Starta första 8:an

Skaune

Trådstartare
Hej
Hur tänker ni inför första starten i en 8:a med träningsupplägg? Hur mycket ökar ni träningen/sadeltiden?

Jag har startat CR40 med hästen förra året.

Hästen är en travhäst i bra grundkondition som i dagsläget går pass på mellan 1-2mil både för sadel och vagn 3-4ggr per vecka på blandat underlag i bra tempo.
 
Jag använder 50km tävling som träning inför 80km.
På tävlingen så tänker man en slinga i taget.
 
Men inte hästen om jag har inte läs fel, "starta CR40 fora året".
Längesen jag rid distans......vad stå det i TR?

Jag är inte intresserad av TR tolkningar i den här tråden. Jag håller själv koll på att rätt antal kvalrundor finns den dagen jag anmäler.

Min fråga var hur jag bäst förberedde min häst för den första 8-milaren. Det vill säga hur träningen skall läggas upp fram till start. Övrig diskussion är inte intressant.
 
Hallo.....du måsta kunna Tävlings Reglar innan du tävla!
Jag dra, det här verk att vara ett oserious tråd.
 
Hallo.....du måsta kunna Tävlings Reglar innan du tävla!
Jag dra, det här verk att vara ett oserious tråd.

Ehh, jag är helt säker på att Skaune har koll på reglementet. Det som efterfrågades var träning inför första start i 80km, inte hur kvalet dit skulle göras.

Nu har ju jag än så länge bara startat en 80km men varit igång med träning inför 120.
Jag lät kvalfemmorna vara träningspass inför starten på åtta, ändrade egentligen ingenting i vardagsträningen då jag inte planerade att rida med fart utan bara att genomföra med en pigg och glad häst. Ökande lite på hur långa intervaller jag körde, ville kunna rulla i 2-3 mil utan avbrott men red inte några längre pass än vad jag gjorde inför T50.

Det jag har fått lära mig under åren är att det inte i första hand är milen som är det jobbiga för hästen (om den är i god kondition) utan tiden som den är i arbete. Det är därför inte säkert att det är jättesmart att rida alltför långsamt heller för då riskerar man att skallen "tar slut" innan kroppen gör det.
Min häst tyckte att jag var jättekonstig som bad om en tredje slinga, inte för att han var trött utan för att han lärt sig att gå två slingor iom att han gått ganska många 40 och 50km med bara en grind.
 
Ehh, jag är helt säker på att Skaune har koll på reglementet. Det som efterfrågades var träning inför första start i 80km, inte hur kvalet dit skulle göras.

Nu har ju jag än så länge bara startat en 80km men varit igång med träning inför 120.
Jag lät kvalfemmorna vara träningspass inför starten på åtta, ändrade egentligen ingenting i vardagsträningen då jag inte planerade att rida med fart utan bara att genomföra med en pigg och glad häst. Ökande lite på hur långa intervaller jag körde, ville kunna rulla i 2-3 mil utan avbrott men red inte några längre pass än vad jag gjorde inför T50.

Det jag har fått lära mig under åren är att det inte i första hand är milen som är det jobbiga för hästen (om den är i god kondition) utan tiden som den är i arbete. Det är därför inte säkert att det är jättesmart att rida alltför långsamt heller för då riskerar man att skallen "tar slut" innan kroppen gör det.
Min häst tyckte att jag var jättekonstig som bad om en tredje slinga, inte för att han var trött utan för att han lärt sig att gå två slingor iom att han gått ganska många 40 och 50km med bara en grind.
 
Har du ridet dom mindre distans som man måsta göra innan man gå for en 8 milar då borda man vet hur man göra i dom längre for att träna upp dig själv och hästen! Det enda skillnad är att man forlänge tempo med forlängd tränings rund.
 
Har du ridet dom mindre distans som man måsta göra innan man gå for en 8 milar då borda man vet hur man göra i dom längre for att träna upp dig själv och hästen! Det enda skillnad är att man forlänge tempo med forlängd tränings rund.
Men det låter ju LYSANDE. Istället för att kolla med de som redan genomfört tränignen ofta på flera hästar så testat varje person själv. Ett perfekt sätt att föra utvecklingen framåt och minska risken för skador på djuren :up:.
Till den som inte förstod det jag är EXTREMT ironisk
 
Men det låter ju LYSANDE. Istället för att kolla med de som redan genomfört tränignen ofta på flera hästar så testat varje person själv. Ett perfekt sätt att föra utvecklingen framåt och minska risken för skador på djuren :up:.
Till den som inte förstod det jag är EXTREMT ironisk
Hängd inte riktig med, om det har inte blivit ett andring var det att värja häst ska har blivit godkänd i värja steg 2x5, 2x8 och så o avsätt hur mycket ryttaren har själv tävlet med andra hästar.
 
Ehh, jag är helt säker på att Skaune har koll på reglementet. Det som efterfrågades var träning inför första start i 80km, inte hur kvalet dit skulle göras.

Nu har ju jag än så länge bara startat en 80km men varit igång med träning inför 120.
Jag lät kvalfemmorna vara träningspass inför starten på åtta, ändrade egentligen ingenting i vardagsträningen då jag inte planerade att rida med fart utan bara att genomföra med en pigg och glad häst. Ökande lite på hur långa intervaller jag körde, ville kunna rulla i 2-3 mil utan avbrott men red inte några längre pass än vad jag gjorde inför T50.

Det jag har fått lära mig under åren är att det inte i första hand är milen som är det jobbiga för hästen (om den är i god kondition) utan tiden som den är i arbete. Det är därför inte säkert att det är jättesmart att rida alltför långsamt heller för då riskerar man att skallen "tar slut" innan kroppen gör det.
Min häst tyckte att jag var jättekonstig som bad om en tredje slinga, inte för att han var trött utan för att han lärt sig att gå två slingor iom att han gått ganska många 40 och 50km med bara en grind.

Det är väl där jag är som mest osäker angående träningsupplägg... Hur långa pass man bör rida i träning. Jag rider väl runt 1-2 mil i ett svep så där till vardags träning och det har så här långt räckt fint till träningen. Jag rider vanligtvis inte flera heat. Men det bör kanske ökas på inför start i en 8-a.
 
Har hästen tävlat 5 mil bra på den träning du gjort tidigare, behöver du inte träna så mycket mer. 1-2 mil räcker gott som träning. Toppa med nån 3-4 milsrunda (eller 50 km tävling), 2-4 veckor innan 8an.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 900
Senast: shia
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 216
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 755
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp