Stelhet hos häst!!

P

plura

Om hästen är stel i ett varv, vad ska man göra då??
Har hört att man inte ska jobba för mycket i det varvet, för då blir det motsatt effekt. Är det sant???

Någon som har tips??
 
Alldrig hört talas om att man inte ska rida så mkt i ena eller andra varvet :confused:
Mitt tips är att rida på volter, cerpentiner. Rid ute i skog och mark! mm Obs Lika mkt i båda varven.
 
stretcha försiktigt,rid lång låg och mycket mjuka stora svängar. rid lika mycket i båda varven och samma övningar i båda. markarbeta lite innan du rider :)
 
har en häst som jag och min kommpis rider som är stel i ena varvet. ägarna till stallet (som är väldigt kunniga) gav förslaget att rida hästen "felstäld med rumpan innanför åt fel håll också" om du förstår. som en banan åt fel håll. ägarna sa också detta om att träna mer i det varvet han har enklare för. kan ha något att göra med att man typ lurar hästen att bli av med stelheten i anndra varvet om du förstår.
det har faktiskt gett resultat i det "svåra" varvet, han blir mer och mer lösgjord i det svåra varvet.
 
Det är så att hästen är precis som vi vänster eller höger"hänta". De flesta av oss är högerhänta o starkare på höger alltså. Samma med hästen då.

Den sida som är stelare på hästen är den STARKA sidan och den mjukare sidan är den svagare.

Om hästen t ex är stark på höger sida så trycker den gärna ut höger bog och samtidigt vänster bakben när man vill rida exakt rakt framåt. Det händer mej ofta på ena pållen.

Då flyttar jag in framdelen, srskilt höger bog, till vänster med vänster tygel o höger skänkel o håller emot med vänster skänkel så pålle inte flyttar ut bakdelen mer åt vänster. Det fungerar mycket bra. Tror det står en del om det i Kyras bok, "Dressyr med Kyra".

Där måste jag söka kontakt med hästens vänstra sida, att hästen tar kontakt med vänster tygel o då när hästen gör det kan jag ge efter på den stela sidan, högra.

Alltså ska man inte sitta o kämpa med hästen i den stelare sidans varv, som t ex höger här. Då blir hästen bara starkare i höger sida.

Att rida mellan träd i skogen och jobba liksidigt, rida öppna och sluta ger bra resultat.
 
jag har också hört det där om att den sida man tror är svag egentligen är den starka.
Men rida mer i ett varv? njäe. rid lika mkt i båda varven och jobba mkt lösgörande övningar är mitt tips :)
 
Om du upplever att skillnaden på hästens sidor är stora så är mitt råd att be en massör titta på den. Eller kanske en Biolightbehandling det brukar lösa det mesta,för det är svårt att veta om hästen bara är stel och kantig eller om den rent av har ett muskulärtproblem.Och om det är det sist nämnda så kan skadan bli betydligt värre av att fortsätta rida och "tänja". Annars brukar det fungera att rida öppnor och slutor för mjukheten.
Mvh Pyttan
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
446
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp