Stockholm Hundmässa

Jag var där i går och tyckte inte att det var så mycket kaos.

Tips:
Var inte där när det öppnar, det är bättre att lalla in ett par timmar senare.

Ta inte med hund.

Ät inte lunch vid lunchtid. Ta gärna med egen.

Skriv upp en lista med saker du vill köpa/montrar du vil besöka. Det är så lätt att glömma när man väl är där.

Det finns bra aktiviteter för barn :up:
 
Jag tyckte att det var väldigt lugnt när vi kom in vid kl. 9 ungefär. Men sedan vid 12-tiden cirka så blev det mycket trängsel och folk. Vidare uppdatering från vår mässdag igår kommer senare. :D
 
Min lille blev svensk juniorvinnare idag egentligen tyckte domaren att den som kom tvåa var av bättre typ (och det var den också) , men pga att den var rädd och därmed bedömd som sämre temperament än min så vann jag istället. Jag fick istället "nice temperament". Helt rätt tycker jag, kul att domaren faktiskt bryr sig om mentaliteten så pass trots att det "bara" är en sällskapsras.
Även "podengo-mannen" lät temperament fälla avgörandet.

PS jag har grattis mat och godis för över två månader med mig hem - och då har jag bara hämtat från de som jag ger idag och två stycken jag kan tänka mig att byta till.
 
Nu har jag dålig koll, men får/ska man klippa cocker spaniel? Den som vann är definitivt klippt så antar att man får.
Ser dock inte ut som en cocker ska se ut enligt mig :cautious:. Nåväl utställningsvarianten kanske ser ut så... Förlåt men mkt ful enligt mig :o

Jaktcocker och utställningscocker är verkligen olika!
 
Är för trött för att göra nåt nyttigt idag, så bläddrade igenom BIR bilderna. Taxar ser onekligen vääääldigt långa ut. Sen skulle en strävhårig holländsk herdehund nog skrämma slag på mig om jag mötte den i en mörk gränd. Och rottweilern ... är den inte väldigt kraftig runt halsen? Eller ska de se ut så? Sen får jag be om ursäkt till alla affenpinscherägare, men jag tror de måste vara den fulaste renrasiga hunden. Har ju inget emot kortnosiga hundar, men den känns extrem, och så trollfrisyr ovanpå det.

Sen måste jag ju erkänna att beagle är en dösöt ras och om jag bara valde hund på utseendet kunde jag nästan tänka mig en sån. Så charmiga.
 
Nuuu ska jag titta igenom alla bilder på BIR-vinnarna :devil:

Kelpiens huvud skrämmer mig. Ska de se ut sådär? Och så raka bakställ? Jag tänker mig kelpien som en arbetande hund och då är det ju bra med lite rejält käkparti och åtminstone lite mer vinklar. Å andra sidan vet man ju inte vad domaren haft att jämföra med heller.

Laekenois (jösses, stavas det verkligen så? :D ) tycker jag är fin! Ingen aning om hur rasen ska se ut, men ja, jag tycker den ser trevlig ut.

Welsh corgi pembroke måste ha världens fulaste retuschering av kopplet :rofl: Varför inte låta kopplet vara kvar på en sådan bild, om man inte kan plocka bort det snyggare än sådär?

Dansksvensken tyckte jag såg fet ut... Brukar de vara det på utställningar?

De korthåriga taxarna tycker jag som sagt var att ser helt hysteriskt ut. Det KAN inte vara sunt med så lång kropp? Och Basset Hound som har massor av lös hud vid haserna (fast å andra sidan vet jag att jag sett många som varit mycket värre).

Jag blir också glad av att se vinnande azawakh, men det är för att det är en bekanting som äger henne och jag vet att det är en väldigt trevlig tik, en tik som även springer på LC och är duktig.

Rent generellt så är jag annars glad åt att inte själv ha pälshund, tycker att koppelretuscheringen på flera av bilderna var pinsamt dålig, blev positivt överraskad av att golden retrievern inte såg ut som en tunna men tycker att i princip alla hundar såg otränade/omusklade ut. Framförallt i grupperna med arbetande hundar så väntar jag mig att kunna se muskler på de korthåriga hundarna, men nä. De flesta var bara platta och tråkiga... De trubbnosar där det gick att se nosarna ordentligt på verkade åtminstone ha öppna näsborrar så vitt jag kunde se, och det är ju också positivt.
 
Så många feta hundar.. Och de som inte är feta har knappt tillstymmelse till muskler, även om de är av arbetande raser.

Chesapeaken tycker jag ser väldigt konstig ut i ryggen. Ska de se ut så?

King Charles Spanielns huvud :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag sitter och kollar var jag kan få tag i växter till min skogsträdgård. Det finns ställen lite här och där. Den stora haken är att man...
Svar
13
· Visningar
858
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 183
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 187
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp