Sterilisering?

Red_Chili

Trådstartare
Har googlat lite, men känner inte att jag fått speciellt bra koll trots det...

Ni som har steriliserat er, är ni nöjda med det? Har det påverkat kroppen på något vis (mer än att ni inte kan få barn såklart)? Tog det lång tid från att ni bestämde er till att ni fick tid hos läkare? Var det läskigt? Gjorde det ont? :p

Jag har inte mycket planer för framtiden, livet osv, förutom att jag är helt säker på att aldrig någonsin ha ungar. Däremot vill jag inte utsätta kroppen för något ingrepp som kan ge otrevliga biverkningar... Kroppen fungerar otroligt bra nu och jag är livrädd att råka förstöra den och inte kunna må lika fysiskt bra som jag kan göra nu.
 
Har googlat lite, men känner inte att jag fått speciellt bra koll trots det...

Ni som har steriliserat er, är ni nöjda med det? Har det påverkat kroppen på något vis (mer än att ni inte kan få barn såklart)? Tog det lång tid från att ni bestämde er till att ni fick tid hos läkare? Var det läskigt? Gjorde det ont? :p

Jag har inte mycket planer för framtiden, livet osv, förutom att jag är helt säker på att aldrig någonsin ha ungar. Däremot vill jag inte utsätta kroppen för något ingrepp som kan ge otrevliga biverkningar... Kroppen fungerar otroligt bra nu och jag är livrädd att råka förstöra den och inte kunna må lika fysiskt bra som jag kan göra nu.

Följer! Har också varit nyfiken på det.
Jag nöjer mig med att vara moster.. fyller 32 om en vecka och aldrig känt nåt barnsug...
 
Jag har alltid velat att jag inte vill ha barn.
Har funderat på sterilisering länge men varit lite snål, mitt landsting har varit bland det dyraste.
Men så sänktes avgiften och i våras tog jag tag i det.

Fick tid hos bm för uppdatera min medicinlista som det så fint hette, den är dock tom :p
Tog blodtryck, pratade alternativ och fick remiss till läkare.

Blev kallad någon månad efter. Gjorde i princip samma sak, pratade alternativ som jag så nej till. Fick frågan om jag ville träffa kurator vilket jag också sa nej till. Fick skriva på papper från Socialstyrelsen och fick gulkroppshormon utskrivet.
Knaprade i med dem i fyra veckor och sen operation.

Jag valde essure, det är en omdiskuterad metod men jag är inte nickelallergisk.
Ingreppet tog mindre än 15 minuter och jag hade inte ont alls.
Jobbade som vanligt dagen efter.
Var på efterkontroll efter tre månader och implantaten sitter på plats och har vuxit fast som de ska.

Jag mår asbra! Jämn i humöret utan hormoner, yttepytte mens i tre dagar, ingen värk, ingen pms.
Jag är så jävla nöjd!
 
Jag satte in implantat när jag var 26. Bered dig på flera ganska jobbiga samtal med barnmorska, sen kurator och till sist läkaren. De kommer att göra allt de kan för att övertala dig att låta bli (inkl ljuga friskt och vara ganska otrevliga, i mitt fall).

Ingreppet gjorde ont och jag fick rejält blodtrycksfall så fick vara kvar och vila en timme efteråt. Tror dock inte att sån reaktion är så vanlig, jag har visst extra trång och känslig livmodertapp.

Ang beslutet så är det nått av det bästa jag gjort. Även om jag sen flera år tillbaka lever utan partner så trivs jag med vetskapen att jag kan fan aldrig bli på smällen!
 
Hur funkar eran mens efteråt? (@Bison ) vet jag ju redan :)

Jag började äta p-piller just p.g.a extremt oregelbunden mens... inget jag gärna vill ha tillbaka O_o men är väl olika från person till person.
 
Jag satte in implantat när jag var 26. Bered dig på flera ganska jobbiga samtal med barnmorska, sen kurator och till sist läkaren. De kommer att göra allt de kan för att övertala dig att låta bli (inkl ljuga friskt och vara ganska otrevliga, i mitt fall).

Ingreppet gjorde ont och jag fick rejält blodtrycksfall så fick vara kvar och vila en timme efteråt. Tror dock inte att sån reaktion är så vanlig, jag har visst extra trång och känslig livmodertapp.

Ang beslutet så är det nått av det bästa jag gjort. Även om jag sen flera år tillbaka lever utan partner så trivs jag med vetskapen att jag kan fan aldrig bli på smällen!

Oj, mitt samtal med vardera person tog 5 minuter och ingen kurator.
Det enda var att läkaren blev lite ställd när hon frågade hur många barn jag hade och jag så noll :p
 
Oj, mitt samtal med vardera person tog 5 minuter och ingen kurator.
Det enda var att läkaren blev lite ställd när hon frågade hur många barn jag hade och jag så noll :p

Jag var tvungen att träffa kurator 2 ggr för att ens få tid till läkaren...
 
Jag var tvungen att träffa kurator 2 ggr för att ens få tid till läkaren...

Galet att det skiljer sig så mycket.

Vid mitt första besök så frågade bm om mediciner och vilka preventivmedel jag provat.
Tog blodtrycket, önskade mig lycka till och var så himla gullig :love:

Alla var jättesöta, speciellt inne på operation sen. Vi pratade om mina hästar, hundar och tåg.

De blev dock oroade över min slöa puls och jag fick vara kvar och ta ett ekg. Jag var inte orolig själv men de tyckte den var lite väl långsam och maskinen varnade hela tiden.
 
Jag gjorde det i Enköping för ca 20 år sedan,ett kort samtal med en barnmorska,fick tid inom några veckor,titthål och avskurna ledare,jag fick välja mellan avskuret eller någon ring av något slag,ville vara tvärsäker så valde kapa av.:D
Åkte hem vid lunchtid o var i stallet på kvällen.Inga biverkningar.
 
Jag blöder dock mycket mindre efter och mina smärtor försvann helt.
Det kan ju dock vara en slump.
Mina blödningar och smärtor blir värre och värre, för att inte tala om humöret. Tror det är andra faktorer, själva pluggen i ledaren ska inte påverka.
 
Mina blödningar och smärtor blir värre och värre, för att inte tala om humöret. Tror det är andra faktorer, själva pluggen i ledaren ska inte påverka.

Ja, jag vet inte vad det beror på.
Sjukt nöjd att det räcker med ett litet trosskydd och att jag är lika glad som alltid.
 
@Bison
Vad kostade det för dig? Googlade lite och verkar ligga på 4700 isch häruppe.. blir nog att spara lite innan :D
Ouch vad dyrt! Inte så konstigt egentligen... Jag tycker alltid det är galet att vård kostar så lite, men just därför hade jag väl tänkt att sådant här också borde vara billigt...
 
Jag har alltid velat att jag inte vill ha barn.
Har funderat på sterilisering länge men varit lite snål, mitt landsting har varit bland det dyraste.
Men så sänktes avgiften och i våras tog jag tag i det.

Fick tid hos bm för uppdatera min medicinlista som det så fint hette, den är dock tom :p
Tog blodtryck, pratade alternativ och fick remiss till läkare.

Blev kallad någon månad efter. Gjorde i princip samma sak, pratade alternativ som jag så nej till. Fick frågan om jag ville träffa kurator vilket jag också sa nej till. Fick skriva på papper från Socialstyrelsen och fick gulkroppshormon utskrivet.
Knaprade i med dem i fyra veckor och sen operation.

Jag valde essure, det är en omdiskuterad metod men jag är inte nickelallergisk.
Ingreppet tog mindre än 15 minuter och jag hade inte ont alls.
Jobbade som vanligt dagen efter.
Var på efterkontroll efter tre månader och implantaten sitter på plats och har vuxit fast som de ska.

Jag mår asbra! Jämn i humöret utan hormoner, yttepytte mens i tre dagar, ingen värk, ingen pms.
Jag är så jävla nöjd!
Vad är gulkroppshormon?
 
Här kostade det som ett läkarbesök. ca 300:-
Googlade lite på kostnader och det verkar som om det är likadant i Sthlm! Vore ju bra i så fall. Verkar som att första steget oavsett är att kontakta vårdcentral. Kan ju alltid ringa och fråga...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 644
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp