Sterilisering?

Det är samma säkerhetsprocent för hormonspiral som sterilisering :)
(Hur det nu inte kan vara 100% med sterilisering?)

Vissa blir upprepat gravida trots spiral. Sen minskar ju hormonerna över tid och sen vet jag det diskuterats om skyddet verkligen är detsamma för en kvinna som väger 60 kg och som väger 90 kg osv. När det funkar prickfritt är det lika säkert - men större risk det inte funkar prickfritt med en hormonspiral än en sterilisering.

Äggledarna kan teoretiskt hitta varandra och växa ihop igen, antar det är den där lilla promillen som hindrar att det är 100%?
 
Tack för svar!
Jag har sett det nämnas flera gånger men inte förstått varför man kombinerar.
Eller jag förstår varför man vill bli av med mensen men har tänkt att det liksom inte tillför så mkt extra att då vara steriliserad också.

För min del: att jag vill ha ett permanent skydd mot graviditet. Jag sätter in en spiral samtidigt, men när den slutat verka kanske det inte blir en ny.
 
Mamma blev gravid med mig när hon hade spiral (jag är den oönskade sladdisen ingen ville ha :D). Men kanske är det säkrare nu?

Det är nog lika, men det finns ju alltid undantag. Jag blev gravid på minipiller, antingen för att de hade för dålig effekt eller för att jag missade på några timmar vilket räckte i mitt fall.
Äggledarna kan ju växa ihop också, men det är extremt ovanligt.
 
Jag tror det främst sker om inte spiralen sitter på plats korrekt. Och hormonspiral är mer säker än kopparspiral.
Det är nog lika, men det finns ju alltid undantag. Jag blev gravid på minipiller, antingen för att de hade för dålig effekt eller för att jag missade på några timmar vilket räckte i mitt fall.
Äggledarna kan ju växa ihop också, men det är extremt ovanligt.

Jag vet inte några mer detaljer i det hela, mycket möjligt den var fel insatt. Och/eller var koppar. Det är 30+ år sedan :)
 
Frågade BM om sterilisering senast jag på plockade ut spiralen och hon sa att det inte var så lätt att få. Då jag är 30+ och redan har ett barn så skulle det nog gå. Simplast hade varit att knipsa maken men det var tvärnej då han inte har några biologiska barn (han vill inte ha några barn heller).. Känns som nån slags förmynderi att vuxna personer inte ska få göra vad de vill med sin egen kropp.
 
Frågade BM om sterilisering senast jag på plockade ut spiralen och hon sa att det inte var så lätt att få. Då jag är 30+ och redan har ett barn så skulle det nog gå. Simplast hade varit att knipsa maken men det var tvärnej då han inte har några biologiska barn (han vill inte ha några barn heller).. Känns som nån slags förmynderi att vuxna personer inte ska få göra vad de vill med sin egen kropp.

Det får man om man är över 25. Men viss vårdpersonal har jävligt svårt acceptera och följa lagen tyvärr.
 
@Hyacinth, gjorde det ont? :p

Jag läste häromdagen om att de där.. sakerna man kan sätta in (jag och namn... herregud) orsakat massor av problem för en del personer. Nu verkade det som att det mest handlade om att några haft nickelallergi och därför reagerat på sakerna. Men de hade iaf fått väldigt ont efteråt, några hade tvingats operera ut allt osv. Jag blev väldigt fundersam. Så vitt jag vet så har jag ingen nickelallergi iaf... och så fanns det väl någon annan metod också...
 
@Hyacinth, gjorde det ont? :p

Jag läste häromdagen om att de där.. sakerna man kan sätta in (jag och namn... herregud) orsakat massor av problem för en del personer. Nu verkade det som att det mest handlade om att några haft nickelallergi och därför reagerat på sakerna. Men de hade iaf fått väldigt ont efteråt, några hade tvingats operera ut allt osv. Jag blev väldigt fundersam. Så vitt jag vet så har jag ingen nickelallergi iaf... och så fanns det väl någon annan metod också...

Näpp.
Kom dit vid 11, bytte om och blev sövd. Vaknade 30 min senare, då var det klart. 2 små hål, ett i naveln och ett bredvid. Gick hem kl 13, helt smärtfri och mår prima.
 
Näpp.
Kom dit vid 11, bytte om och blev sövd. Vaknade 30 min senare, då var det klart. 2 små hål, ett i naveln och ett bredvid. Gick hem kl 13, helt smärtfri och mår prima.

Toppen att det gick så himla smidigt :up: !

Åh om jag bara orkade få tummen ur att börja rodda i detta med sterilisering....
 
Näpp.
Kom dit vid 11, bytte om och blev sövd. Vaknade 30 min senare, då var det klart. 2 små hål, ett i naveln och ett bredvid. Gick hem kl 13, helt smärtfri och mår prima.
Det låter verkligen tokbra... Måste ta tag i det där någon dag. Om jag skulle ringa imorgon kanske... Hur är det, måste man ringa till "sin" vårdcentral eller går det att ringa något annat ställe?
 
Idag är jag öm i magen och axlarna, men fullt hanterbart med alvedon. Att tejpa naveln var svårt, det är ett ingångshål där och ett bredvid. Naveln krävde dubbla kompresser eftersom den inte kan ligga dikt an. På det hela mycket nöjd.
 
Jag väcker denna gamla tråd och frågar hur det har gått för alla? :)

Börjar själv fundera på sterilisering och funderar på om det finns massa biverkningar som man inte tänker på? Jag kommer inte vilja ha fler barn efter den som ligger i magen nu och tycker inte om hormoner eller kondom så tycker det verkar vara ett vettigt alternativ för mig.

Hör gärna om era erfarenheter!
 
Jag väcker denna gamla tråd och frågar hur det har gått för alla? :)

Börjar själv fundera på sterilisering och funderar på om det finns massa biverkningar som man inte tänker på? Jag kommer inte vilja ha fler barn efter den som ligger i magen nu och tycker inte om hormoner eller kondom så tycker det verkar vara ett vettigt alternativ för mig.

Hör gärna om era erfarenheter!

Inga som helst biverkningar förutom den önskade och uppenbara. Jag har fått äggledarna klippta, inte clips/essure.

Vad tänker du skulle kunna ske?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 633
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 193
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp