Sto som inte kommer i brunst..

Gwengara

Trådstartare
Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde spruta (PG?) i måndags, och har gått tillsammans med vårt andra sto sedan 9 juni på bete, ute dygnet runt. Hon går sedan i söndags tillsammans med fyra andra hästar, två ston (varav det ena är vårt, båda superbrunstiga och skvätter hela tiden!) och två valacker, varav den ena kan bete sig rätt "hingstigt". Min som ska insemineras har ju såklart tytt sig till den valacken som inte är hingstig, och även om hon är väldigt "pratig" och gnäggar efter de andra när vi tar någon från hagen, så visar hon inget mer intresse eller "typiskt brunstbeteende". Jag och mamma tyckte att hon var lite kladdig på ena bakbenet och i svansen i morse när vi skulle köra henne till seminstationen, men när vi kom dit så sa de att det inte var någon aktivitet =( Hon har ett ägg som ska vara en 3.5:a, fick inget riktigt svar när jag frågade vad det innebar, och hon har inte något ödem i livmodern. Har kollat runt lite på nätet, och hittat att ödem i livmodern tyder på att de är på väg in i brunst? Är det någon mer som har haft problem med att få sitt sto att brunsta? Finns det något vi kan göra för att påverka det? Vi har inte möjlighet att köra henne till någon hingst, tyvärr, annars hade ju det varit ett alternativ. Hon är 13 år, och det är första gången som hon ska betäckas. Hur länge kan man hålla på att försöka innan det blir för sent för insemin?
 
Låter underligt att det är ingen aktivitet men ett ägg på 3.5

Min ponny ovulerade ett ägg på 4.3
 
Har de kollat så att hon inte varit dräktig i ngn dag och att gulkroppen då finns kvar och hindrar ny brunst trots att det kommer ägg i andra ledaren? Vi är i det läget just nu. Om den ska släppa av sig själv kan det ta en månad. Annars får man spruta bort den. Vår har också ägg som är på G men inget händer. Ingen brunst. Ska spruta igång henne på Lördag nu när gulkroppen släppt.
 
Ägg kan de ha hela sommaren men det behöver inte höra ihop med brunst tyvärr. Har ni provat att ge PG två dagar i rad? Det kan hjälpa.
 
Tack för svaren! Nu när vi var på stationen i morse så sa de att det äntligen blivit dags, och det bråttom! Hon har ett ägg som är mellan 4.5-5, och vi får inseminera nu direkt ikväll/natt när jag varit o hämtat sperman i Jönköping. Personalen sa att att jag är nog den enda som varit jublande glad över att behöva åka o hämta semin en fredagskväll, haha :P nu är det bara att hålla tummarna att det tar sig också :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 637
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 521
Senast: cello
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 382
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp