Sto betäcker sto(långt)

Listan

Trådstartare
Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade.

Hon har alltid varit extremt snäll mot andra hästar i hagen under alla år jag haft henne.

Nu flyttades hon ut på bete och förr har hon alltid åkt ut på bete i en och samma hage och sedan in på stall igen.
Men denna betesägare sysslar med betesväxling vilket isig inge fel i men min häst är ovan med de.

Hon flyttade till hage nr 1 där det var 4 andra hästar i som alla gick superbra tillsammans.
En till häst skulle komma och denna och en till i hagen gick dessvärre inte bra ihop.
Så de andra 4 hästarna flyttas till en hage några km bort och kvar blir min och denna nya häst som går väldigt bra ihop.
Hage nr 1 är direkt i anslutning till stallet så jag kan ta in den andra hästen och ställa den i en box när jag rider min då denna ej kan gå själv i hagen utan blir mkt orolig.

En dag flyttas hästarna till en hage ca 1 km bort och där blir då min och den andre själva och det gör det ju omöjligt för mig att rida då den andre som sagt inte kan va själv.

Betesägaren tycker jag kan ta bägge samtidigt och gå med hästarna denna km så kan jag rida utan problem.
Saken hör till att jag måste gå längst en stor 70 väg och den är mkt krokig med många skarpa kurvor och folk kör mer 90 än 70.
Och hästen är en unghäst och lite hoppig och bitig och har bitit mig några gånger, typisk unghäst i sitt beteende=) den går fort och min går långsamt.

Jag tycker inte det är säkert nog att leda dessa hästar på detta viset och det var ju inte såhär vi hade kommit överrens om att det skulle va när jag flyttade till betet heller.
Efter mkt tjat fixar de en häst till som ska gå i hagen så jag kan återgå till att rida min häst. Jag ber om att få va med när de släpper ihop hästarna och säger att kommer de sent får stoet som ska komma stå inne på box så kan alla va med vid ihopsläppet.. Får bara ett sms mitt i natten att ihopsläppet gick bra.

Blir lite putt för jag hade velat varit med som sagt!

Åker ut dagen efter och ser att stoet inte riktigt få vara med mitt sto och valacken men de går en bit ifrån varandra.
När jag skulle fylla på vatten kommer alla hästarna och då börjar stoet vända baken till både mitt sto och valacken.
Då ser jag att stoet har 4 broddar på varje hov och blir lite förbryllad över att ingen sagt nått?




Jag tycker inte det är oki att släppa ihop en ny häst i hagen med andra med broddar bak och framförallt när ingen säger nått att den har broddar.:mad:
Överreagerar jag i denna fråga tycker ni??


I den nya hagen finns inge el... vilket leder till att mitt sto börjar rymma.. hon kräver el..1 km bort går det 3 unghingstar.:crazy:

Påpekar att jag vill ha el i hagen betalar 900 kr månaden för detta betet så det är inte gratis.. lite el är de för mkt begärt?
Det ingår ingen tillsyn eller bevattning utan de sköter vi om själva.


En dag när jag kommer ut står valacken med en annan häst i hagen brevid och mitt sto går själv med de nya stoet.
Mitt sto fortsätter och rymmer och inget händer.. inge el nada.... En dag rymmer bägge stona och har även sönder hagen.
Får medd av betesägaren att de står i en annan hage.
Min medryttare åker ut för det är hennes dag och möts av kaos..
Mitt sto är en hingst och försöker valla runt stoet och försöker betäcka!!!
Mitt sto?? som är lugn och lågrangad..
Hon har alltså tvärvänt i sitt beteende på någon timme.

När jag nu googlar runt får jag fram lite olika alternativ till följande


1 hon har rymt och blivit betäckt av unghingstarna= är dräktig och visar detta beteende nu när det andra stoet började brunsta i samband med flytten till nya hagen.
Har även läst runt här på buke att dräktiga ston vanligt kan visa detta beteende mot andra brunstiga ston

2 hon har fått en hormonrubbning
3 hon har äggstockscanser

Man blir ju nojig för värre.. men jag tänkte... kan det vara som så att hon helt enkel har flippat ur efter så pass mkt förflyttningar och nya hagkompisar??
Att hon nu vid den sista flyttningen fick nog?


Hur kollar man upp om de har äggstockscanser?? någon som har gjort de på sitt sto??


Så ni kloka bukefalister vad tror ni har hänt mitt sto?? varför denna plötsliga förändring?

Jag är så rädd att när hon rymt gått in i hingsthagen och haft kul.. för hon har nyss brunstat nämligen!!

Eller ännu värre canser:crazy:


Ni som haft ston som betäcker andra ston hur har de börjat och har de slutat? och vad var orsaken.. om ni nu fick veta den alls.
All hjälp mottages tacksamt.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Att ston betäcker vissa andra ston är inget konstigt. Mitt gamla connemarasto betäckte både som dräktig och odräktig men inte alla ston i hagen utan en särskild. Som i sin tur betäckte min, de turades om. Har ett russ-sto nu som kan få för sig att betäcka den ena tvååringen. Och mitt tvååriga russ-sto gick med ett jämnårigt sto i Uppsala, de turades om att betäcka varandra.

Alla är friska och i övrigt trevliga att ha att göra med.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Hade inte reagerat om hon gjort såhär förr.
Men hon har under sina 10 år aldrig gjort såhär förr och hon har gått med massa olika ston under sitt liv.

Så på bara någon timme vänder hon att gå från lugn och trygg häst till helgalen stegrar när man leder henne gnäggar på stallgången och hoppar och far runt där.
Och ska betäcka stoet i hagen och vallar runt henne.. Så plötsligt
Så du menar att det är normalt hos ston?? så jag kan andas ut alltså??

Skaderisken är ju rätt så stor när ston håller på såhär, del på stoet som min ska betäcka och framförallt på mitt sto för det andra stoet får ju nog och kickar ifrån..

Så mitt sto står inne nu tills stoet skall flytta vilket skulle va idag alt imorgon.. för tyvärr har det andra stoet olyckligt råkat sparkat till min på käken med brodden så min har ett stort köttsår på ganaschen nu!!
Hon fick väl nog av att bli påsatt av min hehe
Med facit i handen skulle man ha särat på stona redan förrigår när vi fick se detta beteende!
lätt att vara efterklok.
 
Senast ändrad:
Sv: Sto betäcker sto(långt)

det är ett dominansbeteende.

men i övrigt så måste du ju åtgärda och flytta din häst från stället. Låter inte klokt hela historien. varför i hela friden har man broddar denna tid på året? det är knappt jag tycker din historia låter trovärdig ens måste jag säga.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Jag skulle byta stall osv men inte just pga betäckandet. Allt annat låter ju tokigt.

Det är som med valacker, en del kombinationer av individer gör att de börjar betäcka.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Nä det är knappt så jag själv tror det är sant hela denna historia, och det känns skönt att fler reagerar om omständigheterna.

Jag hade aldrig tänkt tanken att hon kunde va dräktig och därför hon skulle börja bete sig så här.
OM det inte hade varit för att hon har rymt under 3 veckors tid varje dag och 1 km bort står 3 stycken hbl unghingstar på bete.
Och under dessa 3 veckor har hon brunstat

:crazy:

Nu skall jag åka ut och ta hand om såret, fel årstid och ha stora sår på kroppen!
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

det är ett dominansbeteende.
Säker??

Jag hade tidigare två ston som periodvis roade sig med att betäcka varandra - både vid dräktighet (då påstods det att de väntade hingstföl - vilket var fel...) och när de inte var dräktiga.
Ingen av dem hade gjort så innan de träffades, då var de va 10 resp 12 år. Den ena av dem gjorde det senare också, i annan hage. Men särskilt dominant var hon inte...
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Jag har läst/hört att ston som betäcker ston kan ha cystor som påverkar brunstbeteendet. Men om det verkligen stämmer vet jag inte.

Jag hade flyttat mitt sto, läste iof inte allt men enbart det faktum att det inte finns el i staketet hade gjort att jag flyttat bums.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

jag är säker på att det är ett dominansbeteende ja.

sen finns det såklart andra orsaker, utifrån TS historia med så mycket röra i flocken tippar jag på ovan.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Jag hade inte regerat om mitt sto hade varit en hög rangad häst som bestämde redan från början i hagen.
Men mitt sto har alltid varit den mobbade i hagen, hon är så låg i rang att hon knappt finns i hagen.
Så att hon går på några timmar från att vara lågrangad till vild "hingst" som skall dominera allt och alla låter konstigt.
Men omöjligt är det säkert inte, allt kan nog hända.


Nu till en annan fråga.

Mitt sto vart ju sparkad av detta sto8bara dom 2 i hagen när olyckan skedde) och jag kommer behöva ta ut veterinären dessvärre då såret inte vill läka och varar massor. :(
Tror de kan behövas sys och att hästen behöver få lite piller mot ev infektion.

Ni som varit med om sparkskador går hästägarens försäkring in till den häst som sparkade in och ersätter?
Är det hästförsäkringen eller dennes drulle som skall täcka sådana här fall?

Har peppa peppa aldrig varit med om större skador så detta är helt nytt för mig och vet inte alls hur jag ska gå till väga.
Bara de att man ska ta upp detta med hästägaren gör ju att man får magsår... inge kul alls.:(
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Det jag menade i ditt fall utifrån det du beskrivit så eftersom det varit så himla rörigt bland hästarna så kan din häst uppvisa ett dominansbeteende pga det, den har blivit osäker eller är stressad och det kan då ta sig uttryck i att den får en impuls att "dominera" . Är du med? Handlar alltså inte om att hästen alltid varit ranghög eller ranglåg osv i sig.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Det jag menade i ditt fall utifrån det du beskrivit så eftersom det varit så himla rörigt bland hästarna så kan din häst uppvisa ett dominansbeteende pga det, den har blivit osäker eller är stressad och det kan då ta sig uttryck i att den får en impuls att "dominera" . Är du med? Handlar alltså inte om att hästen alltid varit ranghög eller ranglåg osv i sig.



Det kg köpa och jag HOPPAS det bara är de, för cystor och dräktighet vill jag verkligen inte vara med om!

:crazy:
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

I första hand så är det din hästs veterinärvård som ska täcka dessa skador. Du betalar bara självrisken.

Det var nån tråd alldeles nyss där just den här typen av skada diskuterades och jag tror att det faktiskt gick på den andras drulleförsäkring via hemförsäkringen. MEN jag vetefan om jag hade velat diskutera med en människa som redan visat så dåligt omdöme som att ha broddar på hästen så här års
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

I första hand så är det din hästs veterinärvård som ska täcka dessa skador. Du betalar bara självrisken.

Det var nån tråd alldeles nyss där just den här typen av skada diskuterades och jag tror att det faktiskt gick på den andras drulleförsäkring via hemförsäkringen. MEN jag vetefan om jag hade velat diskutera med en människa som redan visat så dåligt omdöme som att ha broddar på hästen så här års

Problemet är att hästägaren till denna häst som sparkat min vet inte ens om det skulle jag tro.,
Utan det är hans flickvän som skött om hästen, det är hon som släppt ihop hästarna utan min tillåtelse samt ej informerat mig om broddarna.

Men det är väl som så att det är hästägaren som åker på detta iaf? eller kan det vara hans tjej som åker på det?

Känns inte som att jag ska behöva betala, vet ju att när ens hund biter en annan ska jag betala kostnaderna för den bitna hundens ägare. Eftersom det är min hund som bet.

Borde de logist sett inte gälla samma sak för hästar?

Det är väl därför man har försäkringar så som bil, drulle djur för att orsakar jag eller mina djur skadan så täcker mitt försäkringsbolag den drabbade.? Eller är jag ute och trampar??
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Skillnaden mellan häst och hund är att hund har man strikt ägaransvar för.
Häst anses mer eller mindre vara ett opålitligt vilt, som en älg typ.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Jag förstår dig, men hur mycket pengar handlar det om och är det värt att tjafsa om ? Dessutom så har de ju redan visat prov på sällsynt dåligt omdöme.

Vet vården står din försäkring för. Det som du möjligen kan få är att hästägaren betalar din självrisk. That's it.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Jag förstår dig, men hur mycket pengar handlar det om och är det värt att tjafsa om ? Dessutom så har de ju redan visat prov på sällsynt dåligt omdöme.

Vet vården står din försäkring för. Det som du möjligen kan få är att hästägaren betalar din självrisk. That's it.


Det ska vara hästägaren som blir betalningsskyldig som har en häst som sparkat en annan.
Det finns en häst på buke som vart betalningsskyldig när hennes häst sparkade en annan.
Då gick hennes hemförsäkring in och täckte den drabbade och betalade självrisken+ 20%.

Och för mig ska rätt vara rätt, sparkar min häst en annan, eller att hon rymmer och skadar någons egendom. För mig är det självklart att ersätta den skada mitt djur gjort..

Tyvärr verkar inte folk tänka likadant:crazy:


Därför jag har både hästförsäkring och drulleförsäkring drullen är bla till för att om jag råkar ramla och olyckligtvis råkar falla på en sadel och ha sönder den så vet jag att jag har ett försäkringsbolag att luta mig mot.


Jag kommer iaf kontakta hästägaren till dennes häst så får vi se vad han säger. Han har ett stort företag med hästar så han är ju försäkrad från topp till tå.

Vägrar han betala och ska bråka så kommer jag inte orka bråka vidare, är inte den som bråkar. Både på gott och ont

Imorgon kommer vet ut och de behöver troligen sys och lite piller till hästen, ni som är erfarna med skadade hästar vad brukar de kosta?
Sist jag tog ut veterinären var en höstdag 1998:o:) antar att priserna inte är detsamma längre:nailbiting:
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Hoppas att du enkelt får den ersättning du har rätt till.

Jag tror dock inte att du ska vara alltför säker på att den som har ett stort hästföretag per automatik är väl försäkrad, men det är ju hans problem.
Fortfarande tycker jag att det är sanslöst att ha en broddad häst så här års.

Hoppas också att det inte är försent för att sy om det behövs. Det är jättesvårt att säga vad veterinären kostar allt beror ju på vilken behandling som behövs och vilken medicin.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Nu har vet varit ute, fick i alla fall beröm att såret var så välskött och rent. Så allt slit med att byta omlägg 2 ggr omdagen har gett resultat.
Såret skulle inte sys utan vara öppet och lufta sa vet.
Nu har jag fått lite saker utskrivet som jag skulle tvätta såret med.

Sparken hade tagit ända in mot käkbenet och sparkat av några benflisor:crazy:

Dock inge brutet men mycket viktigt nu att inget får hända hennes huvud för då kan de bli en stor spricka och då får hon somna in.

Så nu får hon gå själv i hage, jag kan rida dock inge på tygel arbete för såret sitter precis så de skulle skava om man jobbar henne.
Men rida ut och skojrida var helt oki.
minst 8 veckors läketid fick jag räkna med.


Tjejen som hade hand om hästen menade att broddarna på hästen var för att hästen jobbade mkt på asfalt som körhäst, men det är ingen ursäkt anser jag.
Nu skulle hon gå på bete ett par veckor och inte jobbas alls och då tar man av broddarna.

Jag har lärt mig att vara mer bestämd, uppenbart räcker det inte med att säga att jag vill inte att vi gör ett ihopsläpp mitt i natten klockan 02 utan att vi gör det på morgonen istället då alla är med.

Jag skulle kanske ha tagit in min häst istället och sagt min häst skall stå inne, och att man sagt ihopsläppet sker klockan 09 de som vill va med kan komma då!


Men man tycker å andra sidan att det skall räcka att man säger att man inte vill att de blir ett ihopsläpp mitt i natten utan att vi tar det på morgonen.


Så jag hade en jäkla tur i oturen, kunde ha gått betydligt värre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
404
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 671
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp