Stofamiljer?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade över det här med stofamiljer idag. Hingstar (i alla fall mer "moderna") kan jag ju åtminstone lite om. Men stofamiljer däremot, är däremot nästan helt okänt vatten för mig. Jag har hört talas om en Kalmia, i F.1 familjen, men ungefär någonstans där slutar mina kunskaper :grin:

Började tänka på detta idag, när jag gick in och kollade på min numera avlidna favorithäst-på-ridskolans Blup profil. Hon är av stofamilj 50, men hennes pappa av familj 51 och längre bak på morfaderns sida finns både nyss nämnda Kalmia, men även familj 5.
Hon föddes 9/6-1991 och dog idag 4/6-2015 i sviterna av ett akut cancer-anfall. :cry:
Som sagt av stofamilj 50.
E: Maraton U: Hella UE: Herkules.
På mördenet har 3 generationer -Ella namn (Hella, Lankella, Onkella), vet inte om det har något samband med stofamiljen; typ att man ville döpa alla till något "likvärdigt"?

Men, men. Min egentliga fråga var följande; Finns det några kända hingstar/hästar i dessa stofamiljer? Kalmia i F.1 vet jag ju var ett känt avelssto, men annars? Ur familj 50? 51? 5? :)
 
Stofamilj (5) Hoby-stammen, är väldigt stor, det är nog den näst största efter Spinda-stammen (F.2). Det har kommit många framstående hingstar från den, de största stjärnorna var nog Gaspari 340 och hans son Piaff 399 som tillhörde familjen på både färdernet och mödernet.
 
Satt och funderade över det här med stofamiljer idag. Hingstar (i alla fall mer "moderna") kan jag ju åtminstone lite om. Men stofamiljer däremot, är däremot nästan helt okänt vatten för mig. Jag har hört talas om en Kalmia, i F.1 familjen, men ungefär någonstans där slutar mina kunskaper :grin:

Började tänka på detta idag, när jag gick in och kollade på min numera avlidna favorithäst-på-ridskolans Blup profil. Hon är av stofamilj 50, men hennes pappa av familj 51 och längre bak på morfaderns sida finns både nyss nämnda Kalmia, men även familj 5.
Hon föddes 9/6-1991 och dog idag 4/6-2015 i sviterna av ett akut cancer-anfall. :cry:
Som sagt av stofamilj 50.
E: Maraton U: Hella UE: Herkules.
På mördenet har 3 generationer -Ella namn (Hella, Lankella, Onkella), vet inte om det har något samband med stofamiljen; typ att man ville döpa alla till något "likvärdigt"?

Men, men. Min egentliga fråga var följande; Finns det några kända hingstar/hästar i dessa stofamiljer? Kalmia i F.1 vet jag ju var ett känt avelssto, men annars? Ur familj 50? 51? 5? :)

Helt OT men mitt :heart var från fam 50, gick tillbaka på Onkella (via hennes dotter Dora). Den mest kända hästen från den familjen torde vara Amiral 764 (Flamkella-Lankella-Onkella).
 
Vilka stofamiljer är de mest framstående och vad nedärver de ?

Finns det någon stofamilj med erkänt mycket gott temprament ?
 
Stofamiljerna är ofta så utspädda nu för tiden att det är svårt att generalisera.
 
Får jag låna tråden och fråga om mitt stos stofamilj 48?
Finns det några framgångrika hästar ifrån den?
 

Liknande trådar

Trav Idag beslutas det vilka av hingstarna som passerar nålsögat Horgen Tore, f.2006, e.Spikeld u.Horgen Laila ue.Auvin, 13 st: 3-7-1...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: juvelen
·
Avel Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften...
2
Svar
38
· Visningar
4 822
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp