ston + valacker i samma hage?

Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag har mina två valacker + ett sto i samma hage och det funkar jättebra.
Dom två stora bruna är bästaste bästa vänner medans min fjording lätt hamnar lite utanför, men han är glad endå.

Hos mej har vi blandflock, det har fungerat hur bra som helst.
Har haft någon valack som har velat bestiga, då har vi helt enkelt flyttat denne till en egen hage :)
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

KL

Jag tycker det kan funka hur bra som helst, eller inte alls. Mycket beror helt på sammansättningen av individerna.

Man får hålla upp ögonen vid blandflock och exempelvis plocka ut valackar som betäcker, men i regel så håller sig alla i skinnet. Eller som regel plocka ut individer som gör det stökigt..ston kan vara lika jävliga de med.
Det är väldigt få individer av valackar som betäcker tycker jag eller att det inte hör till vanligheten så jag tycker inte man behöver ta för givet att valackar alltid betäcker/kommer att göra det.

I vår sommarhage verkar de dessutom naturligt kompa ston för sig och valackarna för sig :)
 
Senast ändrad:
Sv: ston + valacker i samma hage?

På min ridskola går hästarna också blandade i hagarna och det brukar inte vara problem med det. Nu i vintras fick vi in en ny ponnyvalack som skulle gå i den största blandflocken (10 st), men började prova betäcka efter några veckor så nu är han förvisad till en annan hage istället helt enkelt.

De flesta ridskolor jag vistats på har haft blandflockar. Tror det beror mer på individerna och flocksammansättningen än vilket kön hästarna har. Och i vissa fall nonchalans med, vissa verkar inte bry sig så mycket i om någon försöker betäcka ibland..
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag Tror mer det handlar om att ridskole hästar blir speciella i det att de alltid jobbar i grupp med sina ridskole kollegor .. Rätt mkt vesäntliga relationer och dialoger mellan individerna sker under de arbetena även om dåna relationer inte är ngt som uppfattas av vi människor , vilket gör att de känner varandra otroligt väl i alla sammanhang ....

Utöver det är det generellt en mkt låg omsättning på
Nya individer i en ridskolehäst grupp . De blir mkt stabila i sin flock gemenskap .
 
Senast ändrad:
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag Tror mer det handlar om att ridskole hästar blir speciella i det att de alltid jobbar i grupp med sina ridskole kollegor .. Rätt mkt vesäntliga relationer och dialoger mellan individerna sker under de arbetena även om dåna relationer inte är ngt som uppfattas av vi människor , vilket gör att de känner varandra otroligt väl i alla sammanhang ....

Utöver det är det generellt en mkt låg omsättning på
Nya individer i en ridskolehäst grupp . De blir mkt stabila i sin flock gemenskap .

Jag och syrran har våra tillsammans, valack och sto, oj vad dom älskar varandra på alla vis :love: faktiskt en valack som blir mycket hingstig om någon annan herre tänker försöka ta hans sto, vet att han har försökt betäcka ett annat sto han gick i lag med meeen det var nog bara instinkten att göra sitt jobb då stoet gick efter honom med baken före och var råbrunstig i säkert en veckas tid, efter en betäckning var hon nöjd och det hände aldrig mer, så någon torrbetäckning handlade det då inte om iaf :D han har aldrig uppvisat tendenser till betäckning av mitt sto.

Nu när du säger det där om att ridskolehästar blir en tight arbetsgrupp. Ridskolan hade ett litet newforest sto, mycket speciell. Hon bockade av ungar till höger och vänster och var ganska ilsken av sig. Absolut lägst i rang då hon var så klumpig i sitt sätt att kommunicera och hon höll sig på sin kant, alltid längst bak och undan från de andra hästarna som höll henne med järnhand. Men inne i ridhuset, jävlar i mej hästen kunde springa en hel långsida baklänges för att försöka dänga på en annan häst, hon passade på fortare än attan när det var ridning som gällde för då kunde de andra hästarna inte försvara sig. Hon kunde rakt av attackera både med fram- och bakdel. Hon lyckades få in en annan ponny i ett hörn och matade på det hon kunde, skulle hon aldrig våga göra i hagen.

Hon såldes väldigt fort efter att hennes attacker eskalerade...
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag har tre ston gåendes med en valack. Det märks att det äldre stoet är nöjdare med en valack i sin flock. Dock brunstar hon som sjutton, men valacken bryr sig inte nämnvärt, flemar på sin höjd, håller snorren inne och har inte visat några tecken på att vilja bestiga.

Min gamle valack (RIP) gick också med stona utan att betäcka.

Båda valackerna tog bra hand om sin flock. Kom det en ny valack så fick denne hålla sig på sin kant ett par veckor innan den accepterades som en i flocken. Det gick snabbare med ston.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag har blandat och det funkar då valacken inte klättrar på stona.
Hade han klättrar skulle han få gå själv.
Hade jag haft 2 eller fler av samma kön skulle jag inte ha blandat.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

På dom 3 ridskolor jag känner närmare har det varit lite olika.
En hade bland flock på ponnyer men uppdelat på dom stora.
En var blandad sommar som vinter.
Och en var blandad på vintern men inte på sommaren, på denna ridskola jobbade jag även en kort period och det märktes på slutet av sommaren att ston och val inte hade gått ihop på ett tag när elever red.

Att ha alla hästar som jobbar ihop känner varandra utan och innan där mindre rutinerade hanterar och rider hästarna handlar om säkerhet.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

*kl

I vårt stall får man vara glad om man hittar en hagkompis öht, folk är rädda för att ha hästar ihop överlag. Jag har nu inget sto som kan gå med min häst då vi mest har valacker eller de som redan går i blandflock, så jag kommer att prova med valackkompis framöver för jag vill inte ha henne ensam... Mest optimalt vore ju att ha stohage att välja på men det finns inte överallt. Min har gått i blandflock innan utan problem så jag är mer orolig för sällskapet....
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag har nog aldrig stått i ett stall med strikt delade flockar. Istället har man haft ihop hästar som funkar tillsammans, varesig det blir enkönat eller blandat.

Hästar som "bråkar" (ston som ställer upp sig hela tiden/valacker som betäcker) får inte vara med i flocken, helt enkelt.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Har man fler hagar och flockar ät det ju "lätt" att flytta på en som stökar, i ett mindre stall kanske det inte går. Då tycker jag att det är lättare att inte blanda.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag som har inackar där hästarna går två och två - i vissa fall 3 , säger tvärtom . Det blir ett helvete att börja fixa och trixa om ett sto och valack inte visar sig funka tillsammans . Med all rätt kan jag tycka ur inackarnas perspektiv - vem vill byta hag kompis till sin häst om det funkar med den de har , för att det blivit rörigt hos ngn annan ?
Visst gör vi undantag och har några valack - sto kombinationer ibland , en just nu som funkar ypperligt , men då visste vi redan att bägge hästar gått med sto/valack tidigare utan problem osv . Jag upplever att hur det funkar beror mkt på om hästarna är uppväxta , är de vana vid blandflock och varken valack eller sto har ngra extema köns beteenden minskar risken för problem mycket .

Till största del försöker vi som sagt dock undvika bland konstellation eftersom det om det inte funkar vilket inte sällan sker , bara blir jobbigt och rörigt för alla involverade att hitta en ny lösning .
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag har haft häst både i blandflockar och könsindelade flockar.
Stall 1, häst 1 Blandad flock (ston/valacker) med en trygg ledarvalack som redde upp saker lugnt men med järnhand. Lugn, harmonisk flock. Underbart. Aldrig några problem öht.
Stall 2, häst 1 Blandad flock (ston/valacker). Inga större problem, förutom att mitt sto kunde spöa upp den valack som var dum nog att besvara hennes brunst-raggande med att försöka flirta tillbaka.
Stall 1, häst 2 Separerad flock (valacker för sig, ston för sig). En av valackerna i hagen betedde sig inte sällan illa mot min, men det berodde nog snarare på den individen (rang-tvåa i hagen som var överdrivet kaxig mot de i lägre rang än han själv..). Lugnt och fint i övriga flockar i stallet.
Stall 2, häst 2 Blandad flock (ston/valacker). Lugnt och fint i hagen, alltid. Min valack har dock inte gått med ston tidigare i livet, innan vi flyttade hit för ett år sedan, och betäcker. Inte ofta eller regelbundet, men en dag i höstas förvandlades han till hingst deluxe och var fullständigt oregerlig (dagen efter var det lugnt igen..) och idag kom jag på honom igen på samma sto. Ungstoet (4år) i samma hage är inte intressant, det är samma sto som gäller och hon är väldigt med på noterna. Säger hon ifrån så backar han direkt och uppför sig - det är just när hon skvätter och "ber" om det..

Jag är dock av tron att så gott som alla valacker betäcker. Hormonerna sitter inte enbart i kulorna. Det är inte alla man kommer på, och de betäcker knappast alla ston, men jag är rätt övertygad om att de flesta gör det någon gång. Det tycker jag att både valack- och stoägare bör vara medvetna om. Båda mina hästar har trivts bra och funkat bra i blandflock.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Nu tycker ju inte jag att två hästar är en flock.

Jag tänkte mig ett större stall med kanske 4 flockar med 7-8 hästar i varje. Där finns det större möjligheter att byta om det blir fel, än om man står i ett stall med fyra hästar.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Beroende på hur man ser det så visst . Vi eftersträvar så lite behov sim möjligt att behöva stuva om i "flocken" oavsett konstellation . Det jag adresserade var omsättning att ständigt eller ofta behöva stuva om i konstellationerna pga att individer inte fungerar . Det scenariot uppstår i min Erf betydligt oftare om nan blandar kön än om man separerar dem .

Våra hästar oavsett hag fördelning går i angränsande hagar som löper bredvid varann och stallet är litet i sig så hästarna känner varandra och uppfattar sig som en flock trots några staket emellan osv .

I det perspektivet jag skrev är Mao hur antalet hästar i hagar är rätt irrelevant eftersom det jag försökte betona var att undvika rörlighet i flocken oavsett .
 
Senast ändrad:
Sv: ston + valacker i samma hage?

jag och en kompis har våra hästar ihop, ett sto och tre valacker, det går riktigt bra, ingen osämja och det är väldigt lugnt i hagen. Framförallt stoet är bra mycket mer nöjd i detta sällskap än vad hon var när hon gick ihop med bara ston.

Min erfarenhet är att blandade flockar ofta funkar bra men rätt individer i flocken
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

*kl*
Jag undrar vart alla hittar dessa valacker som inte betäcker?
För tror fortfarande aldrig jag släppt in någon valack i stoflockar utan att de försökt betäcka, fast de blivit insläppta där just för att dom har ägare som säger att dom är vanan att gå med ston och har aldrig ens försökt klättra.
Ändå är dom där och klättrar vid första brunsten på något av stona...
Så inga mer blandflockar för min del, även om jag tycker det oftast fungerar helt problemfritt så länge inget sto brunstar.

/Camilla
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

;)
Jag är benägen att hålla med dig , men skulle vilja nyansera det hela så tillvida att visst det finns valacker som faktiskt inte betäcker - under vissa omständigheter och med vissa ston . Troligtvis är det det valack ägare erfarit när det gått bra ...

Det finns dock ston som under brunst har förmåga att vara så insisterande att de kan väcka en sten . Bokstavligen . Har varit med om ston som trycker upp valacken i hörnet tills den typ inte kommer ngnstans annat än upp på stoet samtidigt som hormonerna flödar och valackens väl djupt begravda manlighet får påminnelse pga insisterandet.

Men sak samma - eftersom resultatet blir detsamma - ofta ofta ofta blir sto-valack som hag konstellation vid brunst rörigt - ja !

Tror även ofta att folk helt enkelt inte har koll , ser inte alltid att de klättrar osv och då finns inte problemet ...
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

*kl*
Jag undrar vart alla hittar dessa valacker som inte betäcker?
För tror fortfarande aldrig jag släppt in någon valack i stoflockar utan att de försökt betäcka, fast de blivit insläppta där just för att dom har ägare som säger att dom är vanan att gå med ston och har aldrig ens försökt klättra.
Ändå är dom där och klättrar vid första brunsten på något av stona...
Så inga mer blandflockar för min del, även om jag tycker det oftast fungerar helt problemfritt så länge inget sto brunstar.

/Camilla

Du kan få komma och titta på 2 stycken gamla valacker som inte betäcker. Min som jag haft i 15 år i blandflock är jag helt säker på. Hans kusin kan jag inte svara för mer än 4 år och han är likadan.
Men man kan ju inte vara 100 på det men 99 :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 686
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 067
Senast: Sirap
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp