Stiltje på hästmarknaden?

terrific

Trådstartare
Har en maxad 6-årig D-ponny till salu sedan snart 1/2 år. Bra utbildad för sin ålder, inga olater, full stam. INGEN har ens varit intresserad av att titta på och provrida ponnyn! Hon är verkligen en jättefin ponny för de högre klasserna i hoppning, men ingen är intresserad. Har svarat på flera annonser om "ponny köpes" men inte fått något svar från någon.
ÄR det verkligen så dött på marknaden?
 
Nje vet inte men jag köpte en d-ponny det här året fast det är ingen ponny som kan gå några höga klasser och så. Hade varit jättemånga som provridit henne..
 
Har en maxad 6-årig D-ponny till salu sedan snart 1/2 år. Bra utbildad för sin ålder, inga olater, full stam. INGEN har ens varit intresserad av att titta på och provrida ponnyn! Hon är verkligen en jättefin ponny för de högre klasserna i hoppning, men ingen är intresserad. Har svarat på flera annonser om "ponny köpes" men inte fått något svar från någon.
ÄR det verkligen så dött på marknaden?

Jag kan börja med att skriva att jag inte vet vilken annons det handlar om.
Men en max D-ponny för de högre klasserna i hoppning misstänker jag har en relativt hög prislapp.
Och en 6-årig max D kanske blir en liten storhäst innan den är slutmätt och då sjunker priset som en sten.

Ibland har bristande intresse med prislappen att göra.
 
Jag upplever det just nu som tvärt om. Jag har letat häst sedan jag tog bort min gamle i början september utan att hitta något som är intressant. Jag har provridit ett fåtal och bestämde mig slutligen för en. Då gick den självklart inte igenom besiktningen.

Hur svårt kan det vara att hitta en häst mellan 148 och 160 cm hög, 4-6 år gammal, med mjuka gångarter som jag kan rida dressyr på?
 
Har en maxad 6-årig D-ponny till salu sedan snart 1/2 år. Bra utbildad för sin ålder, inga olater, full stam. INGEN har ens varit intresserad av att titta på och provrida ponnyn! Hon är verkligen en jättefin ponny för de högre klasserna i hoppning, men ingen är intresserad. Har svarat på flera annonser om "ponny köpes" men inte fått något svar från någon.
ÄR det verkligen så dött på marknaden?

Jag sålde min 5 åriga D-ponny i somras och fick massor med svar, tog bara ca 3 veckor så var han såld.
 
Jag tror på att sälja, alltså att verkligen sälja hästen. Tittar också på saluhästar och ser hästar som varit ute på annons sen i våras.
När jag själv skulle sälja gjorde jag det på fyra dagar. Genomtänkt text, bra bilder, en adekvat film som verkligen visar det jag påstår att hästen kan, inget "tar bara emot förfrågningar via telefon".
Priset satte jag med tanke på att hästen kostar mig 7000:- i månaden, säljer jag den för 10 000:- mindre än det jag vill ha, har jag kommit ifatt ekonomiskt på mindre än två månader.

Många skriver att "film skickas vid intresse" eller "ring om du vill veta vad den kostar", som ett försäljningsargument, det tror inte jag alls på, utan har bilannonser som förebild. Sälj den!
 
Har en maxad 6-årig D-ponny till salu sedan snart 1/2 år. Bra utbildad för sin ålder, inga olater, full stam. INGEN har ens varit intresserad av att titta på och provrida ponnyn! Hon är verkligen en jättefin ponny för de högre klasserna i hoppning, men ingen är intresserad. Har svarat på flera annonser om "ponny köpes" men inte fått något svar från någon.
ÄR det verkligen så dött på marknaden?

Jag tänker på två saker- hur är den prissatt?
Kan folk avskräckas av att de tror att den kommer krypa över ponnymåttet.
Även om det i vissa perioder kan stå still så är min uppfattning att det ändå säljs en hel del hästar/ponnyer idag.
 
Köpte en sådan ponny för drygt 3,5 år sedan av uppfödaren. Uppfödaren hade då sänkt priset 20' mot "normalpris" eftersom det ekonomiska läget gjort det nästan omöjligt att sälja häst och uppfödaren resonerade som @Blandrastik inför vintern. Då sålde hon två tre ponnyer nästan direkt.

Det som då gjorde mig tveksam var följande:
Hästen såg ut som en köttbulle på bilderna
Den hade inga tävlingserfarenheter alls och var på så sätt "efter" i sin utbildning (varför?)
Varför var den kvar hos uppfödaren, den borde ha sålts som 4-åring?

Ponnyn hade intressant stam, såg film på både ponnyn och dess mamma (:love:) från hoppträning och magkänsla fick oss att åka och titta. Jag fick trovärdiga förklaringar på frågorna och ponnyn visade de egenskaper som vi sökte, även om den inte var "klar". Tror vi var först och den hade legat ute ett par månader. Vi fick en toppenponny som definitivt har möjlighet att gå msv eller t o m svår klass, men den är fortfarande lite efter rutinmässigt p g a annan karriär och bristande matchning från oss. Uppfödaren har dock inte fått någon del av ev framtida mervärde, tvärtom. Vi själva har fått "betala" med mer tid och arbete jämfört med en häst som kommit lite längre.

De ekonomiska osäkerheterna de senaste åren har sammanfallit med att senaste babyboomens barn nu är vuxna. För tio år sedan sammanföll stora barn-/tonårsgrupper med god ekonomi i samhället. Marknaden för ponny är därför liten av två orsaker.

Men med rätt förpackning så tror jag dock att det fortfarande går att sälja. Ofta visar man sina hästar bättre på kontinenten tycker jag Titta t ex här: http://www.ehorses.de/PONYFORUMGMBH?page=horses så förstår du vad jag menar.
 
Jag tror på att sälja, alltså att verkligen sälja hästen. Tittar också på saluhästar och ser hästar som varit ute på annons sen i våras.
När jag själv skulle sälja gjorde jag det på fyra dagar. Genomtänkt text, bra bilder, en adekvat film som verkligen visar det jag påstår att hästen kan, inget "tar bara emot förfrågningar via telefon".
Priset satte jag med tanke på att hästen kostar mig 7000:- i månaden, säljer jag den för 10 000:- mindre än det jag vill ha, har jag kommit ifatt ekonomiskt på mindre än två månader.

Många skriver att "film skickas vid intresse" eller "ring om du vill veta vad den kostar", som ett försäljningsargument, det tror inte jag alls på, utan har bilannonser som förebild. Sälj den!

Samma var det för mig, på lördagen la jag ut annons, på måndagen kom första o provred som bestämde sig att hon ville ha hästen. Dock gick stoet inte igenom utan har kvar henne än. Min valack jag sålde behövde jag inte ens lägga ut annons på, frågade min gamla skola om dom ville köpa och det ville dom!
 
Håller med att bra foto och bra film är prio nummer ett om man vill ha mycket svar på sin annons. Ett pris ska stå med. Man ska inte behöva gissa vad en ponny/häst kostar. Då är det bättre att skriva ett pris och skriva att priset kan diskuteras om man är osäker. Förstår inte heller varför en del skriver film visas vid intresse.

Om bra film o foto finns i annonsen så är troligen priset inte rätt.
Det andra är som några skriver att en maxad D ponny på 6 år, kan ev gå över ponnymåttet.
 
När jag letade ponny förra året gick säljaren självmant ner 10.000:- i pris på en ungponny, outbildad. Antar att den varit svår att bli av med..
 
Och min unghäst jag köpte för några månader sen betalade jag 1/4 av det ursprungligen begärda priset. Så att prissätta realistiskt är nog en nyckel.
 
Och min unghäst jag köpte för några månader sen betalade jag 1/4 av det ursprungligen begärda priset. Så att prissätta realistiskt är nog en nyckel.
Har en maxad 6-årig D-ponny till salu sedan snart 1/2 år. Bra utbildad för sin ålder, inga olater, full stam. INGEN har ens varit intresserad av att titta på och provrida ponnyn! Hon är verkligen en jättefin ponny för de högre klasserna i hoppning, men ingen är intresserad. Har svarat på flera annonser om "ponny köpes" men inte fått något svar från någon.
ÄR det verkligen så dött på marknaden?

Jag tror att prislappen är oerhört viktig dessa dagar. Det finns så många ponnyer till salu och många kostar orimligt mkt pengar kan man tycka. I allafall om man vill ha den såld i dessa lite tröga tider, för trögt verkar det vara. Sen tror jag det också beror lite på var man bor. En bra häst med rätt prislapp i Stockholmsområdet verkar få många intressenter enligt mina vänner som letar just d ponny. Däremot ligger de som är något för dyra ute många månader...och visst, har säljaren råd eller inte har större kostnader för hästen, så kan man ju envisas med sin prislapp. Annars tror jag man vinner på att sätta ett vettigt pris från början. Sen spelar det ingen roll vad säljaren fått för sig att hästen är värd, det är ju köparna som avgör i slutändan.
 
Antingen är annonsen för dålig eller priset för högt.
Det är inga större problem att sälja hästar nu, inte om det är rätt häst till rätt pris.
 
Tror inte det är svårare att sälja häst idag än vad det var för några år sedan, dock får man ta i bekanting att ekonomin ser annorlunda ut! En häst är inte lika mycket värd idag som den kanske hade varit om den hade varit för 6 årsedan, med samma meriter, stam och ålder.

Så håller med de andra som skrivit, bra bilder och film ger intresse för att åka och kolla, rätt pris för individen gör affär!

Lycka till med er försäljning
 
Tyvärr är det väl så vad jag märkt att det finns ett "överflöd" av bra ponnys till billiga priser..Om man kan få en hoppkanon för 35 000 istället för 75 000 väljer dem flesta den där för 35 000 trots den kanske inte har ngn stam eller är så välutbildad tyvärr.
 
Med risk för att bli halshuggen :nailbiting:.. Jag letar d ponny, gärna en äldre häst, och det gör mig inget om den är 20 år... Men 10k och över för en häst i den åldern är ganska hutlöst! Tittat på ponnys till min flicka, även där vill man ha 10-20k för hästar 20+ .
Ja avskyr att pruta, men ibland är man ju frestad om hästen/ponnyn är ute länge.
 
Med risk för att bli halshuggen :nailbiting:.. Jag letar d ponny, gärna en äldre häst, och det gör mig inget om den är 20 år... Men 10k och över för en häst i den åldern är ganska hutlöst! Tittat på ponnys till min flicka, även där vill man ha 10-20k för hästar 20+ .
Ja avskyr att pruta, men ibland är man ju frestad om hästen/ponnyn är ute länge.
Jag skulle heller inte betala 10000kr för en 20-årig ponny.
Å andra sidan är 10000kr inte så mycket för en häst som kan fungera i relativt många år i framtiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 368
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 427
Senast: Jeps
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 802
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp