Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brukar vara så :p Men vänta tills BPH-resultaten först. De flesta DS som är med på MT klarar det inte. Dock är det ju kul att få hunden utvärderas oavsett. Jag tänker att det nästan borde vara lättare för dig att komma med någonstans i norr där det är färre hundar?
Exteriösbeskrivare finns det en drös här i Stockholm i alla fall. Jag kontakta en så gjordes den i samband med en utställning som vi båda var på.
Jo BPH:t ska göras innan jag bokar in mig någonstans :)
Problemet här uppe är att det nästan är fullt på alla MH och MT och jag som har icke bruksras kommer långt ner på listan om det finns brukshundar som vill vara med.. :(
Jag såg att det finns ett MT i Skellefteå i augusti (dit är det bara ca 13 mil enkel resa), jag får försöka komma med där om jag vill testa.. :p
 
Jo BPH:t ska göras innan jag bokar in mig någonstans :)
Problemet här uppe är att det nästan är fullt på alla MH och MT och jag som har icke bruksras kommer långt ner på listan om det finns brukshundar som vill vara med.. :(
Jag såg att det finns ett MT i Skellefteå i augusti (dit är det bara ca 13 mil enkel resa), jag får försöka komma med där om jag vill testa.. :p
Arrangerar inte din hemmaklubb MH?
 
Arrangerar inte din hemmaklubb MH?
Nja, jag tillhör en mindre brukshundsklubb och i fjol arrangerade dom ett uppfödarMH tror jag men jag såg aldrig till det på SBKtävling..
Umeå brukshundsklubb tror jag anordnar något/några per år men jag tror att det är schäferklubben som anordnar dom flesta och det var ett sånt jag hade anmält till då det blev för många anmälda...
Men på lördag ska Ultima göra BPH :)
 
Jo BPH:t ska göras innan jag bokar in mig någonstans :)
Problemet här uppe är att det nästan är fullt på alla MH och MT och jag som har icke bruksras kommer långt ner på listan om det finns brukshundar som vill vara med.. :(
Jag såg att det finns ett MT i Skellefteå i augusti (dit är det bara ca 13 mil enkel resa), jag får försöka komma med där om jag vill testa.. :p

Åh hoppas du kommer med!
 
Kollade nu och om jag söker på Umeå så får jag upp två MH i Umeå och de arrangeras av schäferklubben..

De tar in andra raser med i mån av plats. När vi gör MH/MT på Schäferhundklubb är det nästan alltid en skvätt andra raser med. Det är sällan fullt.
 
De tar in andra raser med i mån av plats. När vi gör MH/MT på Schäferhundklubb är det nästan alltid en skvätt andra raser med. Det är sällan fullt.
Å här var det knökfullt tror vi var tre som inte kom med på det MHt som jag hade anmält till..
 
Får man göra BPH även om hunden är lite äldre? Enbart för sin egen skull för att det vore roligt att jämföra med andra hundar

Man får göra BPH och MH även med äldre hundar, men vitsen försvinner ju lite eftersom ju äldre hundarna blir desto mer livserfarenhet har de, och reaktionerna blir därför oftast inte desamma som de skulle ha blivit om hunden varit grönare och mer oerfaren. För hundar över 18 månader räknas de inte heller in i rasstatistiken, och man kan inte heller jämföra det helt korrekt/rättvist med hundar som gått det i yngre ålder.

Men som sagt, så kan/får man göra det även med en äldre hund just for fun, eller om man ex vill tävla bruks med den :) .
 
Vad tänker ni om en hund som på dumpen (MH) vänder sig om och flyr skenande därifrån. Stannar till efter en bit, vänder sig om för att titta mot dumpens håll för att sedan ändå fortsätta flykten? MHt bryts efter det.
 
Vad tänker ni om en hund som på dumpen (MH) vänder sig om och flyr skenande därifrån. Stannar till efter en bit, vänder sig om för att titta mot dumpens håll för att sedan ändå fortsätta flykten? MHt bryts efter det.
Min gjorde så men han tog sig fram så vi bröt inte. På skramlet flydde han igen hals över huvud. Inga kvarstående rädslor vid passagerna. Bröt vid skotten. På BPH och MT fanns ingen flykt. Det "växte bort" alt satt rädslan i testiklarna för han blev mindre rädd efter kastration. Men inget som ska avlas på!
 
Min gjorde så men han tog sig fram så vi bröt inte. På skramlet flydde han igen hals över huvud. Inga kvarstående rädslor vid passagerna. Bröt vid skotten. På BPH och MT fanns ingen flykt. Det "växte bort" alt satt rädslan i testiklarna för han blev mindre rädd efter kastration. Men inget som ska avlas på!

Okej! Här sa tydligen beskrivaren att hen inte trodde att hunden skulle klara av att avreagera så pass att hunden kan passera dumpen utan reaktion och därför fick ägaren alternativet att bryta själv och göra om MH senare eller att beskrivaren bryter och det då blir registrerat. Så ägaren valde att bryta själv och vill gå BPH nästa år istället när hunden "mognat".
Det är en BC det gäller på 1 år (kastrerad).
 
Idag har Ultima genomfört sitt Bph :D, snälla @bollen__ följde med och filmade oss :D
Här finns en film om någon vill se :)
20170506_203059_590e4d7fe087c34d15a1275a.jpg
 
Vi blev bortlottade från MTt, typiskt. Har dock mailat och sagt att jag kan komma som reserv med kort varsel om de skulle få en lucka.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring anmälningar.. Det finns ett MT nu på våren som jag kan tänka mig att åka till (ang restid) men det ligger på ett jäkligt dåligt datum. Anmälningstiden går ut om en vecka och det är dock just nu bara 4 anmälda. Kanske borde anmälda om det inte rasar in en massa nu i sista veckan?

Annars har jag kollat på de som ligger i höst och där är det några som finns inom rimliga avstånd. Vet inte om jag ska avvakta tills dess och då kanske anmäla till lite fler på samma gång och hoppas att ha tur någonstans?

Gah!

Vi har ett år på oss, Elvis fyller 4 år i juni 2018.
 
Funderar på att gå BPH med Tinja för att lära mig om hur det går till.
Går resultatet/protokollet in i hunddata? De enda jag sett har det typ stått "genomfört" vilket inte ger mig någon direkt info om hur det gick :p
Vill ju att det ska vara offentligt.
 
Funderar på att gå BPH med Tinja för att lära mig om hur det går till.
Går resultatet/protokollet in i hunddata? De enda jag sett har det typ stått "genomfört" vilket inte ger mig någon direkt info om hur det gick :p
Vill ju att det ska vara offentligt.
Spindel, protokoll och sammanfattning dyker upp på avelsdata. Sök upp en hund som genomfört BPH och klicka på BPH i vänstermenyn så syns allt :up:
 
Hoppas att det är okej att jag dyker in i tråden här med lite frågor angående MH? :)

1. I helgen är det dags för MH för unghunden. Jag börjar bli lite nojig och nervös nu när det börjar närma sig. Min hund har nämligen inte hört något skott ännu. Har inte haft möjlighet till det. Brukshundsklubben har inte börjat med skotträningarna än. Men jag ska kolla in skjutbanan här i veckan, dock verkar det vara dåligt med aktivitet där också.
Hur ska jag göra i detta läget, om vi inte skulle få till några skott innan? Chansa på skottmomentet? Han har hört några fyrverkeriknallar och det har inte varit några som helst problem och han är inte ljudkänslig över huvud taget i vardagen heller.

OM vi nu lyckas pricka in när det skjuts på skjutbanan, hur ska jag bäst gå tillväga då? Hur nära behöver man vara, ska vi vara i rörelse eller bara vara passiva m.m?

2. I PM:et står det att man skall ha ett 180 cm långt koppel. Jag har inget sådant koppel, jag har bara 190 cm. Kan jag använda det längre ändå eller måste jag köpa ett nytt koppel?

2. Får man använda visselpipa för att kalla in sin hund (mellan momenten) om den skulle vara svår att få att komma när man kallar in?

3. Måste man säga till innan beskrivningen börjar, om man avser att använda en egen leksak till skottmomentet, eller får man ha egna leksaken på sig och bestämma sig allt eftersom, när just det momentet ska till att börja?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 607
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 232
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp