Och nått slags redovisningsprogram/bokföringsprogram. Jag har mitt genom företagsbanken (swedbank, och SpeedLedger som bokföringsprogram).
Domännamn behöver du, och ett webbhotell för hemsidan. Själv har jag Miss Hosting, billigt, kan köpa både domän och hotell hos dom. Finns såklart andra företag med.
Hemsida, kan du fixa själv, Tictail = gratis i grunden, kostar sen att lägga till ex domännamn. Tipsar om WooCommerce, som bygger på Wordpress, också gratis, och lättare att få snyggt än Tictail enligt mig (jag började med tictail men gick över till woocommerce). Tictail har sina begränsningar.

Tipsar om att skaffa företags swish. Tipsar även om facebook grupper som "svensk e-handel" och "woocommerce sverige" om du väljer det som hemsida.
 
Men vad är din fråga? Den affärsjuridiska delen? Eller hur man kränger grejorna? Eller vad?
Nej alltså hur man kränger grejerna vet jag hur man gör. Utan det är allt det juridiska - hur en ska bokföra, skatta, registrera sig etc etc.

Jag har hittills kommit fram till att jag ska en enskild firma med FA-skatt. Om jag förstått allt rätt.
 
Nej alltså hur man kränger grejerna vet jag hur man gör. Utan det är allt det juridiska - hur en ska bokföra, skatta, registrera sig etc etc.

Jag har hittills kommit fram till att jag ska en enskild firma med FA-skatt. Om jag förstått allt rätt.

Ja, vill du inte upp med aktiekapitalet är ju enskild att föredra. Och ska du jobba behöver du FA-skatt. Och ansvarar själv för att redovisa egenavgifter på dina intäkter i firman. Och momsredovisningen förstås. Moms behöver du anmäla dig för att redovisa.

verksamt.se är en toppensida att börja med.
 
verksamt.se har du fått tips om, där hittar du allt om bolagsverket, skatteverket osv. Du kan skriva hela affärsplanen där och allt, helt kanon.
Enskild firma är nog bäst för dig tror jag.
Du behöver ha ett företagskonto. Och nått slags redovisningsprogram/bokföringsprogram. Jag har mitt genom företagsbanken (swedbank, och SpeedLedger som bokföringsprogram).
Domännamn behöver du, och ett webbhotell för hemsidan. Själv har jag Miss Hosting, billigt, kan köpa både domän och hotell hos dom. Finns såklart andra företag med.
Hemsida, kan du fixa själv, Tictail = gratis i grunden, kostar sen att lägga till ex domännamn. Tipsar om WooCommerce, som bygger på Wordpress, också gratis, och lättare att få snyggt än Tictail enligt mig (jag började med tictail men gick över till woocommerce). Tictail har sina begränsningar.

Tipsar om att skaffa företags swish. Tipsar även om facebook grupper som "svensk e-handel" och "woocommerce sverige" om du väljer det som hemsida.

Domäner är den enklaste biten :p Har redan binero till min blogg :D

I övrigt, tack så jättemycket!! Har inte lyckats få fram något av det där i mina sökningar :bow:
 
Tictail är toppen!! Allt betalas via PayPal. Domännamnet betalar jag för hos Loopia, jättebilligt.

Jag kontaktade en kvinna som gör websidor/webshoppar och hon satte ihop min webshop (www.mulleshoppen.se) - det kostade en del men det var det värt. Hon fixade precis allt, jag bara hängde med.

Något bokföringsprogram har jag inte. Jag köpte ett i början men använde det aldrig, så jag sa upp det. Sen har jag en superbra revisor som hjälper mig med precis allt - och som lugnar mig när jag tror att allt ska gå åt skogen.

Kom ihåg också att varje kund måste få en faktura - det räcker inte med kvittot från PayPal och från Tictail, du måste skriva en faktura också. Det fattade inte jag och satt sen vid årets slut med några hundra fakturor att skriva ut på två dar..... Goodbye nattsömn!

Och så ska du lära dig att ta betalt. Vid dagens slut kostar det mycket att ha företag och sälja, du MÅSTE ta ut vad det kostar dig x 2 eller helst 3, annars sliter du för ingenting. Sedan du betalat egenavgifter, skatt, moms (som du lägger ovanpå grundpriset) etc blir det inte många ören kvar om du är för billig.....
 
Och så ska du lära dig att ta betalt. Vid dagens slut kostar det mycket att ha företag och sälja, du MÅSTE ta ut vad det kostar dig x 2 eller helst 3, annars sliter du för ingenting. Sedan du betalat egenavgifter, skatt, moms (som du lägger ovanpå grundpriset) etc blir det inte många ören kvar om du är för billig.....
Helt rätt!

Med enskild firma betalas egenavgifter och skatt på vinsten, inte på vad man tar ut i "lön" vilket innebär att de flesta rekommenderar att se ungefär 50 % av vinsten (inte av intäkterna alltså, utan vinsten - efter att man betalt in momsen) som pengar direkt till SKV.

Viktigt att tänka på och vara väldigt noga med att tänka igenom utgifterna och intäkterna så budgeterad vinst verkligen kommer så nära verkligheten som möjligt.
 
Nej alltså hur man kränger grejerna vet jag hur man gör. Utan det är allt det juridiska - hur en ska bokföra, skatta, registrera sig etc etc.

Jag har hittills kommit fram till att jag ska en enskild firma med FA-skatt. Om jag förstått allt rätt.

Mitt tips är att läsa Företagsekonomi A och B på komvux. Brukar gå att läsa via distans på en månad. Då gås allt det där igenom. Det är jätteenkla kurser men det underlättar verkligen att få gå igenom allt och eftersom du inte alls verkar ha koll (?) tror jag mer på att lära sig än att samla in lite tips här och var.

Edit: heter nog Fe 1 + 2 nu och så finns det nog nån annan mindre kurs som är inriktad just på att starta enskild näringsverksamhet, kolla med studievägledare. Nån mindre kurs bör gå på ett par veckor.
 
Jag kan eventuellt gå med i ett kooperativt företag. Är det värt det eller är det bättre att köra sitt eget race...?!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 473
Senast: Badger
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 889
Senast: ptr
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp