Stillhet kopplat till tarmproblem?

Rumpnissen

Trådstartare
För ett tag sedan dog en häst jag känner till av tarmvred, ryktet säjer att hästen aldrig fick gå ute eller röra på sig annat än vid ridning och att det skulle vara orsaken till tarmvredet.
Jag har aldrig hört talas om det, kan det vara så att tarmsystemet tar stryk av stillhet? Eller är det bara påhitt av någon som är avundsjuk/inte tycker om ägaren till hästen?
Hjälp mig att reda ut det här, vill ju inte gå på rent skitsnack. (om det är det ;) )
 
Just den kopplingen har jag inte hört förr, men i allmänhet så mår ju hästar mycket dåligt av att stå still. Deras leder, och muskler (och flera andra system i hästens kropp) är gjorda som pumpar, som enbart funerar vid rörelse. Det betyder inte att hästen behöver flänga runt en massa i hagen hela dagen, det räcker med att den lyfter en fot och sätter ned den igen...
En häst som står i box mycket (eller ännu värre i spilta) har dels inte lika stor yta att röra sig på, men brukar också röra sig mindre, bara av den anledningen att det är tråkigt i en box. En häst som står inne dygnet runt borde känna sig rätt stressad. Och vid stress så stängs mag & tarmsystemet "av". D.v.s. kroppen fokuserar den mesta energin till att förbereda sig för flykt, och mag & tamsystemet blir lidande. Hästen kan dessutom bli deprimerad och "matvägra". Det vanligaste rådet man får vid kolik är ju att leda hästen så att magen kommer igång. Varför det fungerar vet jag inte, men det är ju uppenbart att det gör det.

Att hästar inte skall stå inne dygnet runt är alltså inte skitsnack. Däremot kan jag ju inte säga att det var orsaken i just detta fall, men det var säkert en bidragande orsak. Min egen personliga åsikt är att hästar skall gå ute så absolut mycket som möjligt om dagarna. Jag tror att de blir både friskare och lyckligare av det.
Mvh/Marie
 
För att magen ska fungera bra så ska man inte vara i stillhet och det gäller alla djur även oss "djur"människor men att det var därför den fick kolik kan jag inte svara på men det är ofta en bidragande faktor till magproblem..
 
Jo, det var så jag tänkte, att många anra delar av hästen är ju beroende av rörelse, men visste inte om även tarmsystemet var det.
Men då kan det alltså vara en bidragande orsak, ok.
 
Absolut är rörelse viktigt för att tarmarna ska hålla igång! En av sakerna man gör när tarmarna "stannat" är ju just att röra på hästen eller "stressa" den så tarmarna jobbar igång igen.

Min egen mage är jättekänslig för om jag sitter för mycket still.
 
Stillhet tror jag inte orskara tarmvred, sedan så finns det olika sorters tarmvred.
Men som människer som mår tarmarna bäst av att människan, lika så djuret rör på sig, så att gaser och mat/närings upptaget ska fungera.
 
Precis vad jag hade tänkt svara! Det gäller ju även för oss mäniskor, som du också påpekat. Vi kan ju bli förstoppade (o få mysiga hemorrojder) om vi inte rör på oss utan sitter still för mycket.

Sen tror jag att man dricker mindre om man är stilla än om man rör sig, kan det även stämma på hästar? Och vatten behövs ju för att magen o tarmarna ska fungera.
 
Man kan aldrig med säkerhet säga vad ett tarmvred beror på eftersom uppkomstmekanismerna är flera.

Tarmvred är ett ganska odefinierat uttryck som inkluderar allt från rena omvridningar, flexioner (tarmen böjs/veckas), invaginationer (tarmen träs upp på sig själv) och inkarcerationer (inklämning av tarm, t ex i ett bråck).

Den vanligaste orsaken är ökad tarmmotorik, orsakad av t ex diarré. Även feljäsning (kraftfoderförätning, skämt foder m flera orsaker) kan via de gasansamlingar som uppstår ge lägesförändringar av tarmen. Liksom ojämn foderfördelning över dygnet, häftiga rörelser mm.

Stillastående är dock negativt för tarmarna på så vis att deras motilitet hämmas. En stillastående häst kan alltså ha en ökad risk att drabbas av förstoppning. Förstoppningen i sin tur kan ge upphov till gasansamlingar och därigenom förstås tarmvred.

I det fallet du berättar om kan man alltså inte säga att hästens död var direkt eller ens indirekt orsakad av stillastående. Däremot kan man ju tycka att hästens liv måste ha varit rätt pissigt.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 892
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 407
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 765
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 189
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp