Bukefalos 28 år!

Stor blodmask i hage

jenniferteresia

Trådstartare
Hej! Kommer ev flytta till ett nytt stall där dom har haft stora blodmasken i en vinterhage. Dom fick reda på det i våras. Hagen har vilat sedan dess och är urmockad inga hästar har stått där sedan dess.

Det är mest sand i hagen, kan jag göra något för att minska risken att mina hästar ska få det?
Det är den hagen som finns bara tyvärr..
Kan man tabort allt gräs och kratta hagen minskar det då risken att masken finns kvar?
Utfodra på annat sätt än på marken?

Mina hästar har inte blodmask.

Tacksam för hjälp! 😊
 

Bifogade filer

  • IMG_20190815_192919.jpg
    IMG_20190815_192919.jpg
    652,4 KB · Visningar: 67
Hej! Kommer ev flytta till ett nytt stall där dom har haft stora blodmasken i en vinterhage. Dom fick reda på det i våras. Hagen har vilat sedan dess och är urmockad inga hästar har stått där sedan dess.

Det är mest sand i hagen, kan jag göra något för att minska risken att mina hästar ska få det?
Det är den hagen som finns bara tyvärr..
Kan man tabort allt gräs och kratta hagen minskar det då risken att masken finns kvar?
Utfodra på annat sätt än på marken?

Mina hästar har inte blodmask.

Tacksam för hjälp! 😊
Utfodra på annat sätt än marken minskar ju kanske risken lite och om annat får ju hästen inte i sig sand av misstag. I övrigt är det nog bara att vila den så länge det går. Och hålla koll på dina genom regelbundna träckprov.

@Madick kanske har någon mer specifik information.
 
Hej! Kommer ev flytta till ett nytt stall där dom har haft stora blodmasken i en vinterhage. Dom fick reda på det i våras. Hagen har vilat sedan dess och är urmockad inga hästar har stått där sedan dess.

Det är mest sand i hagen, kan jag göra något för att minska risken att mina hästar ska få det?
Det är den hagen som finns bara tyvärr..
Kan man tabort allt gräs och kratta hagen minskar det då risken att masken finns kvar?
Utfodra på annat sätt än på marken?

Mina hästar har inte blodmask.

Tacksam för hjälp! 😊
Fortsätt mocka och håll borta gräs/ogräs. Fodra inte på marken. Vet du hur högt EPG hästen hade som bar på smittan?
 
Fortsätt mocka och håll borta gräs/ogräs. Fodra inte på marken. Vet du hur högt EPG hästen hade som bar på smittan?
Det vet jag tyvärr inte.. Jag kommer hagen låta vila då vi fick göra en annan hage i sommarhagen istället. Där har inte den hästen gått. Men tänkte släppa in dom där när det kommer snö😊 finns risken kvar då? När det är ca - 10 och snö?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 097
Senast: SiZo
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp