ston + valacker i samma hage?

Sv: ston + valacker i samma hage?

*kl*
Jag undrar vart alla hittar dessa valacker som inte betäcker?
För tror fortfarande aldrig jag släppt in någon valack i stoflockar utan att de försökt betäcka, fast de blivit insläppta där just för att dom har ägare som säger att dom är vanan att gå med ston och har aldrig ens försökt klättra.
Ändå är dom där och klättrar vid första brunsten på något av stona...
Så inga mer blandflockar för min del, även om jag tycker det oftast fungerar helt problemfritt så länge inget sto brunstar.

/Camilla

Ja, jag trodde nog själv att jag hade en sådan valack. Såg aldrig att han klättrade eller försökte betäcka, nej inte när vi såg på. Men så en dag kom jag på fanskapet när han var 22 år gammal, då fick han gå med ett sto just därför att han inte betäckte och därför att det fanns bara ett sto i hela stallet som behövde en kamrat. Han åkte ut därifrån, och stoet flyttade.

Jag vill nog påstå att i de tätaste vassen simmar de riktigt fula fiskarna.:o
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Mina tidigare 2 valacker försökte aldrig betäcka. Den sista jag hade kunde ha märrar som stod och skvätte framför honom och han stod mer som ett frågetecken. Underbar herre!

Den nuvarande fick flytta till en ny hage i helgen just för att han börjat klättra på stona. Men det är för det bästa eftersom jag anser att man inte borde ha blandflockar i den mån det går.
Det är lugnast att inte ha det.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Kl

Den som klättrat och hoppat på andra ston är ett dräktigt sto. Makalöst, så fort nåt sto brunstat så klättras det och skriks.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Ofta är detta en dominans handling när det sker ston mellan, speciellt om stoet är dräktigt.

Jag tycker själv av det jag sett, att det kan handla om mindre säkra ston som inte har ledarskapsrollen i flocken.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

*kl*
Jag undrar vart alla hittar dessa valacker som inte betäcker?
Va??
Jag har genom åren träffat på en enda valack som klättrat på ett sto, (och enbart då hon var brunstig) annars har jag aldrig varit med om det. Det förekommer men det måste vara rätt sällsynt ändå.
Jag har alltid blandat här hemma och det har inte varit problem alls. På ridskolan gick de också blandat utan problem och likaså i alla de privatstall jag hållit till i.
Jag blir mer fundersam åt andra hållet: Vart hittar folk dessa valacker som betäcker?O_o
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Kan det bero på en sen kastrering?

Min nya betäcker och han är 2 nu i juni och kastrerades i oktober. Han kanske har lite hingsthormoner kvar..

En annan häst i stallet försökte betäcka han med och han är vuxen. Vet dock inte när han blev kastrerad.

Det beror kanske helt på individen.

Men jag har inte heller träffat på många valacker som betäcker.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Ofta är detta en dominans handling när det sker ston mellan, speciellt om stoet är dräktigt.

Jag tycker själv av det jag sett, att det kan handla om mindre säkra ston som inte har ledarskapsrollen i flocken.

Precis vad vi tror också. Ledare är hon inte , det är gammelvalacken. Ska bli kul att se hur hon blir som mamma.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Va??
Jag har genom åren träffat på en enda valack som klättrat på ett sto, (och enbart då hon var brunstig) annars har jag aldrig varit med om det. Det förekommer men det måste vara rätt sällsynt ändå.
Jag har alltid blandat här hemma och det har inte varit problem alls. På ridskolan gick de också blandat utan problem och likaså i alla de privatstall jag hållit till i.
Jag blir mer fundersam åt andra hållet: Vart hittar folk dessa valacker som betäcker?O_o

Jag har sett en del men dom blev inte långvariga i den flocken, :mad:
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Nej det är inte sällsynt det är ytterst vanligt .

Ja hur vanligt det är är ju inte jag rätt människa att svara på, men efter att ha varit med hästar sedan -76 och på dessa år bara träffat på en enda valack som gjort så så kan jag inte känna att det skulle vara vanligt alls. Det är min erfarenhet och vi har ju alla varit med om olika saker i vårt hästliv. För mig är det väldigt ovanligt.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Mitt sto går tillsammans med 10 andra hästar, varav 3 andra är ston. Resten valacker. Det fungerar väl, de kommer överens för det mesta. När det kommer nya hästar så är det lite spänt i en cirkus en vecka sedan brukar de hitta sin plats. Jag hade hellre separerat ston och valacker, eftersom att flera utav valackerna vi har klättrar på stona när de brunstar. Varför stallägaren inte gör något åt detta vet jag inte..
Förstår inte varför vi fick alla klättrande valacker. :cautious: Men förutom det är det inga problem.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag har för tillfället två valacker och ett sto.
De går tillsammans. Har alltid haft mina hästar i blandflock, och det har nästan aldrig varit några problem.
Min gamle valack gick en period med mitt sto och ett annat sto. Jag visste alltid direkt när stona brunstade, för då gick min kille helst för sig själv och undvek de tokiga märrarna.
Han har även gått med mitt sto och två andra ston med föl. Även då gick han mest för sig själv.

Vi har haft problem en gång. I förra stallet. Jag hade en valack och ett sto, andra hyresgästen hade en valack och ett sto och hyresvärden hade en valack.
Efter att ha gått ihop hela vintern släpptes de på olika beten, släpptes ihop igen nästa vinter utan problem och delades igen sommaren efter.
När de sen skulle släppas ihop igen på hösten så funkade det absolut inte av någon anledning.
Den andra hyresgästens valack flög på hyresvärdens valack och de slog på blodigt allvar. Vi var tvungna att dela på dem.
Vet inte riktigt vad som hände där.
Efter det så gick hyresvärdens häst med mina två och den andra hyresgästen fick ha sina i en annan hage.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

*kl*
Jag undrar vart alla hittar dessa valacker som inte betäcker?


/Camilla

Jag har iallafall haft två av dem (av vad jag vet.. övervakar inte hästarna dygnet runt..). Som sagt, jag har aldrig sett några tendenser till att någon av dem skulle betäcka. Jag kanske bara har haft en jävla tur med att köpt ickeklättrande valacker :)

edit.

Kan det vara någon skillnad på raser och linjer?

Mina valacker har båda varit/är kallblodstravare.

Haft stoet med andra valacker under åren också och ingen av dem har klättrat, en annan kallblodstravare, en shettis, c-ponny.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Va??
Jag har genom åren träffat på en enda valack som klättrat på ett sto, (och enbart då hon var brunstig) annars har jag aldrig varit med om det. Det förekommer men det måste vara rätt sällsynt ändå.
Jag har alltid blandat här hemma och det har inte varit problem alls. På ridskolan gick de också blandat utan problem och likaså i alla de privatstall jag hållit till i.
Jag blir mer fundersam åt andra hållet: Vart hittar folk dessa valacker som betäcker?O_o

Det beror ju även på vilka ston dessa valacker går med. Vissa ston verkar vara mer benägna att "locka fram" (eller tvinga fram.. :o) betäckningar.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Min valack går i blandflock på bete nu, han är låg i rang som hos förra ägaren och går undan för minsta öronvikning..dock är där ett sto som inte låter honom vara..har studerat dem i hagen många timmar senaste dagarna och han muckar inte med någon utan försöker beta i lugn och ro men rätt som det är kommer detta sto av större typ och börjar bråka..driver undan honom och sparkar..och det är inga varningens sparkar utan rejäla..självklart försvarar min häst sig och sparkar tillbaka innan han flyr.. frågan är..vem flyttar man på? Den som eg fungerar i flocken med övriga och är lugn i sig eller den som muckar..men fungerar med övrga?.. svår sits.. vågar dock ej ha dem tillsamnans.. vill gärna inte ha söndersparkade ben på grund av regelrätt bråk.. att olyckor sker vid lek, stängsel osv får man ta..men inte när han faktiskt blir jagad och upospöad utan anledning...
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Nej det är inte ras relaterat ;)

Nähäpp :P , tänkte eftersom jag mest haft kontakt med lite mer ponnytyp-hästar och ingen av dem varit klättriga, att det kanske var mer utmärkande bland sporthästarna.

Då vidhåller jag att jag bara haft tur med mina valacker istället
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Min valack går i blandflock på bete nu, han är låg i rang som hos förra ägaren och går undan för minsta öronvikning..dock är där ett sto som inte låter honom vara..har studerat dem i hagen många timmar senaste dagarna och han muckar inte med någon utan försöker beta i lugn och ro men rätt som det är kommer detta sto av större typ och börjar bråka..driver undan honom och sparkar..och det är inga varningens sparkar utan rejäla..självklart försvarar min häst sig och sparkar tillbaka innan han flyr.. frågan är..vem flyttar man på? Den som eg fungerar i flocken med övriga och är lugn i sig eller den som muckar..men fungerar med övrga?.. svår sits.. vågar dock ej ha dem tillsamnans.. vill gärna inte ha söndersparkade ben på grund av regelrätt bråk.. att olyckor sker vid lek, stängsel osv får man ta..men inte när han faktiskt blir jagad och upospöad utan anledning...

Det där är en fråga som jag tycker även gäller hästar av samma kön.:(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 908
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 687
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 697
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp