#stoppahältan

Det har lite med erfarenhet och göra också.Har man inte mångårig hästvana är det kanske bättre o kolla en gång för mycket, samt om det ör en ny häst....

Fast det där är också lurigt. Jag har haft häst i snart 30 år, har rätt bra koll osv. Men jag väljer ändå att ta hjälp när det kommer till ofräschhet och checkups. Mitt sista halvblod lärde mig en hel del då hon var klockren och snustorr i alla ben, ingen initialhälta men betedde sig illa vid ridning, men inte värre än att hon skötte sig när någon bättre än mig satt upp. Det spelar ingen roll hur mycket erfarenhet en har i det fallet för erfarenhet ger inte röntgensyn och i detta fallet hade tidigare skador gett pålagringar både här och var.

Erfarenhet är aldrig så viktigt, men kan inte ersättas med den mångåriga utbildning som en veterinär faktiskt måste genomgå. Det känns som om längden på deras utbildning och vad de faktiskt kan avfärdas lite för lätt ibland.
 
Jag är av den uppfattningen att inga kunniga och välutbildade veterinärer i världen kan ersättas av kunniga och erfarna ryttare och tränare. När hästen väl kommer till veterinären, då är det oftast redan för sent.

Det är i förebyggande syfte vi måste bli bättre på att rida och träna våra hästar. Så vi slipper åka till veterinärer och kliniker för utredning/koll. Vi måste bli bättre på att efterfråga den kunskapen från våra tränare och vi måste bli bättre på att urskilja dom tränare som verkligen kan/vill lära ut detta på ett sätt som hjälper oss och våra hästar att bli mer hållbara. Men vi måste framför allt själva bli bättre på att vilja träna/rida på ett sätt som främjar detta. Idag upplever jag det som att allt för många är mer intresserade av prestation (tävlings) än hållbarhet. Det går faktiskt att kombinera, även om det är svårare.

Alternativare (Massörer, EQ, Osteopater, mm) är bra som en hjälp på vägen i detta förebyggande arbete. Genom deras kunskap om biomekanik och träningsfysiologi kan vi ryttare/hästägare bli ändå bättre på att identifiera och analysera eventuella problem vi och våra hästar har innan det blivit en skada/slitage.

Jag har själv en häst som skadat sig illa (fläkt sig i hagen) och har, tack vare den långa mödosamma vägen tillbaks, kommit till många insikter om mig själv och min ridning/träning. Även om min häst inte har en slitageskada, så kan man ju fråga sig om han hade halkat på detta sätt om han varit i "perfekt" balans när detta hände. Det lilla orosmolnet räcker för mig, så även om min häst idag är friskförklarad och i mycket god form, bättre än innan, så kommer jag aldrig att gå tillbaks till den ridning/träning jag anammade innan. Inte för att det var dåligt innan, utan för att det jag anammar nu är så mycket bättre. Måste vara, då hästen bara blir starkare och bättre i både prestation och form, trots att han idag har ett sämre utgångsläge med "svaga bakknän" och lite "överrörlig" SI-led.

Jag ser allt för många, som efter utredning och rehabilitering av olika hältor/skador, återgår till sitt ursprungliga rid-/träningssätt när hästen blivit friskförklarad när man kanske hade behövt tänka lite längre och analysera vad man behöver ändra på.

Jag tror man sätter för stor tilltro till "behandlingar" av åkommor och för lite på att analysera sitt rid-/träningsupplägg generellt. Helt enkelt för lite tänk på orsak och verkan. Men också att det finns allt för dåligt med kunskap (eller intresse hos "etablissemanget") att föra fram dessa aspekter och anpassa våra "system" (veterinära, tävlings-, tränar-, ridskolesystem) så att fokus hamnar mer på långsiktig hållbarhet än på prestationen för stunden.
 
QUOTE="mackan, post: 18381558, member: 7864"]Fast jag vet inte riktigt ang ”slå sig för bröstet ”
ang att aldrig haft några ridrelaterade skador osv ?
Jag har inte sett något sånt i tråden . Däremot så ja - jag känner mig glad över att aldrig haft några slitage relaterade skador på hästarna - trots träning och tävling :)[/QUOTE]

Insåg efter jag skrev det att jag rörde ihop det lite :banghead:
 
Jag har inte varit på hältutredning på över tio år.
Då har jag flera hästar och sitter inte o rider runt på halta hästar omedvetet.
Jag ser till att hästarna går ute i skogen minst lika många dagar i veckan som de går på banan.
De går ute mkt i stora, men platta hagar, där de har kompisar att leka med och yta och rejsgaloppera.
Jag rider i skogen där det är kuperat, låter hästarna lära sig själva var de ska sätta ner fötterna.
Jag har en bra hovslagare som som gör att hästarna får de bästa förutsättningarna.
Jag har en duktig kiropraktor som regelbundet kollar igenom hästarna, för felbelastning sätter sig ofta på muskulaturen först.
Och jag försöker alltid rida hästarna lösgörande. Med detta menar jag inte att jag alltid försöker rida de på tygeln, jag försöker rida de så varierande jag kan, samlat, lågt, hellre för fort än för långsamt, upp o ner för backar, busgalopper etc

Jag har haft folk som haft samma upplägg, flyttat till lyxiga anläggningar, fastnat i ridhus o små hagar o på ett par månader går hästen från o ha varit frisk i flera år till o halka ner halt fram o tillbakaträsket.
 
Mina får vara just hästar den tiden jag inte grejar med dom, är ute i hage.

Dom har en bra hovslagare >:D,
Kollas igenom av en mycket duktig osteopat mellan varven så små grejer inte blir skador, noga med upp och ner varvning, kyler benen vid hårdare arbete, just det jag går oxå regelbundet till osteopat.

Det jag slarvat med är dressyr, var många många år sedan jag red ett rent dressyrpass, jag rider i huvudsak ut och rider intervallträning förr åkte jag även på hoppträning.

Tycker dock inte dagens hästar som är avlade mot ridsportgenerna är så fördelaktig byggda för att hålla, framförallt är ju många av dagens sporthästar inte bygga i balans men även fler saker ner på mer detalj nivå.
 
Jag har 2 hästar, en 24åring och en 4åring. Haft den äldsta i 16 år, hon har haft senskada, sårskador och för 2 år sen fick jag behandla en framkota pga inflammation.

Hon hade den våren gått i för lerig hage, sulan hade blivit tunn och jag märkte att hon bromsade och tappade steget fram. Vilade men ingen förbättring. Åkte in, veterinären var fascinerad över 22åringens rörlighet i lederna och fann ingen hälta. Jag bad om bedövning och då såg vi skillnad varpå hon behandlades.

Vet inte hur många gånger jag fått höra att jag inte har halta hästar för att jag inte kollar. Unghästen har haft en liiiiten hovböld, kunde knappt leda in han från hagen så ont han hade. En av anledningarna till att jag betäckte stoet är just hållbarheten. Hon har tålt en galoppkarriär och att bära på mig, en nybörjare.

Jag är svinnoga med underlag, ffa i hagen där de vistas mest.
 
Hmm... jag kanske helt missat något men det är väl ingen som skrivit något om att kolla hästen förebyggande någon gång/år är annat än både vettigt och sunt ? :confused: Man gör en hälsocheck helt enkelt samtidigt som man tex vaccinerar och kollar/fixar tänder ?

För mig är det en billig försäkring att göra så - som ej heller kostar några större pengar. (Och definitivt svinbilligt i jmf med att sen åka in och ut på hältutredning med en redan skadad häst. )
Samma just förebyggande hälsotänk har man ju när man som många gör, förebyggande anlitar någon duktig renommerad Equiterapeut någon gång om året på en förefallande helt ok frisk fungerande häst .

Dumt är det inte men för mig onödigt. Jag har haft ET två ggr på stoet, ingen har åtgärdat nåt. Vet inte vad jag ska betala mer för.

däremot får mina tandvård, för de har båda taskig tandstatus.
 
Det pratas mycket om att rida hästarna i balans och rätt form, men jag funderar på när jag red på ridskola, då var aldrig någon häst halt. Jag tror inte det kan förklaras med att de inte kollades ordentligt då de faktiskt ägdes av duktiga utbildade ridlärare vars egna halvblod däremot hade diverse hältor ibland. Kan det vara så att dagens hästar är mindre tåliga? Att de är för överrörliga? Är det fler än jag som har samma erfarenhet? Bara en fundering jag kom att tänka på när jag läste denna tråden.
 
@Bregen jag tror inte det beror på att gemene mans hästar är för överrörliga.

Ridskolehästar har, om de sköts av kunnig ridskola goda förutsättningar att hålla i det att de hela tiden rids av olika ryttare så ev ”mindre optimal belastning” blir inte statisk som den annars kan bli på en privathäst som rids av en och samma ryttare till 99% av totala tiden.
En ridskolehäst som även rids av gröna ryttare som inte inverkar så mycket, klarar alldeles utmärkt att balansera sig på ett sätt som inte sliter utan snarare sparar på den. Det krävs inte att den ”går i form” .

Många privathästar belastas långt mer ohälsosamt än många ridskolehästar och går även sönder utifrån det.
 
@Bregen jag tror inte det beror på att gemene mans hästar är för överrörliga.

Ridskolehästar har, om de sköts av kunnig ridskola goda förutsättningar att hålla i det att de hela tiden rids av olika ryttare så ev ”mindre optimal belastning” blir inte statisk som den annars kan bli på en privathäst som rids av en och samma ryttare till 99% av totala tiden.
En ridskolehäst som även rids av gröna ryttare som inte inverkar så mycket, klarar alldeles utmärkt att balansera sig på ett sätt som inte sliter utan snarare sparar på den. Det krävs inte att den ”går i form” .

Många privathästar belastas långt mer ohälsosamt än många ridskolehästar och går även sönder utifrån det.

Det har du rätt i :)
 
Varför gör man en hältutredning? I min värld är det för att hästen inte känns fräsch, en ojämnhet eller en ren hälta som dykt upp. Vad säger att den är ridrelaterad? Jag har, tack och lov, än så länge sett/känt/anat när nåt inte är ok i tidigt skede och har då bett veterinär kolla upp det. Tack och lov väldigt sällan! Senast var när Tant Lilly kraschat sig i hagen, kanat 6-7 meter och sen tog det tvärstopp och som fick sulläderinflammation/fångsymtom (hon var barfota) och det var 4 år sen. Jag menar, där var det ju inte tal om att utreda en ofräschhet utan hon var ju klart och tydligt halt på alla 4. Jag har hållit på länge och hör väl till de känsliga så även om en hovslagare överkorrigerat så känner jag om det inte "stämmer" i rörelserna och har då bett om kontroll. Jag tränar westernridning, rider tufft i terrängen som mest och terrängen är mer än kuperad/brant överallt, typ så omväxlande är det ju. Jag har vänner och bekanta som aldrig är i närheten av sån terräng och inte har de mer halta hästar och inte är det självskrivet att hästar som tränas lika som mina inte är halta. Tror nog det är andra parimetrar som spelar in, faktiskt...arv, miljö, uppväxt o.s.v.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Intressant tråd. Jag är bara en "glad amatör" men har tänkt på en del saker. Förr (på 60-70 tal när jag började med hästar) kördes många hästar in först innan de reds in. Nu är ju det inte lika vanligt. Jag tycker att ett alternativ till ridningen kan vara att arbeta på töm. Sedan kan det böjda spåret vara mer påfrestande och då tänker jag på att variera träningen. Som en del skriver, jag har den känslan att p.g.a jag inte tränar så mycket, kanske det gagnar mina hästar? (De går på lösdrift) Att arbeta i balans är ju så viktigt. Musklerna behöver återhämtning.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 086
Senast: Smedholt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp