Starta först - framridning och bangång

Problematisk

Trådstartare
Ännu en fundering jag inte ställts för innan, eftersom jag bara tävlat c- och d-ponny innan jag skaffade nuvarande storhäst. Med andra ord har jag aldrig startat bland de första och därmed inte behövt stressa med att rida fram och gå banan.
Men nu har jag alltså börjat tävla storhäst, och då kommer det ju nån gång hända att jag startar bland de första. Om ni gör det, hur lägger ni upp det då med framridning och bangång?
Oftast brukar ju banan vara öppen 30 min innan första start. Då känns det som det blir väldigt tight om tid om man först går banan och sen börjar rida fram? Jag brukar alltid gå med hästen 5-10 min, sen skritta uppsuttet 5 min innan jag joggar igång i ca 10 min. Skrittar några minuter innan jag går in på framhoppningen, och där brukar man hinna vara ca 10-15 min. Dvs minst en halvtimme totalt.
Rider ni fram en del innan, har hjälp av någon som håller hästen medans ni går banan, och sedan fortsätter rida fram? Hur mycket rider ni isåfall fram innan ni går banan?

Säkert helt självklart för de flesta, men som sagt har jag bara tävlat större ponnyer innan och då blir det ju automatiskt tid att i lugn och ro rida fram medans b-ponnyerna hoppar :p:o
 
Ja, jag brukar rida fram först (hur mkt beror förstås på exakt hur tidigt jag startar) och sen gå banan så snart den öppnar, sedan hoppa fram, typ.
Har man ingen hästskötare med sig och har en sansad häst brukar det inte vara några problem att få någon vänlig själ att hålla hästen ett par minuter :)
 
Om du ändå brukar gå med hästen 5-10 minuter innan du sitter upp så får du se till ha med dig någon som kan hjälpa dig göra det. Då hinner du ju gå banan så fort den öppnar
 
Startar jag först så är hästen framskrittad och klar innan jag ska gå banan, beroende på när den öppnar. På 20 minuter hinner jag rida och hoppa fram, på min häst. En häst som behöver mer tid hade jag travat fram också. Åker ofta själv och brukar fråga allmänt på framridningen om någon kan leda min häst några minuter. Hon är toksnäll så en gång kom jag tillbaka från bangången och personen som tog min häst hade överlåtit ansvaret till ett barn :D (personen var tvungen att ta en annan häst och fanns i närheten för övrigt).
 
Nu beror det ju lite på vilken typ av tävling man är på och hur snabba de brukar vara. Men jag tycker det är ganska vanligt att man endast har 10-15 minuter på sig att gå banan, så om jag är allra först brukar jag till och med ha hoppat lite innan jag går banan. Så kan man ta några sista språng efter man gått banan och sen brukar det vara dags att gå in på banan.

Kan vara bra att tänka på att arrangörerna ibland sladdar framhoppningen, vilket gör att man kan förlora några minuter där. Så hellre ute i god tid än att det blir stressigt :)
 
Kom på nu efter jag skrev att det är ju lite skillnad på om man rider första klassen för dagen eller inte. Är det första klassen för dagen brukar man ju hinna gå banan innan man ens sitter upp! Men om det pågår en klass innan den man startar först i skulle jag vilja påstå att man måste ha ridit fram i alla gångarter och eventuellt hoppat lite också för att man ska hinna :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828
Hoppning Jag och min dotter är nybörjare vad gäller hopptävling. Än så länge har hon testat några klubbtävlingar och P&J men snart är det dags...
Svar
2
· Visningar
1 568
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp