Stel i skritt?

FannyBany

Trådstartare
Ridskolehäst, 16 år. Jag rider henne mycket, hon är min lilla pärla.

Går fint i trav & galopp. MEN när jag ser henne gå under ryttare, särskilt på inspelade klipp, reagerar jag starkt på hur orörlig hon verkar vara i bakbenen i skritten. Stel, sitter fast? Dunno, hur jag ska beskriva det men hon verkar inte få utlopp för hur hon vill röra bakbenen. Varför syns detta så tydligt endast i skritt? Hon verkar inte ha ont, då hon är pigg och framåt. Hon är ju dock ingen ungdom längre. Vem ringer man ut för att känna igenom henne för sånt?
 
Ridskolehäst, 16 år. Jag rider henne mycket, hon är min lilla pärla.

Går fint i trav & galopp. MEN när jag ser henne gå under ryttare, särskilt på inspelade klipp, reagerar jag starkt på hur orörlig hon verkar vara i bakbenen i skritten. Stel, sitter fast? Dunno, hur jag ska beskriva det men hon verkar inte få utlopp för hur hon vill röra bakbenen. Varför syns detta så tydligt endast i skritt? Hon verkar inte ha ont, då hon är pigg och framåt. Hon är ju dock ingen ungdom längre. Vem ringer man ut för att känna igenom henne för sånt?
Det är ju i första hand ridskolans beslut vem de vill ringa ut om de anser att något är fel med hästen. De flesta ridskolor brukar ha en veterinär de i första hand ringer till. Vad säger ridskolan om detta är det någon som har nämnt detta problem i samband med att du ridit hästen?
 
fråga ridskolan om de vet vad det beror på eller är ngt de ens lagt märke till. kan ju vara ngt som varit känt länge och bara inte förmedlat till eleverna.
 
Ridskolehäst, 16 år. Jag rider henne mycket, hon är min lilla pärla.

Går fint i trav & galopp. MEN när jag ser henne gå under ryttare, särskilt på inspelade klipp, reagerar jag starkt på hur orörlig hon verkar vara i bakbenen i skritten. Stel, sitter fast? Dunno, hur jag ska beskriva det men hon verkar inte få utlopp för hur hon vill röra bakbenen. Varför syns detta så tydligt endast i skritt? Hon verkar inte ha ont, då hon är pigg och framåt. Hon är ju dock ingen ungdom längre. Vem ringer man ut för att känna igenom henne för sånt?
Inte alls konstigt att skritten är förstörd efter många år på ridskola, skritten är lätt att förstöra. Behöver inte vara något fel på hästen, dock så kan du nog inte göra något om inte ridskolan vill göra något.
 
I hästens normala skritt pendlar huvudet motsatt mot resten av ryggen för att få rätt påskjut bakifrån bakbenen. Det första en ridskolehäst får lära sig är att inte göra detta då ridskoleryttarna inte gungar med i handen och låter huvudet pendla. Därmed låses ryggen och bakdelen kan inte skjuta på som de gör annars. Kolla på en häst som går på lång tygel så ser du! Eftersom huvudet låses blir bakbenen stela och skjuter inte ifrån som på en frigående häst. I trav och galopp finns inte alls samma pendlingsrörelse i halsen så därmed syns det inte där.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 990
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 527
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 094
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp