#stoppahältan

Oh_really

Trådstartare
Jag tittade på denna länk och funderar på vad ni tänker om den:
https://www.tidningenridsport.se/heimdahl-vi-har-tappat-den-allmanna-hastkunskapen/

Efter (bara) sex år i ridsporten så ser jag tydliga trender. Vissa ägares hästar är på hältutredning varje till vartannat år. Vissa ägares hästar blir aldrig halta.

Vad tror ni detta beror på? Vågar man prata om detta? Skulle vara särskilt intressant att få svar från personer som har FRISKA hästar som inte varit på hältutredning de senaste fyra åren... men även från de personer som ofta besökt veterinärkliniken på grund av hältor. Hur gör vi våra hästar hållbara?

24550604_10214354318642058_2117522251_n.jpg

Min häst (f. 2009) och hans medryttare. Vi vinner inga tävlingar och tar inga stilpoäng, men han har aldrig varit på en hältutredning...
 
Jag tittade på denna länk och funderar på vad ni tänker om den:
https://www.tidningenridsport.se/heimdahl-vi-har-tappat-den-allmanna-hastkunskapen/

Efter (bara) sex år i ridsporten så ser jag tydliga trender. Vissa ägares hästar är på hältutredning varje till vartannat år. Vissa ägares hästar blir aldrig halta.

Vad tror ni detta beror på? Vågar man prata om detta? Skulle vara särskilt intressant att få svar från personer som har FRISKA hästar som inte varit på hältutredning de senaste fyra åren... men även från de personer som ofta besökt veterinärkliniken på grund av hältor. Hur gör vi våra hästar hållbara?

24550604_10214354318642058_2117522251_n.jpg

Min häst (f. 2009) och hans medryttare. Vi vinner inga tävlingar och tar inga stilpoäng, men han har aldrig varit på en hältutredning...


Min fundering efter ha sett i omgivningen är att man köper ex ponny till barnet. Det rids i ridhus o ridbana/paddock 6 dagar i veckan. Barnet ska ju komma någon stans på tävlingsbanan.., ponnyn åker hästtransport till o från träning även om det hade gått bra att skritta fram l tillbaka på en halvtimme åt vardera hållet. De verkar inte förstå att man kan träna utan för ridhus/ ridbana och att hästen behöver gå på olika underlag och få skritta, trava för att få muskler och kondition och stimulans! Föräldrar blir snabbt experter trotts de inte har nån större häst vana sen tidigare. Det går på ett par veckor. Frågar jag rider ni inte ut? -joo förra månaden var de på uteritt.. ponnyn blir sååå pigg ute att ponnyn blir nästan farlig. Undra varför, man rider nästan uteslutande på volter bara på ridbana och ridhus. Och i tron av att ponnyn orkar gå på tygeln hela träningspasset och blir irriterade när ponnyn slår med huvudet och försöker komma undan. Inga vilo perioder menar ex en- två veckors vila I mellan åt då hinner små skavanker läka ut. Ben lindas eller benskydd på alltid även i hage. Hag tid är ofta behränsad till 4 timmar då bristen på hagar gör att man behöver byta häst i hagen. inte konstigt att ponnyn blir halt.
Man har glömt det roliga med att umgås med sin ponny/ häst. Roliga att rida ut, ha roligt med ponnyn/ hästen.
 
Min fundering efter ha sett i omgivningen är att man köper ex ponny till barnet. Det rids i ridhus o ridbana/paddock 6 dagar i veckan. Barnet ska ju komma någon stans på tävlingsbanan.., ponnyn åker hästtransport till o från träning även om det hade gått bra att skritta fram l tillbaka på en halvtimme åt vardera hållet. De verkar inte förstå att man kan träna utan för ridhus/ ridbana och att hästen behöver gå på olika underlag och få skritta, trava för att få muskler och kondition och stimulans! Föräldrar blir snabbt experter trotts de inte har nån större häst vana sen tidigare. Det går på ett par veckor. Frågar jag rider ni inte ut? -joo förra månaden var de på uteritt.. ponnyn blir sååå pigg ute att ponnyn blir nästan farlig. Undra varför, man rider nästan uteslutande på volter bara på ridbana och ridhus. Och i tron av att ponnyn orkar gå på tygeln hela träningspasset och blir irriterade när ponnyn slår med huvudet och försöker komma undan. Inga vilo perioder menar ex en- två veckors vila I mellan åt då hinner små skavanker läka ut. Ben lindas eller benskydd på alltid även i hage. Hag tid är ofta behränsad till 4 timmar då bristen på hagar gör att man behöver byta häst i hagen. inte konstigt att ponnyn blir halt.
Man har glömt det roliga med att umgås med sin ponny/ häst. Roliga att rida ut, ha roligt med ponnyn/ hästen.

Intressant reflektion! Jag har dålig insikt i ponnysporten.

Jag tänkte mig även att man skulle titta främst på sin egen häst och sin egen hästhållning i denna tråd, för att undvika pajkastning och att personer känner sig påhoppade.
 
Jag tror min "tur" med friska hästar delvis beror på att jag lyssnar på hästen. Känns inte allt ok, så blir det vilodag. Eftersom jag inte är någon satsande elitryttare, måste vi inte vara i perfekt form till ett visst datum.

Att jag dessutom har hästar med bra exteriör, rejäla ledgångar och att de går på lösdrift, tror jag också bidrar.

Sen är en till nyckel att stärka hästen successivt. Min senaste unghäst började jag rida i juni, han har gått 5 min längre uteritter för varje månad. När fysioterapeuten kände igenom honom hittade hon inga spänningar öht, fast en unghäst som lär sig balansera med ryttare borde ha nån spänning/ojämnhet någonstans efter ett halvårs ridning.

Dessutom har jag ingen riktig ridbana, utan rider mestadels på grusvägar. Ibland rider jag på "ridbanan", en lägda på 30x70 meter. Ungefär en gång/månad blir det att jag åker till ridhus.

Men som sagt, ffa tror jag det handlar om att läsa hästen. Vilket man bara lär sig om man faktiskt umgås med hästen...
 
Jag tror min "tur" med friska hästar delvis beror på att jag lyssnar på hästen. Känns inte allt ok, så blir det vilodag. Eftersom jag inte är någon satsande elitryttare, måste vi inte vara i perfekt form till ett visst datum.

Att jag dessutom har hästar med bra exteriör, rejäla ledgångar och att de går på lösdrift, tror jag också bidrar.

Sen är en till nyckel att stärka hästen successivt. Min senaste unghäst började jag rida i juni, han har gått 5 min längre uteritter för varje månad. När fysioterapeuten kände igenom honom hittade hon inga spänningar öht, fast en unghäst som lär sig balansera med ryttare borde ha nån spänning/ojämnhet någonstans efter ett halvårs ridning.

Dessutom har jag ingen riktig ridbana, utan rider mestadels på grusvägar. Ibland rider jag på "ridbanan", en lägda på 30x70 meter. Ungefär en gång/månad blir det att jag åker till ridhus.

Men som sagt, ffa tror jag det handlar om att läsa hästen. Vilket man bara lär sig om man faktiskt umgås med hästen...

Tack för ett bra svar! :) Värt att tänka på!
 
Intressant reflektion! Jag har dålig insikt i ponnysporten.

Jag tänkte mig även att man skulle titta främst på sin egen häst och sin egen hästhållning i denna tråd, för att undvika pajkastning och att personer känner sig påhoppade.


Jag pekar inte ut någon specifik person eller familj. Men förändringen i ridsporten sen jag var liten är enorm. Ponny kan lika gärna heta häst i mitt inlägg.
tycker moderator att min inlägg pekar ut specifik person/ familj vill ni ta bort mitt inlägg då?
 
I mitt förra stall var det ingen som var till veterinären förutom när hästarna gjort sig illa på yttre faktorer. Alla red ut 1-3 dagar/veckan och vi hade ridhus med ganska stumt(ganska dåligt) underlag. Vi hade fina sandvägar i skogen som var åt det mjuka hållet. Mycket klättring och skritt på hårt underlag. Nån red aldrig ut utan bara i ridhuset eller på ridbanan. Men dessa hästar reds i balans på ett stärkande och medvetet sätt och klarade sig ändå. Inga reaktioner vid böjprov heller. Bra ridning kunde i detta fall kompensera bristen på varierat underlag.
Men för oss normalduktiga hobbyryttare behövs variationen.
Min häst har aldrig reagerat på böjprov(böjd varje år av olika anledningar) eller varit halt initialt. Inte heller nu när vi bytt underlag till ett mjukt, ibland nästan tungt, ridhus och en hel del grusvägar. Jag försöker verkligen variera underlaget och rider i balans både ute och inne. Visst kan vi galoppera i full fart på lite för hårt underlag men inte varje ridpass.. Hästen har heller inte optimal benställning men det verkar gå bra ändå. Håller även bra hull. Övervikt ger ökad belastning på lederna och många hästar är väldigt överviktiga.

En bekant har häst i ett lika stort stall. Hästarna rids inte ut på samma sätt men har bra underlag både ute och inne. Flera dras med envisa ledproblem som kommer tillbaka..
 
Jag pekar inte ut någon specifik person eller familj. Men förändringen i ridsporten sen jag var liten är enorm. Ponny kan lika gärna heta häst i mitt inlägg.
tycker moderator att min inlägg pekar ut specifik person/ familj vill ni ta bort mitt inlägg då?

Jag tyckte inlägget var intressant, men eftersom jag skapade tråden och det var för sent att ändra det inlägget, så ville jag tydliggöra att mitt syfte var att höra ryttare reflektera över sin egen hästhållning. :)
 
en grupp hästar som "aldrig är halta" eller "aldrig behövt hältutredning" har ägare som inte ser eller känner hälta. Eller som tycker hästen känns off, vilar den två veckor och sen jobbar på igen som vanligt.

jag tycker inte det är något farligt eller skämsigt att åka med sin häst på hältutredning om man upplever orenhet eller ridbarhetsproblem. problemet blir väl om hästen har återkommande likartade hältor eller att "alla ens hästar" genom åren drabbas av samma sorts hältor.
 
Jag har heller aldrig haft problem med hältor och då tränar jag ändå mycket. Dressyr är det mestadels men har oftast något hinder framme som man kan sticka iväg och hoppa för att hästen ska få göra något kul när han jobbat på lite mer samlat en stund.
Jag tycker främst det är viktigt att man lyssnar på hästen så att det aldrig blir för jobbigt, när jag rider samlat gör jag det max 5 min i sträck och sedan får hästen länga på halsen och sträcka ut. Ju mer samling desto kortare tid i sträck. Hur länge den behöver sträcka ut beror lite på häst men man känner ju när den blir klar... Ibland i pauserna gör jag ändå något annat, som hoppningen men även någon sträcka ökad trav/galopp eller går ner till skritt och gör lydighetsövningar som vändningar, öppna/sluta och fokuserar på så svaga hjälper som möjligt då även kontakten, helst ska jag bara behöva bromsa med sitsen.
Ett sådant pass gör jag max två gånger i veckan annars kan träna lyhördhet då rider jag ofta barbacka eller helt utan utrustning för att hästen ska få slippa trycket från sadeln. Det jag gör då är grundridning i skritt och trav, man kan alltid göra tex skänkelvikning bättre och man kan alltid jobba på sin egen sits.
Uteritter är 1-3 gånger i veckan och då konditionstränar jag oftast så länge hästen känns okej med det.

Ridningen ska vara rolig och lätt för både dig och hästen, är det inte det bör man byta/hitta en tränare som kan hjälpa en.
Sen vill jag också påpeka betydelsen av varierat underlag.


Som tumregel brukar jag ha "vill inte jag göra det, vill troligtvis inte hästen heller" denna går att sätta in i otroligt många senarion. Mockning, täcken, ridning osv.
 
Jag har själv inte haft någon hälta av "belastnings/förslitnings"-typ sedan ponnytiden tror jag, så något har jag väl utvecklat min egen hästhållning/ridning och hittat ett någorlunda hållbart sätt. Om jag tittar tillbaka så rider jag absolut mindre varierat nu (vilket är ett utvecklingsområde :p), både underlags- och arbetsmässigt, än vad jag gjorde på ponnytiden, men istället rider jag nog snäppet bättre(?) och smartare. Däremot har jag haft ett par hältor från andra orsaker, såsom hovböld och två ligamentskador (vintertid).

Jag är av de ängsliga hästägartypen som stirrar efter ojämnheter och andra skumheter tills jag i princip inbillar mig att de finns och kastar mig iväg till veterinär för minsta lilla - för att "ta" saker i ett tidigt skede. Jag åker hellre i ondödan och blir hemskickad med en häst som gåtts igenom och visat sig vara fräsch och hel än att jag viftar bort något som sen blir en värre sak. Och finns det något så har jag varit ute i ett tidigt skede och både förkortar konvalescens och förhoppningsvis skadeeffekten.
Har också stött på ägartypen som @Cherarriduracell nämner, de som inte åker till veterinär utan vilar ofräsch häst i upp till en månad och "ser om det går över" (eller inte ser det alls att hästen inte är fräsch utan kör på). Det känns så främmande för mig, jag menar 2-4v är ju mycket att gå med något oklart/luddigt. Sen visst, den kanske blir ohalt och man sätter igång igen, men man VET ju inte vad det var som orsakade problemet från början och vet därför inte om det är något som blivit bättre med vilan men går upp igen när man börjar rida igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är tävlingsryttare.

Jag har haft en hel del "hag-hältor", men aldrig behövt spruta en led. Jag har haft Hälta på 0,5-1 grad. Då oklart om jag kan skylla på hagen, eller ridningen. Men en sån liten hälta har bara behandlats med vila och metacam och inget som jag fått ut pengar från något försäkringsbolag för.

Men hagskadorna däremot, jag har haft vrickningar, ett antal muskelskador, ligamentskada, hovböld som krävt utredning. Att min häst är ett pucko är svårt att göra något åt :p

Hältor är så brett. Ont i ryggen kan visa sig som hälta, sträckningar i rumpan, bogen osv är också hälta. Så visst måste hästar få vara halta!

Sen det där med folk som aldrig har varit till Veterinären, har dom upptäckt 0,5-1 grads hälta? Det har jag åkt och utrett, trots att ingen i omgivningen har trott på hälta.
 
Jag har nog ett väldigt hållbart koncept med tanke på min brist på hältor. Jag har haft hältor pga av trauma tex mot hoven eller spark på sena eller liknande. Ibland har hästen vrickat sig i hagen och har en mild markering men då har en vila på några få dagar gjort susen. Jag ser och känner hältor lätt. Jag är väldigt noggrann i mitt arbete med hästarna om att ge dom bra och varierande förutsättningar till hållbarhet.
Nu sitter jag med min första behandlande hälta, det efter att ha lånat ut min lilla B- ponny i några månader i somras som kom tillbaka helt brutalt överviktig med en obehandlad fångkänning och inlammation i båda hovleder, kotleder och båda knän på båda fram samt smärta i bogen. Det efter att ha blivit riden i uppenbar okunskap och vad jag hittat i en sadel som ligger långt fram över manken, på bogbladen av vuxen ryttare. :banghead:
Jag såg direkt när hon kom hem att något var väldigt fel med hältan, inget som lite vila på 3-4 dagar skulle lösa och kontaktade vet direk.
Väldigt tråkigt.
 
Senast ändrad:
Varierad ridning på varierat underlag istället för att nöta på ridbana/ridhus varje dag ger hållbara och glada hästar.

Olyckor händer och jag har under åren råkat ut för fissur, fraktur, trampskador men inga förslitningsskador.
 
Att hästar som tränas/tävlas mer aktivt eventuellt är överrepresenterade vad gäller hältor/hältutredningar, tror jag också kan ha att göra med att man kräver mer "precision och finlir" i ridningen, jämfört med med ren fritidsridning i skogen, och att man därmed känner eventuella orenheter tydligare (= hamnar hos veterinären). En av mina hästar har tex spatt, än så länge relativt lindrig sådan *pepparpeppar* På honom märks det inget alls vid uteritter och liknande, medan det vid mer seriösa dressyrpass kan märkas om spatten ger sig till känna, främst i vänstergaloppen samt att han då använder sina bakben lite olika mycket.

Observera att jag här inte har blandat in kunskapsnivå hos ägare/ryttare (även om den såklart också är avgörande! Det finns många halta, "friska" hobbyhästar ute i stallarna vars ägare skryter om att hästen minsann aldrig har varit hos veterinär...), utan endast att ambitionsnivån/typen av ridning kan påverka hur snabbt man känner av "småsaker".
 
en grupp hästar som "aldrig är halta" eller "aldrig behövt hältutredning" har ägare som inte ser eller känner hälta. Eller som tycker hästen känns off, vilar den två veckor och sen jobbar på igen som vanligt.

jag tycker inte det är något farligt eller skämsigt att åka med sin häst på hältutredning om man upplever orenhet eller ridbarhetsproblem. problemet blir väl om hästen har återkommande likartade hältor eller att "alla ens hästar" genom åren drabbas av samma sorts hältor.
Jag hörde förut till kategorin som har häst som "aldrig varit halt". I mitt fall, och mest troligt även i många andra fall, handlade det om okunskap. Jag var faktiskt inte tillräckligt bra, och red inte på sätt som gjorde att några problem syntes.
Jag red för tränare som inte heller såg någon hälta.
Sen köpte jag en häst som fick problem såpass att tom jag fattade. Och i och med utredning av honom lärde jag mig massor, vilket ledde till att jag tillslut insåg att även den andra hästen inte var fräsch.
Nu är jag en av dem som typ bott hos veterinären med de två sista hästarna. Delvis är det så att jag nu har nolltolerans för avvikelser som jag ser andra rida vidare på. Men det beror även på, har jag nyligt insett med hjälp av sjukgymnast, min egen obalans i kroppen. Jag har definitivt förvärrat befintliga problem på båda.
 
Jag har (peppar peppar) varit ganska förskonad från hältor.

Min bästa tävlingsponny fick en akut skada under en ridtur pga yttre omständigheter, allstå ingen förslitningsskada eller liknande. Blev kvar på klinik över helgen, lååång vila + rehabilitering osv. Sen var han fräsch i flera år, tills han förrförra hösten inte kändes helt hundra. Han var inte halt (gjorde såklart grundlig utredning hos veterinär) men inte som han brukar. Efter många om och men hittade vet. lindrig artros i bakknäna, kommer inte ihåg nu men jag tror att han även hade inflammation, och behandlades. Sedan dess har han varit frisk och kry, men rids mer sparsamt nu pga artrosen och sin ålder.

De andra tre ponnyerna jag har haft har aldrig varit halta, och inte heller storhästen jag har nu. Jag tror det beror på flera faktorer, men framförallt variation. Jag är rätt petig med vilket underlag jag rider på. Är det inte ultimata förutsättningar (vilket det ju sällan är) så anpassar jag ridningen därefter. Jag försöker hålla hästarna i bra kondition och i lagom hull. Rider varierat på ridbana/ridhus och ute. Rider alltid hästarna i ändamålsenlig form, oavsett om vi är ute eller på banan. Hoppar sällan några höjder och rider mycket stärkande dressyr.
Jag är lyhörd för hur hästarna känns. Är det något som inte känns helt hundra (alltså, nu pratar jag inte ren hälta utan en känsla av att något litet är "fel") ger jag gärna hästen vila några dagar och gör en ny bedömning. Tar ut/åker till veterinär vid behov och låter regelbundet en väldigt kunnig equiterapeut gå igenom hästarna. Har en hovslagare som jobbat i nära samarbete med klinik för hältutredningar i många år, som jag bollar mycket frågetecken med och har lärt mig massor av.

Tyvärr tror jag det är rätt vanligt, bland ffa hobbyryttare och lite mindre kunniga kanske, att inte märka av de små förändringarna i hästens beteende/rörelsemönster och rida på som vanligt. Och förr eller senare blir såklart hästarna ordentligt halta då. Jag känner flera stycken som har hästar som "är lite halta" och står en vecka, rids igång, blir "lite halta" igen osv. Då anser jag att man dels måste göra en ordentlig hältutredning, och dels fundera på sin egen ridning/träning av hästen.
Men jag tycker inte heller man kan säga att alla hästar som aldrig varit halta har okunniga ryttare/ägare. Visst kan det vara så, men det kan vara hästar som faktiskt aldrig (hos den ryttaren/ägaren iallafall) varit halta.
 
Herr Häst diagnosticerades med artros i nedersta hasled/höger bak-kota februari 2015. Då var han knappt 13 år gammal och hade en tävlingskarriär på LA/LB/H90 nivå i bagaget.
Efter dess har han gått upp t.om. LA dressyr och 50 cm hoppning.
Han är behandlad sammanlagt 3 gånger för artrosen - februari-mars 2015, november-december 2016, april-maj 2017. I april 2017 konstaterades det också att han hade artros i kron- och hovleden på samma ben - detta har dock (peppar, peppar!) hittills inte gett några symptom. Han är också väldigt gallig i båda bakkotorna och ringbandsförtjockad i höger, vilket konstaterades "officiellt" november 2016.
Vänster bak är också röntgat, men märkligt nog helt "rent".

Innan 2015 hade han mig veterligen aldrig några problem med hältor, men däremot har hans bakkotor alltid varit väldigt galliga och förtjockade (särskilt höger!), enda sedan han var unghäst. Varför vet man inte. Och som sagt, i nästan 13 år var det bara ett kosmetiskt fel.

Jag har frågat om orsakerna till hans artros, men det är tydligen svårt att ge något exakt rätt svar. Två möjliga anledningar som lyfts är:
- Han växte väldigt mycket och snabbt som unghäst. Med hans stam (Tinkerpappa och Connemara/Fullblod/Welsh Mountain-mamma på 129 cm) "borde" han ha slutat som D-ponny. I verkligheten föddes han som 87 cm - var 131 cm redan som 5 månaders, 155 cm som 2.5 åring, 160 cm som 3 åring och 162 cm som 4 åring. Att han blev så stor, men framförallt att det gick så fort, kan ha påverkat skelettet negativt tydligen. Mig veterligen började han på allvar bli gallig i bakkotorna kring 2.5 år ålder.
- Att han hoppats och gått rätt mycket terräng. Hans hoppteknik är nämligen..."lite speciell". Han tar sig över hindrena, men det är inte vackert för 5 korvören. Han hoppar som en korsning mellan helikopter och kanin. Det kan ha gjort ett visst litet slitage.
 
Mina hästar har inte behövt behandlas för någon hälta, men det är jag övertygad om beror på att jag inte ridit tillräckligt. Varit för bekväm för att hålla igång en häst i god kondition utan det har blivit vila vid dåligt väder och förkylning osv. Räknar med att min nuvarande kommer få ett par ridrelaterade "skador" i framtiden, det kommer ta tid att lära mig rida en häst i balans större delen av tiden. Numera litar jag iaf på att jag känner när något inte stämmer, så har det inte heller alltid varit.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 098
Senast: Smedholt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp