Stofamilj (40)

Det har trots allt en viss charm - men han kallas väl för Ljung?
Tänk att ropa på honom i hagen - "kom nu, Lennart!" :crazy: :rofl:
Nåja, kan man kalla en häst för Börje fast den heter Sir Outlaw, så...
 
Nu vet jag inte om jag är fel ute (igen :o)
Men jag hittade i en gammal Min Häst, ett sto vid namn Calla`e Chyck, men det låter ju inte som ett blomnamn, men det stod att hon var ett stamsto hos Sixten Pohl.
 
Vet inte om denna häst är med i din stofamilj.
Sedum f 1989 gick breeders finalen 1994 om jag inte minns fel och fick placering. Nu exp till Tyskland.
E Stanford u Kamomill ue Caracas. Stod på Boogård -95
Har förresten scannat in några bilder till dig vart ska jag sända dem?
 
Calla är en av de bästa avelsstona familjen har! :)
18 föl fick hon.
Callas dotter Jerikoros och dotterdottern Praktnejlika (inte Jerikoros dotter) är två av skälen till att denna familj intresserar mig.
Jag såg dem i ett stall i början på 80-talet, och det blev ju inte direkt sämre av att Praktnejlikas son Lotus stod som privathäst i mitt stall flera år senare! :eek: :D
Lotus är det tredje skälet.
Det fjärde skälet är blomnamnen.

Blomman Gul Kalla heter på latin Zantedeschia Elliottiana eller Calla Elliottiana (nu måste jag titta i blomboken, för latinska namn kan jag inte många ;) ).
 
hej.
tror min foderhäst mamma tillhör stofamlij 40.
hon hette iaf Fjällbrud o va e. Furioso III.
vet iaf 3 avkommor efter detta sto. Mejram ,Amorette o Jocke (han hette nå annat tror ja).
 
Sedum är en "blomma" ja.
Inte visste jag att han stod här i kommunen, där ser man. :)

Jag pm:ar om korten.
 
Fjällbrud är en av Calla's döttrar, dvs Jerikoros' ett år yngre syster. :)
Jag känner till fyra av Fjällbruds föl: Lavendel, Liguster, Mejram och Amorette.
 
hejsan!!

Nu blev ja väldigt intresserad ..
Liguster o Lavendel.. Kan du berätta nått om dom..??
vet du vart ja kan finna ägaren?!
Nu förstår ja även varför han heter mejram!!!hih min lilla(stora) pärla!
vilka e hans syskons pappa? amorette är e. amiral...
jocke likaså.(död pga. nån skada)
Mejram är e. maraton.
han är bra i dressyren ..dock lat men väldigt bildskön..livrädd fö rhinder samtidigt som d e rätt skoj o hoppa.. så länge tigrarna e snälla!!
Ska han tydligen ha fått från fjällbrud och även mormor...
jätteglad för svar!
 
"Liten" rapportering från mitt registerskrivande kommer här!

789 hästar är det hittills
450 st med namn
3 st som tävlat i DSv
5 st DMSv
3 st FSv
1 som tävlat i Fälttävlan
1 st som tävlat i både Dressyr & Hoppning (Ajax naturligtvis)
6 st som blivit kvalitetsbedömda i både Dressyr & Hoppning
3 st HLa
2 st HLa och FSv
21 st som antingen tävlat och/eller blivit kvalitetsbedömda i Hoppning
16 st HMSv
17 st HSv
1 st som blivit kvalitetsbedömd i Dressyr, men haft placeringar i HMsv
1 st som tävlat i Körning (Uttini)
samt 2 st jag inte vet vilken/vilka grenar de tävlat i.
11 st som blivit kvalitetsbedömda i dressyr

Hingstar godkända:
Rote Boldt 425, Uttini 733, Magi 619, Kadett 572, O'den 580, Corrado WL 919 och i USA: L.A. Baltic Sun 9019 och L.A. Baltic Moon 9027
Hingstar "ej kvalificerade"
Isop, Narciss, Löjtnantshjärta (i Norge, ju), Jägermeister, Oncidium, samt Stonefire och Lennart Ljung (som förhoppningsvis blir godkända)

Det finns även 412 ston, och av dessa är 164 st stamboksförda (varav en fanns i USA).

När det gäller färger, så har jag hittat:
1 skäck
1 musblack
312 bruna
1 brunskimmel
211 fuxar
2 gråskimmlar
17 gulbruna
11 isabeller
122 mörkbruna
14 mörkfuxar
25 skimlar
1 sotblack
5 stickelhåriga fuxar
27 svarta
8 svartbruna
samt 31 som jag inte vet färgen på

Dessa hingstar har flest avkommor inom blom-familjen:
Utrillo/Pontus 19 föl
Pajazzo har 16 föl
Herkules har 15 föl
Rote Boldt/Jovial/Ceylon 14 föl
Robin Z/Pascal 13 föl
Napoleon 12 föl
 
När det gäller färgerna kan du i stort sett utesluta att det är korrekt på de som är: musblack, sotblack och brunskimmel (troligtvis vanlig avblekbarskimmel född brun), om det nu inte så att de korsat in nån ponny :D
 
Nu kommer inte jag ihåg vilket sto det var, men i mammans föllista stod hon som fux - när hon själv blev stamboksförd fick hon färgen gulbrun...

Frågan är vilken färg de egentligen ska ha.
Brunskimmeln är ju skimmel (född brun), men de andra?

Skäckstoet jag hittat misstänker jag att det kan vara skäckhingsten Orlando (som "varit på tapeten" här tidigare) som är pappa.
Stoet är fött i den lilla tidsepok som Orlando var i avel, dessutom tror jag att stoets mamma var i ungefär samma område då...
 
Sv: Stofamilj (40)

Hej!
Vi har en häst i stallet som heter Pilea. Hon är e: Krevad u. Ackvileja ue:Herkules. Hon kanske hör till den familjen hon med. Vad vet jag?!?! Har iaf gått Georg D, 130 H, och fälttävlan för länge sen.
 
Sv: Stofamilj (40)

Min häst kommer ur stofamilj 40. Han är u. Rödmalva ue. Rote Boldt och uu. Ixora.

Han har tidigare tävlat hoppning, dock inte med mig så jag är osäker på vilka höjder han var uppe på. Jag köpte honom som dressyrhäst då han har bra gångarter, men pga livet så har vi inte tävlat. Inte ännu i alla fall :)
 
Sv: Stofamilj (40)

Min häst kommer också ur stofamilj 40! Han är e.Rocky 770, u.Anemone (40) 20163, ue. Astronomer (xx), uu. Rödklint, uue.Rote Boldt, uuu. Jungfrubär, uuue. Jovial, uuuu.Nejlika, uuuue.Novarro...
Han föddes 1992 och jag har varit med i hans liv sen han föddes (dock blev han inte min förrän han var 3 år). Vi har startat lättare klasser i hoppning, dressyr och fälttävlan.

Jag upptäckte nyss att min (eller hästens...) förra hemsida blivit uppmärksammad här i tråden (fast för 1,5 år sedan...).
 
Sv: Stofamilj (40)

Amaryllis f.91
e:Amiral
u:Jerikoros
ue:Jovial

Tävlas i Dressyr
St Georg & Intermediaire I
 
Sv: Stofamilj (40)

Ni verkar alla väldigt entusiastiska över familj 40 vilket är jättekul. Passionerad hästägare är de bästa. Dock är jag inte säker på att någon svarat på grundfrågan: Är familj 40 den mest meriterade sto familjen?

Jag skall inte säga säkert (för det brukar straffa sig på Buke där det alltid finns kunniga människor) men jag tror inte att så är fallet. Jag tror istället att det är den sk Spinda familjen som har den titeln. Spinda var "ur mamman" till familjen som vi idag kallar F2, Flyinge sto familj 2.

En snabb titt i hingstkalendern ger tex
Artist 765
Briar 899
Syskonen Chess 880 och Feliciano 823
Davinci 1022
Lemon 769
Sorba 928

Längre tillbaka i tiden finns massor av meriter ur denna familj.
Här hemma på gården har vi tre F2 hästar, ingen av dem OS medaljör än men....
 
Sv: Stofamilj (40)

Men titta på hur många indiver familj F.2 innehåller kontra t ex 40 eller 46, som båda varit väldigt framgångsrika tävlingsfamiljer. Det är procenten framgångsrika hästar som är intressant, inte antalet.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 873
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp