Starta företag

Oj jag tror det värsta är att våga chansa med det jag drömt om så länge. Vad händer om jag misslyckas, då har jag ju inte ens drömmen kvar

Jag tror mig ha rätt bra koll. Efterfrågan finns (dock fler än mig som sysslar med det här)... frågan är ju om jag är bra nog både på det jag vill göra för att konkurrera och om jag är bra nog på att marknadsföra mig själv för att nå ut
För att undvika att det blir en chansning så se till att ha så bra grepp om marknaden, kundbehoven och konkurrensen som möjligt innan du drar igång. Då vet du vad som fattas, vad som skiljer dig från konkurrenterna, vad som efterfrågas etc. Så kan du anpassa marknadsföringen efter det och rikta det rätt.
 
Jag sköter min bokföring själv, har Speedledger, som är kopplat till banken. Det blir väldigt enkelt då, alla transaktioner som händer på kontot kommer upp i bokföringsprogrammet och jag bara väljer var i kontoplanen det hör till, programmet räknar själv ut momsen (går såklart att ändra om det är en annan procent än 25 % som är standard-valet). Momsrapporten är också enkel att förstå i det programmet.
 
Det är inte där det brukar gå fel.
Utan det handlar ofta om tid och pengar.
Man har inte tid att sköta sina papper och inte heller pengar till att köpa tjänsten.
Och så blir man av med F-skattsedeln för att redovisningen inte sköts sedan så är det kört.
Ja, det är väl en förutsättning att man faktiskt bokför regelbundet. Annars spelar det ingen roll hur många revisorer eller bokföringsprogram man har. Klarar man inte att ha koll på ekonomin på ett eller annat sätt så är det väl tveksamt om man ska vara företagare alls kan jag tycka.
Sköter man pappersarbetet varje dag, eller varje vecka tar det inte många minuter.
 
Sköter man pappersarbetet varje dag, eller varje vecka tar det inte många minuter.
Jag har hört det ja.
För egen del så vispar jag ihop det hela först efter att ha fått ett föreläggande, men det är inget bra exempel att följa.
Men en liten eldgaffel i baken har en sådan förmåga att få mig effektiv.
 
Jag hänger på tråden då jag sitter o spånar på en affärsidé jag med! Tänker försöka sätta den till verket om några veckor. :nailbiting::love:

Funderar just nu på hur jag ska räkna på min kalkyl. Kommer använda vår bil till att leverera varor till kund. Hur ska man räkna på kostnaden för detta? Tänker på värdeminskning och sånt?
 
Funderar just nu på hur jag ska räkna på min kalkyl. Kommer använda vår bil till att leverera varor till kund. Hur ska man räkna på kostnaden för detta? Tänker på värdeminskning och sånt?

Tänker du inte fel nu? Kostnaden är din privata. Frågan är vad du kan ta ut av kunden utan att de skriker och om det är rimlig ersättning.
 
Jag hänger på tråden då jag sitter o spånar på en affärsidé jag med! Tänker försöka sätta den till verket om några veckor. :nailbiting::love:

Funderar just nu på hur jag ska räkna på min kalkyl. Kommer använda vår bil till att leverera varor till kund. Hur ska man räkna på kostnaden för detta? Tänker på värdeminskning och sånt?
Kör man i tjänsten tar de flesta ut resersättning per mil eller per timme. Om det är produkter du ska leverera är det väl lämpligt att ha en "fraktkostnad" dvs utkörningskostnad baserad på antal mil t ex.
 
För att undvika att det blir en chansning så se till att ha så bra grepp om marknaden, kundbehoven och konkurrensen som möjligt innan du drar igång. Då vet du vad som fattas, vad som skiljer dig från konkurrenterna, vad som efterfrågas etc. Så kan du anpassa marknadsföringen efter det och rikta det rätt.

Absolut, jag är sån så jag vill veta "allt" innan jag ger mig in i något :-) Men nervös kommer jag vara oavsett, det är lite sån jag är
 
Svarar alla lite samlat. @a1agnlju @Inte_Ung @Lovisaleonora

Affärsidén går ut på att man får den gjorda produkten hemlevererad så det ska ingå i priset. Kommer marknadsföra mig i en viss stadsdel till att börja med så därför "behövs" ingen fraktkostnad per person.

Men om man räknar reseersättning 18.50:-/mil så tänker man att det täcker bensin + värdeminskning?
 
Men om man räknar reseersättning 18.50:-/mil så tänker man att det täcker bensin + värdeminskning?
Nej det är den ersättning för privat bil som du får ta ut skattefritt.
Resten är meningslöst att skatta ut.
Fraktkostnaden blir ju sedan lika stor till kund oavsett om du kör en privat bil eller har en företagsbil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp