Stilla vid uppsittning...

finapina

Trådstartare
står inte hästen jag hjälper till med.Backar, snurrar runt, går framåt men vägrar stå still vid uppstigningspallen.Det är inte så lätt.Och stört- omöjligt utan medhjälpare ( läs ägaren ). Jag upplever inte att hästen är rädd för pallen, mest någon idé och att den fått göra lite hur den vill.Ägaren har samma problem.Bara man kommer upp är hästen nöjd, glad och arbetsvillig.Lösning - någon ?
 
Jag vet jag såg en video med en hästmänniska där de lär hästen stå still, de sätter foten i stigbygeln och hoppar med när hästen rör sig, när hästen stannar tar de bort stigbygeln.
Hittade videon jag pratade om:

På min egen häst har jag tränat mycket röstkommandon från backen, lett i grimskaft och lärt vad STANNA betyder, vi övar på STÅ, i mitt fall kommer vi långt med Stanna, när jag tränade in kommandona var det mycket beröm när hästen gjorde rätt och fortsatte med det även senare med för att befästa det. :)
 
Jag har lärt hästar att stå still vid pall genom att först träna i repgrimma. Jag leder hästen mot pallen och kliver själv upp. Om hästen inte stannar ber jag den gå förbi, flytta ut rumpan, vända, flytta ut rumpan, vända, och så parkera vid pallen. Det låter kanske krångligt men är rätt självklart när man gör det. Hästen ska sen vara så pass samarbetsvillig att man kan be den gå fram eller bak ett steg eller två för att hamna i rätt läge. Om den svänger ut rumpan får den gå på den lilla cirkeln igen. När parkeringen fungerar hoppar jag på pallen, bankar lite i sadelsn, lägger tyngd i stigbygeln etc. När det fungerar är det dags att sitta upp. Speciellt unghästar lär sig snabbt, äldre med olater kan vara knepigare.

Med en häst använde jag godis. Jag tog för vana att ge en liten godis precis efter uppsittning. Hon parkerar sig nu så fort hon ser en pall, lilla matvraket:love:
 
Era metoder låter vettiga.Egentligen kan jag väl inte börja försöka lösa problemet själv, då det inte är min häst.Ägaren är alltid med och har sina egna funderingar.Men det är intressant att fundera på HUR man kunde göra.Själv har jag dock en egen häst som kan stå still. Väldigt skönt.
 
Era metoder låter vettiga.Egentligen kan jag väl inte börja försöka lösa problemet själv, då det inte är min häst.Ägaren är alltid med och har sina egna funderingar.Men det är intressant att fundera på HUR man kunde göra.Själv har jag dock en egen häst som kan stå still. Väldigt skönt.
Nej man är ju lite begränsad när man är medryttare. Du skriver att ägaren har samma problem - hur kul kan det vara att inte kunna sitta upp utan hjälp på sin egen häst??? Men folk prioriterar olika!
 
Konsekvens konsekvens konsekvens. Aldrig hoppa upp i farten, ge upp eller låta hästen springa iväg. Led fram hästen, gör halt, beröm, sitt upp, beröm. Går hästen iväg så gör om, led fram hästen, gör halt, sitt upp, beröm. Om och om igen tills hästen inser grejen med det hela och förstår att står jag still så blir det roligt sen. För varje gång hästen får gå iväg och du hoppar upp i farten eller på annat sätt låter henom komma undan med beteendet desto mer befästs beteendet.
Ett sätt kan vara att man ställer hästen med huvudet mot ett hörn. Ett annat att någon ställer sig framför/vid sidan eller var nu hästen brukar flytta sig mot. Ett tredje sätt är att visa hästen med hjälp av en annan häst vad som är önskat beteende.
 
Jag har importerat en del irländare och de är lärda att man hoppar upp i farten och vi har lärt alla dem att stå stilla. Först provar vi med att en medhjälpare bara står och håller. Det hjälper nästan aldrig - flera har fått lite panik av att bli fasthållna. En del blir lugnade av att stå med huvudet in i ett hörn - ridhus eller vid stallet. Men annars är det bara att nöta in att man får beröm och belöning när man står still.
När det gäller våra egna uppfödningar ellera andra hästar vi ridit in så är det enklare för de är inte så stressade eller redan lärda med något annat.
 
Jag lärde min häst vid hantering att prr=stanna så får du godis. Vi hade en mycket tragglig period kring uppsittning där jag lugnt gick efter med pallen när hon snurrade/gick undan och sa prr. I början satte hon iväg igen så fort man ställde ner pallen, sedan så fort man klev upp på pallen. Jag satt inte upp förrän hon stod stilla (kunde ta upp till 20 min) och så fort jag var uppe fick hon godis. Aldrig godis När jag stod på pallen, då blev hon för ivrig och snurrade pga det istället :p

När hon väl kopplat matte i sadeln = godis trillade polltten ner och numera står hon i stort sett alltid stilla. På min häst går det dock inte att sitta upp med korta tyglar, jag kan samla upp änden så jag precis har lite kontakt men försöker man korta upp och sitta upp "med handbromsen i" så går det inte.
 
Många verkar tro att en häst är född med kunskapen att stå still. Tyvärr brukar man behöva träna på det, men det är som sagt få som verkar inse att "stå still" är lika viktigt att träna på som att gå i passage eller vad som helst.
Jag blir sjukt nervös av hästar som knallar iväg när ryttaren är halvägs upp och kanske hänger på trekvart. :nailbiting:
Det är så lätt att träna in. Man ställer hästen vid pallen, sätter foten i stigbygeln. Hästen går kanske iväg/snurrar/whatever. Ställ tillbaka den vid pallen och börja om. Och börja om. Och börja om. Och börja om. Osv i all oändlighet tills hästen står still. För det kommer den att göra när den inser att det inte blir roligare än så förrän ryttaren sitter PÅ. :)
Min egen häst går inte en centimeter förrän hon fått kommando att gå och då kan jag även klämma åt med benen. Att klämma åt med benen innan kommandot kommit innebär inte att gå för henne, utan att sänka huvudet. ;) (Nu är hon en westernhäst, men jag tror inte att halvblod och liknande skulle ha några problem att lära sig heller.)
 
När jag har ridit in hästar så har jag börjat med pallen inne i stallet, med hästen på gången. Jag har stått på den, lutat mig över hästen, klängt, hängt, fipplat med stigbyglar, och så vidare. Så det har varit rutin att pallen funnits där.

Sen har jag gjort samma sak utomhus. Stått på pallen, kliat, borstat, grejat, hängt, klängt, övat på att ställa sig på rätt ställe, flytta kroppen så att den hamnar på rätt ställe och så vidare.

Sen när det kommit till uppsittning så har hästen aldrig fått börja gå innan vi har stått still ordentligt och käkat en liten godbit. Börjar den gå iväg på egen hand gör jag som Similitude skriver, alltså gör om tills hästen står still.
 
Jag tränade med godis, bröt ner det steg för steg.
: gå fram till pallen-få godis
:låta mig komma upp på pallen - få godis
:låta mig stå en stund på pallen - få godis
: foten i stigbygeln - få godis
: så fort jag landat i sadeln-få godis.

Man väntar längre och längre stund innan man ger godis vid varje moment. Sen slutade jag aldrig med godis. Hästen fick alltid 2 godisar när jag hamnat i sadeln, en åt varje håll så han sträckte på halsen åt båda hållen. Jag kunde sitta och krångla med stigläder hur länge som helst, vi stod still tills han fått sina godisar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 292
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 087
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp