Stegrande och bockande ponny

Ett sånt här beteende ger tusen frågor. I värsta fall är något riktigt fel.
Den första du ska ställa dig är varför hästen väljer de beteenden som den gör.
Hur gick besiktningen? Klinik eller gård? Hur var den innan? Hur utbildad är den?
Kan den inte ridas utan sadel? Det blir många frågor som ska besvaras, ta hjälp av någon kunnig blir mitt svar.

Citerade din första del av inlägget i tidigare post och håller med om den som redovisat.

Denna del håller jag däremot inte med om alls. Jag tycker beteendet inte är ett dugg udda utifrån hur säljaren varnat att hästen eventuellt kan knixa lite första gångerna/ibland på uteritt ?

Nya köparna väljer då att rida ut barbacka och har haft hästen 3 veckor. Ryttaren och mamman blir osäkra när ponnyn reagerar och frågar på sociala media samtidigt som ponnyn minsann går FEI och dottern är "dressyrmänniska" osv ?

TS: ta det lugnt ?
 
Tack så mycket för svar. Vi vet att det handlar om att dottern blir osäker när de ska vända tillbaka och då känner ponnyn det, och hon tar tillfället att testa, men vi får undvika vägar där man får vända. Men som du säger, man får jobba med beteendet samtidigt som man undviker det lite.
// Petra

Beroende på storlek på ponnyn och dig.
Kan du se till att motionera den och hjälpa till att snabba på "testnings-perioden" genom att ha mer pondus?
 
Hej!
Min dressyr dotter fick sin första häst för knappt 3 veckor sedan. Vi varnades om att hon under de första tre gångerna vid en uteritt kan sparka bakut och vägra gå framåt bara för att testa en, och försöka välja håll de ska gå. Dottern är duktig dressyrryttare som ridit hela sitt liv och ridit olika hästar som bockat, skenat och hållit på, men bara vägrat gå framåt och backat vid en uteritt.
Vi fick ingen sadel med i utrustningen men har äntligen fått en tid och ska åka ut och prova sadlar om ett par dagar, vi har redan provat 10 stycken och ingen passade :crazy:

Så, när de rider ut har hon ingen sadel, ibland ett täcke. Än så länge har ponnyn börjat testa endast två gånger och då reser hon sig och har inte sparkat bakut ännu eftersom dottern håller ponnyns huvud högt, men då väljer hon att resa sig och försöka gå motsatt håll än vart de ska. Detta händer bara om de ska vända och byta håll, aldrig annars, inte ens om man ska gå över en väg med olika möjligheter.
Hon har fått sitta av båda två gånger, men vad skulle ni göra i situationen? Jag vill absolut inte riskera att någon av dem blir skadad. Jag har hängt med på ena uterritten eftersom dottern ville det, och då började hästen hålla på när vi skulle vända tillbaka. Jag fattar att det är en period nu när hon testar och ser vad hon får göra, vart gränsen är och vem som är ledaren, men enligt mig är det inte acceptabelt att ponnyn håller på så(!). Hon rider ut 2-3 gånger i veckan och oftast går det bra, men nu, som sagt, har ponnyn börjat testa.

Så, finns det något sätt att förhindra detta problem?
// Skrev lite slarvigt nu, men hoppas ni förstår. Mvh Petra :D

Önskar att jag hade en krona för varje gång jag har sett en tråd om en häst som vägrat gå/försöker springa hemåt efter att nya ägaren har haft den i ungefär 3-4 veckor. Min egen häst, som är snäll som ett lamm egentligen, gjorde också så i början.

Dom genomgår en enorm omställning när dom säljs, och det verkar bli så för dom flesta att det första som händer är att dom "bor in sig" i nya flocken o nya stallet, det går mycket snabbare än att lära sig att lita på nya människan. Då vill dom inte lämna stallet/flocken, och har dom fått lämna vill dom fort tillbaka. Hur hästen agerar i den situationen beror på hur den är. Min backade ner i diket och in i buskar. Eran stegrar.

Som flera har sagt, ponnyn "testar" inte och den försöker inte reda ut vem som är ledaren - den uttrycker den oro som den känner inombords. Eran roll är att agera lugnt och vinna ponnyns förtroende. Avdramatisera. Gå promenader. Rid på banan i stället. Mysa. Beta för hand. O om hon ska rida ut, se till att följa med o gå fram o ta tag i ponnyn när det blir jobbigt och hjälpa den att förstå att det är ingen fara.
O inga fler utmaningar innan ni har skaffat sadel o dottern sitter säkert......
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 349
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp