Starta företag

Cessan

Trådstartare
Jag sitter och funderar på möjligheten att starta ett litet företag :o:crazy::D:up::banghead:
Tanken är både upplyftande/spännande, skrämmande och förvirrande.

Jag tror mig ha rätt bra koll på vad som krävs men känner mig ändå helt förvirrad och skräckslagen vid tanken på att ge sig in i något sånt här själv. Jag är i så tidigt stadie just nu så jag kan inte påstå att jag är sugen på att dela det med dom jag har i min närhet... men jag skulle vilja ha/behöva någon med erfarenhet som har lust att bolla lite :banana: Så det är klart jag vänder mig till Buke då

Så shoot pojkar och flickor :D era bästa råd, peppningar och varningar för företagande tack :p
 
Du har kanske redan hittat dit, men verksamt.se ger svar på bra många frågor.
Det kostar mer än man tror, marknadsföring, inköp, frakt (om du har produkter), emballage, plats och tid :p
Jag har haft mitt företag sedan mitten av 2015, och än går jag inte med vinst. Jag har försäljning, men på grund av bristande intresse, tid och pengar har jag inte kunnat öka försäljningen genom marknadsföring (annonser via google ads som exempel) och företaget ligger och rullar på vid sidan av mitt heltidsjobb.
Tänk på att nischa dig, det finns många där ute att slåss om kunderna med.
Min önskan är att kunna leva på mitt företag, kanske dessutom skaffa någon till webbutik. Men, det är nog långt kvar tills dess :p
 
Ja verksamt har jag hittat, tack ändå :-D

Jo jag är väl medveten om kostnader (inbillar jag mig iallafall) :-) Är uppväxt i företagsmiljö och är nu involverad (sitter i styrelsen) på företaget jag jobbar med. Men det känns ändå som ett jättesteg att försöka sig på att driva själv. Bara det med redovisning av det ekonomiska, visst har jag läst ekonomi (på gymnasienivå) men det var evigheter sen. Har människor runt mig som kan ekonomi med, men jag bör ju bli rätt så självgående så jag inte blir beroende av dom i längden.

Ja drömmen är förstås att kunna leva av företaget, på sikt
 
Jag sitter och funderar på möjligheten att starta ett litet företag :o:crazy::D:up::banghead:
Tanken är både upplyftande/spännande, skrämmande och förvirrande.

Jag tror mig ha rätt bra koll på vad som krävs men känner mig ändå helt förvirrad och skräckslagen vid tanken på att ge sig in i något sånt här själv. Jag är i så tidigt stadie just nu så jag kan inte påstå att jag är sugen på att dela det med dom jag har i min närhet... men jag skulle vilja ha/behöva någon med erfarenhet som har lust att bolla lite :banana: Så det är klart jag vänder mig till Buke då

Så shoot pojkar och flickor :D era bästa råd, peppningar och varningar för företagande tack :p

Kul!
Produkter eller tjänster?
 
Do it!!! En släkting till mig tog steget och startade eget och hon tyckte också det var skitläskigt i början. Efter ett möte med en väldigt peppande tjej (tror det kan ha varit från Verksamt) så vågade hon. Hon fick även rådet därifrån att våga ta ordentligt betalt. Iaf, att starta eget har varit en av hennes absolut bästa beslut så jag tycker kör! :)
 
Do it!!! En släkting till mig tog steget och startade eget och hon tyckte också det var skitläskigt i början. Efter ett möte med en väldigt peppande tjej (tror det kan ha varit från Verksamt) så vågade hon. Hon fick även rådet därifrån att våga ta ordentligt betalt. Iaf, att starta eget har varit en av hennes absolut bästa beslut så jag tycker kör! :)

Tack för peppningen :heart Ja det med att ta ordentlige betalt är ju enormt svårt i början, man underskattar gärna sig själv
 
Bara det med redovisning av det ekonomiska, visst har jag läst ekonomi (på gymnasienivå) men det var evigheter sen. Har människor runt mig som kan ekonomi med, men jag bör ju bli rätt så självgående så jag inte blir beroende av dom i längden.
Börja litet och öva på bokföring och deklaration i några år och öka på när du har blivit varm i kläderna.
Vad jag ser av de som startar litet för fort och stort är att de kroknar när redovisningen måste göras och så skiter det sig totalt.
Jag har drivit företag i olika former i nästan 30 år och först de senaste åren så gör jag min bokföring och deklaration helt själv.
 
Det finns bokföringsprogram som är hur enkla som helst att jobba med. Fyller man bara i sina inkomster och utgifter så ordnar programmet i stort sett allt sedan från bokslut till deklaration, momsredovisning mm. Man behöver verkligen inte vara någon ekonom för att klara av bokföringen på den nivån.
 
Börja litet och öva på bokföring och deklaration i några år och öka på när du har blivit varm i kläderna.
Vad jag ser av de som startar litet för fort och stort är att de kroknar när redovisningen måste göras och så skiter det sig totalt.
Jag har drivit företag i olika former i nästan 30 år och först de senaste åren så gör jag min bokföring och deklaration helt själv.

Ja ekonomin är ju en skrämmande det förstås. På samma gång tycker jag sånt är roligt så när jag börjar greja med sånt igen kommer det säkert bli mer intressant är skrämmande. Fast självklart kommer jag behöva hjälp. Till att börja med har jag människor nära mig som kan ekonomi som jag är säker på gärna hjälper till och om/när det börjar komma in pengar så vet jag en bra revisionsbyrå här i stan som gärna hjälper till och som dessutom är duktiga på att svara glatt på alla "dumma" frågor man kan komma med :-)
 
Det finns bokföringsprogram som är hur enkla som helst att jobba med. Fyller man bara i sina inkomster och utgifter så ordnar programmet i stort sett allt sedan från bokslut till deklaration, momsredovisning mm. Man behöver verkligen inte vara någon ekonom för att klara av bokföringen på den nivån.

Ja det är så sant, vet inte (ännu) vilket program jag skulle vilja ha. Får väl balansera vad det kostar med hur bra det är. Ska jag använda revisionsbyrån jag skrev om tidigare längre fram vet jag dom vill/önskar att man använder något av dom programmen dom jobbar i. Men det är något jag (om jag kommer så långt i planerna) kommer kolla upp mer noga förstås
 
Jag har en revisor som sköter all momsredovisning, min deklaration etc etc . Utan det skulle jag gå i spinn eftersom jag är absolut analfabet inom allt sånt. Klarar du det själv så gör det för en revisor kostar en del, omän det är avdragsgillt. Själv är jag helt beroende av revisorn!
 
Jag sitter och funderar på möjligheten att starta ett litet företag :o:crazy::D:up::banghead:
Tanken är både upplyftande/spännande, skrämmande och förvirrande.

Jag tror mig ha rätt bra koll på vad som krävs men känner mig ändå helt förvirrad och skräckslagen vid tanken på att ge sig in i något sånt här själv.
Exakt vad är det som är läskigt?

Finns det en marknad för dina tjänster? Har du kollat av konkurrensen?
 
Jag har en revisor som sköter all momsredovisning, min deklaration etc etc . Utan det skulle jag gå i spinn eftersom jag är absolut analfabet inom allt sånt. Klarar du det själv så gör det för en revisor kostar en del, omän det är avdragsgillt. Själv är jag helt beroende av revisorn!

Jag hoppas klara det rätt bra själv, inser att jag (iallafall i början) kommer behöva hjälp men har tillgång till människor som kan hjälpa mig med råd. Men kanske är det en naiv tanke, jag har ju inte pysslat på med sånt på hur många år som helst.
 
Exakt vad är det som är läskigt?

Finns det en marknad för dina tjänster? Har du kollat av konkurrensen?

Oj jag tror det värsta är att våga chansa med det jag drömt om så länge. Vad händer om jag misslyckas, då har jag ju inte ens drömmen kvar

Jag tror mig ha rätt bra koll. Efterfrågan finns (dock fler än mig som sysslar med det här)... frågan är ju om jag är bra nog både på det jag vill göra för att konkurrera och om jag är bra nog på att marknadsföra mig själv för att nå ut
 
Man behöver verkligen inte vara någon ekonom för att klara av bokföringen på den nivån.
Det är inte där det brukar gå fel.
Utan det handlar ofta om tid och pengar.
Man har inte tid att sköta sina papper och inte heller pengar till att köpa tjänsten.
Och så blir man av med F-skattsedeln för att redovisningen inte sköts sedan så är det kört.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp