Ston och valacker

Glimris

Trådstartare
Har sex B-ponnyvalacker (verksamhet). Fick nu låna ett underbart sto som läromästare. Släppte ihop henne med en av valackerna. Det gick bra tills hon började backa upp mot honom och skvätte. Han blev nästan förnärmad när hon ställde sig så, men till slut fick han upp känslor och började rida på henne. Jag skilde dem åt. Tror ni det går bättre när brunsten är över att ha dem ihop? Eller är det dömt att misslyckas.?
 
Dömt att misslyckas. Min erfarenhet är att det är bäst att ha ston och valacker för sig. Dessutom är stons brunscykel generellt 21 dagar vilket kan vara en vecka brunst, två veckor inte, en vecka brunst o s v. Jag tror inte några hästar mår bra av att flyttas ut och in i flock, det är bäst att ha ston för sig och valacker för sig.
 
Som redan sagts, dömt att misslyckas. Klättrar de en brunst klättrar de nästa. Har du (minst) två som gör det är risken stor för bråk dem emellan med.

Vill du ändå ha stoet kan du prova ha henne med en valack om du hittar en icke intresserad. Jag har haft ungefär 50-50. Dvs hälften av de valacker jag har haft har gått fint att ha med ston, den andra hälften inte. Sen finns det de som går att ha med vissa ston men inte med andra.
 
Jag måste ha haft en himla tur som aldrig har haft problem med ridande valacker :p Trist att det inte fungerade med dina :(
 
Jag måste ha haft en himla tur som aldrig har haft problem med ridande valacker :p Trist att det inte fungerade med dina :(

Akta dig ;) Jag hade grymt många år utan problem ;)

Skämt åsido - två av de betäckande visste jag när jag köpte att de inte gick att ha med ston. Den ena kunde gå med vissa ston men inte andra iofs. Den enda som förvånat är lilla B-ponnyn - men även han kan gå med vissa ston. Men jag tar inga chanser. Det är one strike and you're out helt enkelt. Så kan gå med vissa ston = kan inte gå med ston här.
 
Akta dig ;) Jag hade grymt många år utan problem ;)

Skämt åsido - två av de betäckande visste jag när jag köpte att de inte gick att ha med ston. Den ena kunde gå med vissa ston men inte andra iofs. Den enda som förvånat är lilla B-ponnyn - men även han kan gå med vissa ston. Men jag tar inga chanser. Det är one strike and you're out helt enkelt. Så kan gå med vissa ston = kan inte gå med ston här.

Min erfarenhet är ju tyvärr att de valacker som man absolut inte tror betäcker är just de som gör så, främst sker detta i mer i skymundan, gärna på tidpunkter då vi tvåbeningar ligger och snarkar med ändan i vädret.
 
Jag tänker att det inte ligger enbart hos valacken om han klättrar på ston eller inte. Jag har ett sto som gärna bjuder ut sig och det är inte valackens fel utan hon som är på.
 
Min erfarenhet är ju tyvärr att de valacker som man absolut inte tror betäcker är just de som gör så, främst sker detta i mer i skymundan, gärna på tidpunkter då vi tvåbeningar ligger och snarkar med ändan i vädret.

De jag haft som inte betäckt har varit så genuint ointresserade av ston att man funderat om de ens fattat det är ston. Minns en av de förra, som såg helt förstörd och förvirrad ut när ett sto backade upp högbrunstig och inte visste till sig. Tillslut flydde han fältet, den hade uppenbart blivit knäpp, kompisen ;) stona brukade ganska snart ge upp att ens visa brunst när de gick med honom. Var ju meningslöst.

Men det finns ju många valacker som finkar fint med ston som inte är brunstiga. Där kan det ju om man inte håller koll hända både en och tre grejer när brunsten kommer. Där kan det nog missad tex på sommarbete. Allrahelst om det är andra ston där - som sagt haft några där vissa ston ät helt ointressanta men andra ston är så intressanta att de inte vet var de ska ta vägen.

Så ska man blanda bör man ha stenkoll rätt länge innan man slår fast att den funkar med ston
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 078
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp