ston + valacker i samma hage?

Spraka

Trådstartare
Är påväg att köpa mig en häst, ska provrida några nu i veckan.

Platsen där jag kommer ha min häst på finns det redan 2 valacker och 3 ston som går i samma hage (alla islandshästar och det är det jag också ska skaffa).

Fick nu reda på av en annan att om jag skaffar mig en valack så kan det bli slagsmål mellan dom i hagen om stona. Så enklast var att köpa mig ett sto?

Spelar könet betydelse när man ska ha flera av olika kön i samma hage?
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Du kan aldrig veta innan om hästarna går ihop eller inte, det spelar ingen roll om du köper en valack eller ett sto, det är individen det hänger på.

Ex: jag köpte en ny valack förra året som i 6 mån gick med ett sto, de trivdes förträffligt.
Efter 6 mån kom 2 nya valacker, allt var frid och fröjd, en månad.
Sedan började stoet puckla på min häst som hon kände bäst. Alltså: valackerna slog inte med varandra, stoet gick inte på någon av de nya valackerna utan enbart min. Helt otippat.

Så du kan inte bedöma det innan.
Du bör kolla med stallet vad som sker om flocken inte fungerar, finns det möjlighet att dela upp den? Finns det olika hagar?
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag håller med föregående talare att man aldrig kan veta i förväg vilka hästar som går ihop och inte. Det handlar ju om kemi och individerna presis som hos oss människor. Det du kan göra för att försöka "undvika bråk" är att köpa en häst som relativt ranglåg och som inte utmanar ledaren konstans utan som har lätt för att "infinna sig i ledet oavsett placering".
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Visst handlar det om individer, men också om hormoner. Min erfarenhet är att det blir lugnare i hagen med delade flockar. Ston för sig och valacker för sig.

Dessutom slipper stoägarna riskera valacker som torrbetäcker.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Visst handlar det om individer, men också om hormoner. Min erfarenhet är att det blir lugnare i hagen med delade flockar. Ston för sig och valacker för sig.

Dessutom slipper stoägarna riskera valacker som torrbetäcker.

Håller fullständigt med, är absolut ingen fan av blandflockar då jag sett hur illa det faktiskt har gått med både ston och valacker. Nu är det inte bara stona som kan ta skada för även valacken kan bli skadad den med. Ett exempel var valack som klev på stona stup i kvarten, slutade med att han fick en nerv i kläm som tyvärr inte gick att fixa till utan han fick vandra vidare.:( Eller den valack som fick benet avsparkat pga bråk i flocken, eller det stoet som fick sin analöppning perforerad av en pilsk valack. nJa exemplen är många, så mitt råd TS, se dig om efter ett stall med separat sto och valack flock.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Vad jag önskar att fler kunde inse hur illa det kan gå med betäckande valacker, hittills har jag tyvärr inte stått i ett enda stall där det gjorts en sådan medveten uppdelning av könen och kommer man med sådana önskemål själv är man jobbig och dum i huvudet...
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

I "mitt" stall gjorde vi det, efter att jag fått spader på att mitt sto blev betäckt av en hingstig valack.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

De flesta stall jag har stått i hae haft separerade flockar.

Själv har jag nu sett till att bara köpa ston, hade en lånad valack som klättrade, var en lättnad att lämna tillbaka honom!
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Vad jag önskar att fler kunde inse hur illa det kan gå med betäckande valacker, hittills har jag tyvärr inte stått i ett enda stall där det gjorts en sådan medveten uppdelning av könen och kommer man med sådana önskemål själv är man jobbig och dum i huvudet...

Då har du verkligen Lyckats råka ut för extremt oinsatta stall . Än mer om man har blandflock o h öht inte bryr sig om tjo och Tjim och bråk och torrbetäckningar .
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Det handlar om individerna, precis som allting annat. Jag har förstått att det kan bli väldigt mycket problem med blandflockar (och det är väl svaren i den här tråden ett lysande exempel på), men för mina hästar har det alltid gått absolut allra bäst när de får gå med valacker (jag har två ston). I nuläget går de tillsammans med en äldre valack utöver varandra, och det går kanon. Förut har mina hästar stått i stall med enbart ston, och då var det betydligt mer bråk, mina är dessutom ranghöga båda två (26-åringen är väl förståeligt, men treåringen borde verkligen inte ta ton som hon gör...). Men jag ska väl tillägga att valacken de går med är snäll och försöker inte hoppa på dem.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Som alla säger handlar det om individer.
För mitt sto har det alltid fungerat bäst när hon stått med valacker. Andra ston har antingen bossat med henne, eller så bossar hon med dem, medan valacker verkar skapa en annan harmoni hos henne, oberoende av om det finns andra ston i hagen eller ej. Hennes bästa vänner har också alltid varit valacker. Skulle dock självklart aldrig sätta henne med en valack som visat tendenser till att bestiga.

Jag har aldrig stått i något stall med separerade flockar, dock ett bete.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Varför jag har min i blandflock är för att dom ville ha in en snäll valack som inte hoppar på och som är snäll med fölen. Han har nu gått hela sitt vuxna liv i blandflock och har aldrig ställt till bråk i sin flock. Men han försvarar den som en hingst när det kommer nya. För nåt år sen kom en annan valack in med samma bakgrund som min, då abdikerade min direkt och lämnade över ansvaret till sin kusin. :cool:.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Har samma erfarenhet. En valack i ett stall jag hade mina hästar fick benet avsparkat av ett sto, det hängde och slängde. Fruktansvärt. De hade gått tillsammans ett tag också.

Ston är ofta sura mot valacker, jag fick själv en rejäl spark i benet av ett sto som backade in i mig och min valack och började sparka, helt oprovocerat. :crazy: Så det är en stor risk även för valackerna, hur snälla och ohingstiga de än är.

De som talar sig varma om blandflockar för att det är "naturligt" har visst glömt att valacker inte finns i naturen... :p
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Där min häst står är det blandflock och hittills funkar det hur bra som helst. Dom är 2 valacker och 3 ston nu. Den ena valacken är ledarhäst och den andra nästa i rang. De turas om att "vakta" flocken om den ena vill gå för sig själv ett tag. Just nu brunstar ett av stona och det funkar bra ändå. Hon har väl inte så kraftig brunst som vissa ston kan ha men man ser tydligt att hon brunstar och är mer tillmötesgående mot valacken som är näst högst i rang. De har tidigare inte varit bästa polare men det är borta nu och de funkar riktigt bra ihop. Ingen försöker bestiga henne. Ledarhästen och hon har stått ihop i många år så han är väl inte lika intressant nu kan jag tänka mig..

Jag tror precis som flera andra skriver att det handlar om individer. Rätt kemi och rätt energi.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Vad jag önskar att fler kunde inse hur illa det kan gå med betäckande valacker, hittills har jag tyvärr inte stått i ett enda stall där det gjorts en sådan medveten uppdelning av könen och kommer man med sådana önskemål själv är man jobbig och dum i huvudet...

Det var en självklarhet där jag var installad. Mina hästar, två ston och en valack, fick med viss tvekan från stallägarens sida gå i samma hage. Det var bara mina hästar i den hagen.

Detta var ett travstall. Mina hästar var inte travhästar.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Varför jag har min i blandflock är för att dom ville ha in en snäll valack som inte hoppar på och som är snäll med fölen. Han har nu gått hela sitt vuxna liv i blandflock och har aldrig ställt till bråk i sin flock. Men han försvarar den som en hingst när det kommer nya. För nåt år sen kom en annan valack in med samma bakgrund som min, då abdikerade min direkt och lämnade över ansvaret till sin kusin. :cool:.

Kan tillägga att det bara är min flock som är blandad, de andra 4 flockarna är inte det.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Könet har sällan ngn betydelse. Fråga säljaren om hästen är van eller har gått i blandflock förr. Det har dom oftast och det är sällan några problem.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

*KL*

Lite nyfiken hur ridskolorna har det med sina hästar? Våran ridskola har nämligen alla hästar i en och samma hage och det har aldrig någonsin varit några problem med diverse problem som jag kan läsa i tråden här.

Där har det alltid varit ett sto som varit den självklara ledaren, ingen bråkar med henne och alla vet sina platser, förekommer bara lek men aldrig sett bråk mer än lite gruff och tillsägelser

Visst har dom ridskolehästarna fått skador från hagen också men knappast relaterat till att de går i blandad flock, några senskador, vrickningar, enstaka sparkskada.

Vissa går i egna hagar på framsidan av stallet istället men då just pga att de har speciella behov, som t.ex lätt att tappa hullet och vill ha lugn och ro utan några andra hästar.

Men nu har ridskolan en gigantisk hage på flera hektar, flera hösilagebalar utplacerade på långa avstånd och en del med gräsväxt så de inte måste vara uppe i varandra alls, gillar två hästar inte varandra då kan dom stå på varsin sida och blänga på varandra istället :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 671
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 159
Senast: Sirap
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp