#stoppahältan

Jag är nog en sån hästägare som många anser har klippkort på kliniken. Har gjort ett antal hältutredningar men endst en på en i initialt halt häst (muskelskada som skett i hagen på halt underlag). För några år sen fick man tävlingsponny behandlas båda framkotor samt båda bakknäna. Hon kändes off därför kollades hon efter en lång tävlingssäsong. Året efter hade hon samma reaktioner, om än lite mindre. Jag bröt först ihop lite och sen la jag om träningen och bytte sadel. Vilket funkade, fräsch ponny och bättre tävlingsresultat.

Dock inte sagt att vi inte haft problem. Fång förra året och i våras kändes hon bromsig. Framkotor behandlade vilket inte hjälpte utan till slut blev diagnosen hovbensinflammationer och möjligt en sekundärreaktion på fången. Men. Just den yttepyttelilla bromsigheten är en så typisk sak få bryr sig om att kolla. Hade jag fortsatt köra på hade troligen ponny inte klarat sig utan det hade blivit stora konsekvenser. Och här tror jag problemet för de allra flesta ligger. De kollar inte upp sina hästar förrän det är för sent, pålagringarna är ett faktum och hästen är död inom ett halvår.

För mig är det en förutsättning att kolla sin häst en gång om året hos veterinär. Böjprov, tänder och allmäncheck (gärna med vägning) är en del av en sund hästhållning. En måste hela tiden försöka ligga steget före problemen. Jag är ute mycket på tävling och ärligt talat syns det rörelsestörningar på vääääldigt många hästar...

I mina krokar rider faktiskt alla väldigt varierat. Vuxna som barn. Men nog finns det ett gäng ofräscha hästar ändå. Finns vissa gemensamma nämnare som tränare och vilken veterinär en åker till.
Samma här, jag åker också och kollar min häst regelbundet (en gång per år) och pepparpeppar hittills har hon varit ok trots att hon i grunden har två ryggdiagnoser. Jag har fått en del frågor på det som: är hon halt, varför kollar du henne om hon inte är halt samt känner du inte om hon är halt?
Men jag tänker som du att jag vill ju veta om något är på gång innan det har gått så långt att hästen är halt. Dessutom så haltar de ju inte om det är dubbelsidigt.
Proffsen som är just proffs kollar upp sina hästar regelbundet och då känns det ännu viktigare för mig som är en glad amatör utan deras erfarenhet, att kolla upp min.
Rent krasst är lätt att slå sig för bröstet och säga att man aldrig har haft en halt häst om man aldrig har kollat upp någon.
 
Samma här, jag åker också och kollar min häst regelbundet (en gång per år) och pepparpeppar hittills har hon varit ok trots att hon i grunden har två ryggdiagnoser. Jag har fått en del frågor på det som: är hon halt, varför kollar du henne om hon inte är halt samt känner du inte om hon är halt?
Men jag tänker som du att jag vill ju veta om något är på gång innan det har gått så långt att hästen är halt. Dessutom så haltar de ju inte om det är dubbelsidigt.
Proffsen som är just proffs kollar upp sina hästar regelbundet och då känns det ännu viktigare för mig som är en glad amatör utan deras erfarenhet, att kolla upp min.
Rent krasst är lätt att slå sig för bröstet och säga att man aldrig har haft en halt häst om man aldrig har kollat upp någon.[/QU
Det är ju bra och kolla sina hästar, men har man många kanske man kollar dem man känner minst.Plånboken är ju inte hur stor som helst ;)
 
Hmm... jag kanske helt missat något men det är väl ingen som skrivit något om att kolla hästen förebyggande någon gång/år är annat än både vettigt och sunt ? :confused: Man gör en hälsocheck helt enkelt samtidigt som man tex vaccinerar och kollar/fixar tänder ?

För mig är det en billig försäkring att göra så - som ej heller kostar några större pengar. (Och definitivt svinbilligt i jmf med att sen åka in och ut på hältutredning med en redan skadad häst. )
Samma just förebyggande hälsotänk har man ju när man som många gör, förebyggande anlitar någon duktig renommerad Equiterapeut någon gång om året på en förefallande helt ok frisk fungerande häst .
 
Hmm... jag kanske helt missat något men det är väl ingen som skrivit något om att kolla hästen förebyggande någon gång/år är annat än både vettigt och sunt ? :confused: Man gör en hälsocheck helt enkelt samtidigt som man tex vaccinerar och kollar/fixar tänder ?

För mig är det en billig försäkring att göra så - som ej heller kostar några större pengar. (Och definitivt svinbilligt i jmf med att sen åka in och ut på hältutredning med en redan skadad häst. )
Samma just förebyggande hälsotänk har man ju när man som många gör, förebyggande anlitar någon duktig renommerad Equiterapeut någon gång om året på en förefallande helt ok frisk fungerande häst .
Håller med dig och för mig är det också en naturlig och i längden ekonomisk sak att göra. Min reflektion var mer över reaktioner IRL på detta ämne.
 
Håller med dig och för mig är det också en naturlig och i längden ekonomisk sak att göra. Min reflektion var mer över reaktioner IRL på detta ämne.

Ja jag är med dig och förstår !
Deprimerande dock att du verkar få frågor om varför du gör så ? Det tyder ju på att de som frågar verkligen inte har det tänket alls. Det har jag verkligen sluppit genom alla år tack och lov.

Tycker jag mestadels omges/omgetts av rätt insatta hästägare och hästfolk . Men visst har man sett och konstaterat en del precis som jag delgett tidigare i tråden ... .:cool:
 
Hmm, jag hör till de som slutat göra en vetcheck så länge hästen känns fräsch och mjuk. Visserligen har jag ut min equiterapeut flera gånger om året som då också böjer igenom hela hästen och tittar på den i rörelse både på rakt spår och longering.
Han upptäcker små ömheter innan de hunnit bli något allvarligt av det och behandlar det då med akupunktur och laser.
En anledning till att jag faktiskt slutade med vetcheck var att jag kunde åka och böja hästen och den var helt fräsch bara för att någon vecka senare ha en halt häst eftersom den sladdat runt i hagen på något olämpligt sätt.
Förra året tror jag fem eller sex personer gjorde en check på sina hästar där jag stod samma dag. Veterinären kom ut till stallet. Checken gick ut på att hästägaren longerade hästen ett varv åt båda hållen, veterinären rekommenderade blistring av bakknän på samtliga samt att någon vaccinerades. Ingen böjdes.Vet iaf att den som vaccinerade sin häst fick en faktura på närmare 4000:- så jag gissar att longering och blistring gick på runt 3000-3500.
För mig var detta helt absurt. Alla var iofs jätteglada och pratade om sina kloka upplägg då veterinären gett tummen upp för fortsatt träning över vintern.
Jag hade förmodligen kunnat vara med på denna check och betalat en jäkla massa pengar för att veterinären skulle säga tiptop men vi blistrar bakknäna sen är det bara att köra.
Jag avstod. Veckan efter halkade min häst i skrittmaskinen och lyckades slå i tåsträckaren och fick flera blödningar på den med en konvalescens på ca 4 månader. Inget en vetcheck hade kunnat förutse.

Nu är det inte så att jag skiter i att ta ut eller åka till veterinär om jag misstänker att något är galet som tex att den plötsligt tappat bjudningen och blivit bromsig men jag åker inte längre med en häst som är pigg och glad med massvis av framåtbjudning och energi.

Ibland upplever jag att folk använder en vetcheck som en bekräftelse på att man gör rätt och har rätt upplägg oavsett hur det nu kan tänkas se ut. För mig är en vetcheck mer en avstämning av hur hästen är just för dagen men säger inte så mycket om hur den är om en vecka eller månad.
Mina veterinärer är vana vid att jag ringer och konsulterar dem om det är något jag funderar över och jag brukar få komma dit snabbt. Ibland har det varit något och då har vi behandlat det men ofta har det bara handlat om att låta hästen få ett break med helledigt några veckor och sen skritt i naturen några veckor.
 
@Hedwig fast ingen tror väl att en check säger något om framtiden vad som kan hända nästa dag eller om en vecka osv? :confused:

Kollar man så gör man väl det för att man vill se hur hästen ter sig genomgående, dvs i syfte att man inte missat någon begynnande överansträngning, trötta bakknän etc innan det ”brutit ut” syn och kännbart utifrån hur man ridit/belastat/hållt hästen ”bakåt” i tiden fram till dags dato s.a.s ?

Jag förstår i övrigt hur du tänker och det du beskriver låter ju bara helt knäppt ang vetchecken du berättar om. Men : Du har väl blistrat baknän också flertalet gånger eller ? :confused:
 
Senast ändrad:
@Hedwig För mig är en vetcheck ua absolut en bekräftelse på att ens träningsupplägg fungerar. Även om jag också känt i god tid att något varit fel på mina hästar så är jag så nojig att jag vill göra den där extra checken iaf. Gör det på klinik där hästarna både böjs högt och lågt samt longeras på hårdare underlag. En vetcheck kan självklart inte förebygga en skada en vecka senare, men olyckor är just olyckor och dom är ju helt omöjligt att förebygga hur noggrann en än må vara tyvärr.
 
@Hedwig fast ingen tror väl att en check säger något om framtiden vad som kan hända nästa dag eller om en vecka osv? :confused:

Kollar man så gör man väl det för att man vill se hur hästen ter sig genomgående, dvs i syfte att man inte missat någon begynnande överansträngning, trötta bakknän etc innan det ”brutit ut” syn och kännbart utifrån hur man ridit/belastat/hållt hästen ”bakåt” i tiden fram till dags dato s.a.s ?

Jag förstår i övrigt hur du tänker och det du beskriver låter ju bara helt knäppt ang vetchecken du berättar om. Men : Du har väl blistrat baknän också flertalet gånger eller ? :confused:
Det stämmer att jag blistrat bakknäna på min äldsta efter inrådan från ovan nämnda veterinär. Jag kommer dock aldrig göra det igen varken på Hedwig eller på den yngre. Hedwig hade väldigt lätt för tramp och passage innan jag började med det men det försvann successivt i samband med blistring.
Det finns ju väldigt delade meningar om det där med blistring. Min ordinarie veterinär ser rött om man nämner det för honom och anser att det bara är skit. Jag vet inte. Det kan eventuellt hjälpa vissa individer med väldigt svaga bakknän. För min har det förstört mer än det hjälpt. Föredrar att stärka på ett mer naturligt sätt. Hedwig är inte heller någon häst med svaga bakknän så jag vet inte riktigt varför det skulle sprutas. Men jag rycktes med där i någon modenyck o att det skulle vara så himla bra.
 
@Hedwig För mig är en vetcheck ua absolut en bekräftelse på att ens träningsupplägg fungerar. Även om jag också känt i god tid att något varit fel på mina hästar så är jag så nojig att jag vill göra den där extra checken iaf. Gör det på klinik där hästarna både böjs högt och lågt samt longeras på hårdare underlag. En vetcheck kan självklart inte förebygga en skada en vecka senare, men olyckor är just olyckor och dom är ju helt omöjligt att förebygga hur noggrann en än må vara tyvärr.
Jag tycker inte att det är fel att göra en vetcheck. Jag kollar ju faktiskt mina flera gånger om året även om det är med hjälp av min et. Han säger också till direkt om han upptäcker något som han anser kräver veterinärvård.
Skillnaden när jag gjort en vetcheck är väl mer. Den är ua, du kan köra vidare medan min et alltid hittar någon liten stelhet/ömhet även om hästen inte är halt och utifrån det ger råd hur jag kan jobba vidare och hur jag ska tänka i ridning/träning.
Kanske är mer så att jag tillsammans med et jobbar mer förebyggande och veterinären kontaktar jag om jag misstänker att den eventuellt behöver veterinärvård.
När det kommer till hältor/rörelsestörning upplever jag att min et är mycket petigare än vad veterinären är faktiskt och hittar saker som ev skulle kunna bli något. Får därför ofta mer konkreta råd hur jag ska jobba vidare för att undvika att det blir något. Det kan vara en så enkel grej att han upplever den lite trött i bakknäna utan att den på något sätt är halt och då tex ger rådet låt den vila/skritta i skogen någon vecka, sen kan du gärna cantra i skogen några veckor på rakt spår. (Säger iofs veterinären också ofta om jag åkt dit för jag tyckt att den känts lite av)
Jag har som sagt gjort vetcheck en el två gånger om året tidigare men har ändrat mitt upplägg till nuvarande eftersom jag upplever att det fungerar mer förebyggande.
 
Senast ändrad:
Det stämmer att jag blistrat bakknäna på min äldsta efter inrådan från ovan nämnda veterinär. Jag kommer dock aldrig göra det igen varken på Hedwig eller på den yngre. Hedwig hade väldigt lätt för tramp och passage innan jag började med det men det försvann successivt i samband med blistring.
Det finns ju väldigt delade meningar om det där med blistring. Min ordinarie veterinär ser rött om man nämner det för honom och anser att det bara är skit. Jag vet inte. Det kan eventuellt hjälpa vissa individer med väldigt svaga bakknän. För min har det förstört mer än det hjälpt. Föredrar att stärka på ett mer naturligt sätt. Hedwig är inte heller någon häst med svaga bakknän så jag vet inte riktigt varför det skulle sprutas. Men jag rycktes med där i någon modenyck o att det skulle vara så himla bra.

Min kommentar i sammanhanget var inte att på något sätt lägga skugga på dig eller döma . Tycker du har ett fantastiskt sunt sätt allmänt runt dina hästar !
Men ”rätt ska ju vara rätt” tycker jag, så i sammanhanget det du skrev här så tycker jag det är relevant att reflektera och kommentera över att ditt tidigare inlägg inte kändes helt objektivt i sammanhanget .

I övrigt så ang en duktig ET är det ju guld som allmän ”koll” i förebyggande , så kör ju även jag som redovisat.
Det går ju dock inte att bara rakt av rekommendera det - för långt ifrån alla ET har koll /kunskap - en del även i denna kategori har ju inte det .
 
Senast ändrad:
Min kommentar i sammanhanget var inte att på något sätt lägga skugga på dig eller döma . Tycker du har ett fantastiskt sunt sätt allmänt runt dina hästar !
Men ”rätt ska ju vara rätt” tycker jag, så i sammanhanget det du skrev här så tycker jag det är relevant att reflektera och kommentera över att ditt tidigare inlägg inte kändes helt objektivt i sammanhanget .

I övrigt så ang en duktig ET är det ju guld som allmän ”koll” i förebyggande , så kör ju även jag som redovisat.
Det går ju dock inte att bara rakt av rekommendera det - för långt ifrån alla ET har koll /kunskap - en del även i denna kategori har ju inte det .
Jag har turen att ha en väldigt skicklig et som jobbat med hästar i tjugo år. Han är nog lite unik och anlitas även utomlands. Det är just samarbetet med honom som gjort att jag slutat med vetcheck på häst som jag upplever som pigg och fräsch eftersom det inte gav mer än en bekräftelse på min egen upplevelse. Hästen var frisk. Jag har ju inte heller gett någon rådet att sluta med sina vetchecks utan bara beskrivit min egen upplevelse och erfarenhet samt val utifrån det.

Jag tycker absolut att man ska vara noggrann med sin häst men också använda sig av sunt förnuft. De allra flesta vet att hästar behöver varierad träning på olika underlag.
Sen tror jag det lätt blir så att när du ska gå vidare i hästens utbildning, den ska ihop mer, lägga mer vikt bak etc så blir den överansträngd. Det är en svår balansgång att träna tillräckligt för att utvecklingen ska gå framåt samtidigt som den inte ska bli överansträngd. Speciellt för amatörer som kanske inte är tillräckligt uppmärksamma för att lägga märke till små förändringar i tid.
Är man inne i ett träningsflow där hästens utveckling går framåt på ett positivt sätt tror jag man lätt förivrar sig och tränar lite för länge och lite för ofta. Att man kanske tränar två-tre dagar på raken eller kanske ännu mer. Sen får hästen en skrittur i skogen en dag o sen är man på det igen efter det med träning några dagar på raken.
 
@Hedwig fast upplägget med att träna intensivt ett par dagar på raken, sen vila någon dag och sen träna igen så är det konceptet ju i sak inget som är annat än helt ok /hälsosamt för allmänt friska hästar ?

Eller vad missförstår jag utifrån det du kommenterat ?
 
Min kommentar i sammanhanget var inte att på något sätt lägga skugga på dig eller döma . Tycker du har ett fantastiskt sunt sätt allmänt runt dina hästar !
Men ”rätt ska ju vara rätt” tycker jag, så i sammanhanget det du skrev här så tycker jag det är relevant att reflektera och kommentera över att ditt tidigare inlägg inte kändes helt objektivt i sammanhanget .

I övrigt så ang en duktig ET är det ju guld som allmän ”koll” i förebyggande , så kör ju även jag som redovisat.
Det går ju dock inte att bara rakt av rekommendera det - för långt ifrån alla ET har koll /kunskap - en del även i denna kategori har ju inte det .
Liksom en duktig Veterinär är guld värld.

Med en dåligt ET och en bra vet hade förhållandena varit motsatta.
 
@Hedwig fast upplägget med att träna intensivt ett par dagar på raken, sen vila någon dag och sen träna igen så är det konceptet ju i sak inget som är annat än helt ok /hälsosamt för allmänt friska hästar ?

Eller vad missförstår jag utifrån det du kommenterat ?
Jag tror inte du missförstår men du delar sannolikt inte min åsikt vilket är helt ok. Jag sitter inte inne med någon sanning utan skriver bara utifrån mina erfarenheter. Den säger att det är bättre att ha som princip att inte göra samma sak flera dagar på raken utan köra varannan dagsprincipen. Alltså istället för att rida dressyr fyra dagar på raken i ridhus/ridbana lägger du in tömkörning, skogsridning,konditionsträning, hoppning etc varannan dag.
Men eftersom jag själv tränat och tävlat dressyr i flera år nu vet jag att det lätt blir så att man under tex tävlingssäsong hamnar för mycket på ridbanan för att hela tiden förbättra och finslipa på detaljer.
Jag tror att det i längden är nedbrytande och att bakslagen kommer förr eller senare, speciellt om man inte är så rutinerad och har svårt att uppmärksamma signaler från hästen om att något inte är helt ok.
 
@Hedwig
fast jag har ALDRIG skrivit något om att sitta 4 dagar på raken ? Jag kommenterade det du skrev ang. ett PAR dagar på raken, sen vila från det arbetet osv. Ser inga som helst problem med det upplägget, det var det jag kommenterade, inget annat upplägg.
 
Rider gärna unghästarna typ varannan dag inlärning varannan dag lättare arbete.Tycker de smälter träningen bättre o tror på bättre hållbarhet.Äldre hästar krävs det varierade (kan ju ha varierad träning på ridbanan med men inte för många dagar) träning för att hålla igång motivation och hållbarhet :)
 
@mackan
Min kommentar: Är man inne i ett träningsflow där hästens utveckling går framåt på ett positivt sätt tror jag man lätt förivrar sig och tränar lite för länge och lite för ofta. Att man kanske tränar två-tre dagar på raken eller kanske ännu mer. Sen får hästen en skrittur i skogen en dag o sen är man på det igen efter det med träning några dagar på raken.
Ditt svar: @Hedwig fast upplägget med att träna intensivt ett par dagar på raken, sen vila någon dag och sen träna igen så är det konceptet ju i sak inget som är annat än helt ok /hälsosamt för allmänt friska hästar ?
Förtydligande: Jag menar alltså att man rider dressyr två-tre, kanske tom fyra dar på raken. Sen rider man ut dag fyra eller fem. Sen börjar man om och rider dressyr tre-fyra dagar på raken..etc
Rider man dressyr några dagar på raken vid enstaka tillfällen tror jag inte heller att det gör något på en frisk häst. Så kan det ju bli om man tex är med på någon tvådagarsträning tex.
Jag menar att det under framför allt tävlingssäsongen lätt blir att man under flera veckor/månader rider för ensidigt eftersom man hela tiden vill förbättra och finslipa på detaljer.
Man har det där förbannade protokollet där det tex står att hästen behöver lätta upp mer fram och lägga mer vikt bak. Ja, då blir det lätt att man sitter och tränar på det där dag efter dag, vecka efter vecka o så vips..hästen blev visst överansträngd i bakknäna.
Jag tror inte någon gör det av illvilja men många använder sig av tävlingsprotokollens kommentar för att se vad man behöver förbättre. Tror det lätt blir så att man inte tänker sig att den där lättheten som domaren efterfrågar kommer ta minst ett halv år-ett år att bygga upp utan man försöker forcera fram den till typ nästa tävling.
 
@Hedwig Tror du sätter huvudet på spiken angående träningen. Lägger till att det dock inte behöver handla om ryttare som rider på Msv-svår nivå som har det upplägget utan kan lika gärna (eller månne oftare) vara hobbyryttare i lätt klass. De fastnar på den där volten 4-5 dagar i veckan om 45 minuter och försöker få hästen på tygeln.

Ang att använda et istället för veterinär för att checka hästen är väl helt rimligt. Jag fixar det inte, men köper konceptet :).
 
Jag blir lite nyfiken på ni som tycker man ska "variera" träningen genom att rida ut tex för att hästen inte ska gå sönder:

Vad är det som ska varieras och vad sker i hästens kropp inne vs ute som gör skillnaden?

För mig är det så att en häst behöver viss muskulatur för att orka bära sig själv sund. Sen för att bära oss ännu mer. Men det är vissa bestämda muskler som ska aktiveras för det. Och lederna ska röra sig i vissa rörelsemönster för att dessa muskler ska aktiveras.

Precis som man inom sjukgymnastik isolerar rörelserna i de lägen där de stärker och inte arbetar i de lägen där det sliter.
Sen tränar man de lägena och man vilar när det behövs, kör lagom många reps etc.
Men man tränar inte andra lägen och andra muskler för att dessa ska vila för att hästen inte ska övertränas. Då är man ju i slitage.

Det är inte någon häst som går sönder om den dagligen rids dressyr med sjukgymnastiskt tänk och inte bara TR-tänk. Du kan rida varje dag inne om du så vill då.
Spec iom att du då lär hästen att sätta ner hovarna mjukt och inte damma i dem i backen..

Problemet är ju när man rider i obalans, spänning etc.

Samling sliter inte på en häst, tvärtom.
Däremot om man försöker knöka ihop en häst som inte samlar sig korrekt och lederna inte vinklas korrekt och någon led blir överansträngd tex. Eller man drar ihop dem i spänning och tappar lösgjordhet, bakbensaktivitet(bärighet) etc. Ihop med att man då också får det där att de dammar i fotterna i backen och islaget blir så hårt och ger mer slitage.
Både jag och andra har rehabat hästar genom att ta dem bakvägen till målet sas och börjat med samling om de är sånna som pajat i fronten upprepat tex.

Jag tror problemet mer ligger mer i att man faktiskt saknar kunskap i att träna hästarna i dressyr med sjukgymnastiskt tänk. Det finns en massa bra tränare om man vill tävla. Men de lär ut tävlingsridning de flesta.
Även de som vet mer och själva rider på annat vis hemma. Vad man lär ut och hur man själv tränar är i många fall olika.
Sen är det många tränare och domare som inte orkar, vill, vågar säga till om rörelsestörningar/smärtindikationer etc. Då blir man obekväm, man kan tappa kunder etc.
Jag har haft rätt många hästar(nya ekipage/elever) som i mina ögon varit halta men i andras iaf haft en rörelsestörning. Och tränarna har sagt att "den är svag i det benet". Det kan då vara A-tränare som tyckt det.
Är kunskapen för låg, orkar man inte etc?
Samma gällande hur hovar, mun, sadel ser ut. Där måste man säga ifrån och vara obekväm för folk för hästarnas skull.

Jag tycker man måste vara ärlig med problemen. För hästarnas skull..

Jag kan faktiskt tycka att det är bra att folk vetcheckar årligen. Just iom att varken tränare eller domare alltid säger till om hästen faktiskt är ofräsch. För vissa ser inte, vissa orkar inte, vissa vill/vågar inte etc.

Det är en hel del tränare som blivit jääävligt förbannade på behandlare, vet, andra tränare som skickat hästar till vet när de rids på för dem. Minns någon gång där en tränare fick 5 hästar som ridits på kvällen innan av dennes elever för denne kollade av vet och alla var halta. Tränaren var inte glad över att de kollades. Och ännu argare efter.. Det var fel på vet etc när vi är rätt många som sett att hästarna varit halta även innan vet..

När tränare inte ser sånt, domare inte ser sånt.
Och tränare och domare känner sig nödgade att nyttja equiband, inspänningar, Pessoa-sele etc för att formge så känner jag att kunskapen måste vara förlorad.
Det är rätt simpelt att ändra om deras rörelsemönster om man bara förstår sig på biomekanik och övningarna. Och det tycker jag tränare och domare bör kunna.
Det gör en del. Men tyvärr långt ifrån alla. Och kan inte de: Hur fan ska gemene man lära sig då?
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Smedholt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp