ston + valacker i samma hage?

Sv: ston + valacker i samma hage?

Min 16-åring betäcker inte. Eller rättare sagt, jag har inte sett honom göra det de senaste 10 åren. Han har dock betäckt när han var hingst, han gick i flock som treåring och betäckte. De första två åren efter att han skars så gjorde han försök.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

hur vanligt är det att valacker betäcker ston?:cautious:
Jag tror det är vanligare än vad folk tror. Det är så ofta som ägarna har sagt att dom minsann inte har valackar som betäcker men dom är samtidigt inte där särskilt många timmar per dygn. Sen går det ju i perioder, dom betäcker ju inte och är på året runt, sett att det vart lite rörigt i hagen emellanåt någon enstaka dag/dagar då och då under våren då stona är som värst och sen under större delena av dygnet/veckan så är det lugnt i hagen.

Så jag tror mer eller mindre alla valackar har det i sig och är det ston som är påstridiga och nästan kräver det så tror jag dom flesta valackar småtänder till på dom. Min häst bryr sig inte ett dugg om ston i normala fall men när dom brunstar till och backar upp mot min häst och kräver, då har jag sett honom hålla på och börjat klättra, dock gått ner direkt jag hojtat till på honom. Numera så tas dom stona ut ur hagen som är så extremt på under våren.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

min häst är 10 år och vi har prisis köpt honom vet inte hur länge sedan det var han kastrerades.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag tror det är vanligare än vad folk tror. Det är så ofta som ägarna har sagt att dom minsann inte har valackar som betäcker men dom är samtidigt inte där särskilt många timmar per dygn. Sen går det ju i perioder, dom betäcker ju inte och är på året runt, sett att det vart lite rörigt i hagen emellanåt någon enstaka dag/dagar då och då under våren då stona är som värst och sen under större delen av dygnet/veckan så är det lugnt i hagen.

Jag tror precis som du att det är vanligare än vad folk tror. Testade förra sommarne för sista gången någonsin att släppa mina två ston i blandflock.
Jag såg vid olika tillfällen alla tre valackerna som gick i hagen klättra alt. försöka klättra på det andra stoet som gick där. Ändå såg resterande hästägare bara en av valackerna vara där och klättra. Detta var inte ens den typen av sto som ställde upp sig utan hon försökte gå iväg ändå var dom där alla tre.


Så jag tror mer eller mindre alla valacker har det i sig och är det ston som är påstridiga och nästan kräver det så tror jag dom flesta valacker småtänder till på dom. Min häst bryr sig inte ett dugg om ston i normala fall men när dom brunstar till och backar upp mot min häst och kräver, då har jag sett honom hålla på och börjat klättra, dock gått ner direkt jag hojtat till på honom. Numera så tas dom stona ut ur hagen som är så extremt på under våren.
Tror faktiskt inte det krävs att stona är extremt på hela utan det är bara vissa som är mer intressanta än andra. Har varit med om valacker som normalt inte betäcker utan gått med ston under många år helt plötsligt spränga staketet för att ungstoet i hagen bredvid brunstade. Där var två staket med gång i mellan dom, ändå skulle han in till henne.

/Camilla
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Har bara träffat på en valack under mitt liv som försökte betäcka ett sto när hon var brunstig. (ett sto under ett år) Alla andra ston struntade han i och efter det pret brydde han sig inte om henne heller. För mig har det varit väldigt ovanligt men läser man i tråden verkar erfarenheterna vara väldigt olika.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

;)
Jag är benägen att hålla med dig , men skulle vilja nyansera det hela så tillvida att visst det finns valacker som faktiskt inte betäcker - under vissa omständigheter och med vissa ston . Troligtvis är det det valack ägare erfarit när det gått bra ...

Där håller jag visserligen med dig, för vissa konstinstallationer fungerar problemfritt, men tyvärr är det något i de "paret" som gör att det fungera. I de flesta fall fungerar det inte att byta sto till dessa valacker för då är risken stor att de börjar klättra.
Så det jag menade var snarare att jag inte träffat på den valacken som inte klättrar någonsin på ett sto...


Det finns dock ston som under brunst har förmåga att vara så insisterande att de kan väcka en sten . Bokstavligen . Har varit med om ston som trycker upp valacken i hörnet tills den typ inte kommer ngnstans annat än upp på stoet samtidigt som hormonerna flödar och valackens väl djupt begravda manlighet får påminnelse pga insisterandet.

Har också sett den med en valack som fortsatte stå där som ett fån upptryckt i hörnet, för att sedan med ett annat sto som inte alls var så påstridigt vara där och klättrar...

Men sak samma - eftersom resultatet blir detsamma - ofta ofta ofta blir sto-valack som hag konstellation vid brunst rörigt - ja !

Tror även ofta att folk helt enkelt inte har koll , ser inte alltid att de klättrar osv och då finns inte problemet ...

Tror precis som du att många gånger att det är ägarna som missar att deras valack klättrar, och det som inte syns finns inte...

/Camilla
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Det är väl såklart olika, jag menar mera generellt att jag tror det är otroligt få valackar som faktiskt inte tänder till alls när det är ett sto som mer eller mindre kräver det.

Men det är ju olika, vissa räcker det med att det är ett sto för att gå igång och det är väl dom valackarna som riskerar väldiga skador om dom går på stona som kanske sparkar. Dom som går på ston som inte ens brunstar. Precis som det finns hingstar som är mer och mindre på så är det ju med valacker också.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Tyvärr är det inte ovanligt med infektioner på stona som blivit valackbetäckta heller, många av dom så pass kraftiga att dom blir infertila efteråt :-(
Eller onödiga ryggskador på både stona och valackerna av klättrandet.
Så det är helt klart en hel del risker för båda i dom här lägena.

/Camilla
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Min förra valack skulle aldrig betäcka ett sto. Han tyckte brunstiga ston var riktigt läskiga. Han älskade föl, dom kunde behandla honom hur som helst, mycket mer tålig än övriga ston i hagen.
Min nuvarande valack skulle hoppa på direkt om stoet var brunstigt.
Men såg nu i veckan att ett sto försökte betäcka ett annat. Har känt stoet i 10 år och har inte sett detta beteende från henne innan.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Fast det är ju just det som är det fina i kråksången . Likväl som du förundras över ett sto i detta fallet så som tidigare diskuterat i tråden så under vissa förhållanden i "rätt" konstellation i divider emellan så kan vissa ston väcka en sten och vissa valacker vakna från det döda ...
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Det stämmer man vet aldrig. Jag litar inte på någon av de 5 valacker vi har nu när det gäller betäcka ston. Min gammelvalack nej han gick långa omvägar när stona var brunstiga och han har gått med många ston.
Han var den enda valack som vi släppte med ston om någon behövde kompis. Vi fick ett tävlingssto till stallet för många år sedan. Hon fick gå med min häst då ston inte alltid är så snälla mot varandra tills köpet var avklarat.
Snäll och klok som en pudel var han.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Tror precis som du att många gånger att det är ägarna som missar att deras valack klättrar, och det som inte syns finns inte...

/Camilla

Det tror inte jag. De flesta har ju sina hästar där det rör sig människor under dag och kväll. Nog skulle någon sett detta i så fall.
När jag hade en som klättrade såg jag det direkt.
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag tror du är alltför hoppfull . Du har dina hästar hemma och bevakar dem själv samt tycker det isf är ett problem . Jag är mer av uppfattningen att det är mkt ofta folk varken ser eller tycker det är ngt problem de "få" gånger det inträffar dvs man bryr sig inte och det noteras inte . Alternativt det rapporteras men mottagaren viftar bort det som engångs företeelse eller halvt ok .

I min Erf så brukar bland flock funka bättre om hästarna det gäller växt upp i blandflock . Sällan har jag erfarit problem i de fallen . Däremot mer regel än undantag i andra sammanhang .
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

Jag kanske är det. Jag utgår ju från mig själv och min egen erfarenhet i den här frågan. Alla är väl inte likadana förstås. Men om folk inte bryr sig när de for sådan information om sin häst....ja. vad säger man då? Vad nonchalant.:(
 
Sv: ston + valacker i samma hage?

*KL*

Lite nyfiken hur ridskolorna har det med sina hästar? Våran ridskola har nämligen alla hästar i en och samma hage och det har aldrig någonsin varit några problem med diverse problem som jag kan läsa i tråden här.

Där har det alltid varit ett sto som varit den självklara ledaren, ingen bråkar med henne och alla vet sina platser, förekommer bara lek men aldrig sett bråk mer än lite gruff och tillsägelser

Visst har dom ridskolehästarna fått skador från hagen också men knappast relaterat till att de går i blandad flock, några senskador, vrickningar, enstaka sparkskada.

Vissa går i egna hagar på framsidan av stallet istället men då just pga att de har speciella behov, som t.ex lätt att tappa hullet och vill ha lugn och ro utan några andra hästar.

Men nu har ridskolan en gigantisk hage på flera hektar, flera hösilagebalar utplacerade på långa avstånd och en del med gräsväxt så de inte måste vara uppe i varandra alls, gillar två hästar inte varandra då kan dom stå på varsin sida och blänga på varandra istället :D



Håller med jag har aldrig någonsin varit med om valacker som rider på ston, bara hört talas om det här.
De skall vara valacker som kastrerades som mycket gamla och då sitter oftast dessvärre beteendet kvar att va hingst även om kulorna ej är kvar.


Jag har ett sto som betäcker ston hon kan inte gå med ston alls de är en risk.. så hur man än vrider är baken bakåt!

Så jag tycker att könet är inte av betydelse för om en flock går bra eller dåligt ihop utan individen i sig.
5 valacker i en hage kan gå super när den 6:e kommer in blir det kalabalik!

Man ska inte dra alla över en kam:) utan individerna måste få bestämma,, bara för en valack red eller 10 så betyder det inte att alla gör de.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 685
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 904
Senast: Sirap
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 692
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp