Sterilisering?

Steriliserades i vintras. Jag fick först prata med en barnmorska som informerade om hur det går till osv. Sedan skrev hon en remiss så jag fick träffa en gynekolog för undersökning och samtal, efter det blev jag satt i kö. Det tog kanske 6 månader från gynbesöket till jag kom till operation. Upplevde aldrig att någon försökte övertala mig att inte låta sterilisera mig, men jag har barn och besvärliga graviditeter bakom mig. Det kanske spelar in.

Tycker det är skönt att ha fått det gjort. Kroppen fungerar som den ska och jag behöver inte oroa mig för graviditet.
Huruvida man har barn eller inte spelar stor roll. Jag som ung tjej utan barn och med särbo fick bla frågan "Vad tycker din pojkvän om det här, vet han om det?".
 
Jag steriliserades för tre år sedan med titthål och narkos så gissar att de skar av äggledarna. Jag hade ont som fan av gasen och två stygn gick upp men förutom det kan jag inte komma ihåg att jag har haft några biverkningar alls. Jag fick skriva på ett papper hos läkaren och sedan bara vänta på operation utan att träffa kurator, men så hade jag mycket starka argument till varför jag ville sterilisera mig. Mamma fick tjata trots att hon redan hade fem biologiska barn och två fosterbarn för hon kunde ju ångra sig :grin: Om det har påverkat mensen mm vet jag inte då jag fortfarande har p-ring
 
Man blåser upp buken med gas för att kunna se bättre. Det görs också vid koloskopi och på den mottagning jag går hos (Falun) har de bytt ut luft mot koldioxid eftersom den är lindrigare att bli av med för kroppen. Jag vet faktiskt inte vilken gas som används vid titthålskirurgi.

Koldioxid när jag steriliserades. Men satans helvetes jävla ont ändå. I/mot axlarna för mig. Men som sagt, alla får inte ont av det.
 
Huruvida man har barn eller inte spelar stor roll. Jag som ung tjej utan barn och med särbo fick bla frågan "Vad tycker din pojkvän om det här, vet han om det?".

Jo, jag misstänkte det. Jag fick inga liknande frågor. De köpte mina skäl rakt av och ifrågasatte mig inte alls.
 
Glömde tillägga, jag var rejält medtagen efter narkosen. Hade värk i axlarna ett par dagar efteråt, fruktansvärd värk. De förvarnade om det, men värken var sju resor värre än jag förväntade mig. Steriliserades på en onsdag, var sjukskriven från jobbet torsdag och fredag. Hade inte mycket att erbjuda under helgen heller.
 
@Lyan @Alexandra_W Vad är det för gas ni pratar om? Det låter ju skitläskigt :nailbiting:
Gasen används vid alla laparoskopier men används inte vid sterilisering med essure eftersom det inte innebär någon laparoskopi att steriliseras med essure. Utan gas kan man inte blåsa upp buken och hade inte kunnat utföra någon laparoskopi för då hade man inte kunnat se vad man gjorde. För majoriteten är det ändå en fördel att slippa öppenkirurgi och ta obehaget/smärtan av gasen istället för av ett stort operationssår som tar längre tid att läka (och enligt min åsikt gör mycket ondare under läkningstiden) än att bli av med gasen.
 
Jag gjorde det för 5-6 år sedan, titthål och narkos. Ett samtal med barnmorskan och fick tid ett par månader senare. Kostade ingenting. Jag fick lite ont i axlarna några dagar efteråt, men värre var det inte. Haft regelbunden och ganska sparsam mens efteråt. Väldigt nöjd med det hela!
 
Så; jag ringde och bokade tid på st Göran, fick komma på besök en vecka senare och har nu tid bokad i slutet på oktober för ingrepp.
Otroligt smidigt, inga frågor om varför utöver ren information om hur det går till och konsekvensen.
350 kr för besöket, lika mycket för kommande operation och så sätter jag in en ny hormonspiral samtidigt för att slippa mens och pms.
 
Kan ju tillägga att det blir titthål, och inte essure utan den varianten dör de knipsar äggledarna. Det ger direkt resultat och man måste inte ultraljuda för att se att det funkat.
 
Vad är anledningen till att både sterilisera och sätta in spiral?
Alltså vad tillför steriliseringen om man ändå behöver ha spiral?
 
Att jag slipper mensen och pms utöver att jag inte kan bli med barn. Vanlig kombo och ett mycket mindre ingrepp än att ta bort livmodern.
Ja men detsamma gäller ju om man bara har spiral? Eller vad är det jag inte begriper? :)

En del inkl mig själv har ju dock ägglossning och mens trots spiral, har det med sånt att göra?
 
Ja men detsamma gäller ju om man bara har spiral? Eller vad är det jag inte begriper? :)

En del inkl mig själv har ju dock ägglossning och mens trots spiral, har det med sånt att göra?

Jag blir mensfri av hormonspiral, men vet 100% att jag inte vill ha fler barn. För enkelhetens skull vill jag sterilisera mig, men när jag ändå är sövd passar jag på stt få en spiral insatt för att slippa mens och pms. Jag skulle inte sätta in en spiral i vaket tillstånd, men nu kommer jag inte märka det och köper 5 år av problemfrihet. Det är en ganska vanlig kombination, så pass att det var opererande läkare som föreslog det eftersom det är enklare än att bränna slemhinna eller andra metoder. Jag blöder massor och länge och mår apa av pms, så det var ett toppenförslag för mig.
 
Jag blir mensfri av hormonspiral, men vet 100% att jag inte vill ha fler barn. För enkelhetens skull vill jag sterilisera mig, men när jag ändå är sövd passar jag på stt få en spiral insatt för att slippa mens och pms. Jag skulle inte sätta in en spiral i vaket tillstånd, men nu kommer jag inte märka det och köper 5 år av problemfrihet. Det är en ganska vanlig kombination, så pass att det var opererande läkare som föreslog det eftersom det är enklare än att bränna slemhinna eller andra metoder. Jag blöder massor och länge och mår apa av pms, så det var ett toppenförslag för mig.
Tack för svar!
Jag har sett det nämnas flera gånger men inte förstått varför man kombinerar.
Eller jag förstår varför man vill bli av med mensen men har tänkt att det liksom inte tillför så mkt extra att då vara steriliserad också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 644
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp