Stora jobbsökartråden

knoppet

Trådstartare
Tråden där vi delar med oss tips och stöttar varandra i jobbsökandet :D Jag har smugit runt i kulisserna här ända sedan stallet.se, men nu tänkte jag börja skriva också eftersom jag behöver alla jobbsökartips som ni bukefalister kan komma på ;)

Någon mer här än jag som just har tagit en examen och söker jobb?
Hur har ni fått era jobb och vilken examen har ni?

Jag har sökt jobb under en månad. Än så länge inget napp. Har en examen i Miljövetenskap. Sökt alla annonser på platsbanken över hela landet och de första ansökningstiderna gick ut för tre veckor sedan.

Har hört att rekryteringsprocessen tar allt från en vecka till två månader så jag vet inte riktigt när det är kört ;)

Fram med era frågor och tips nu :D

Förresten, är det någon som vet om alla myndighetsjobb måste annonseras på platsbanken? Är det någon idé att spontanansöka till myndighetsjobb?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har också tagit examen nyligen. Sökt jobb och varit på en del intervjuer, ingen napp än så länge.
Har som tur är lite extrajobb men det känns så himla tungt just nu.

Har en fil.kand i medie - och kommunikationsvetenskap.

Jag tror absolut man kan spontanansöka alla möjliga jobb!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Hur lång tid tog det efter att ansökningstiden gått ut till att de hörde av sig om intervju?

Jag har ett tips till dig. Media kan ju vara ett ganska svårt område att komma in på, men jag vet flera med din utbildning som har sökt jobb via http://www.dik.se/korta-jobb-poolen . De har då fått hoppa in för någon-några månaders jobb vilket i flera fall har gett dem en heltidstjänst i slutändan!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag skulle nog surfa runt till myndigheternas egna hemsidor och se om de har annonser där. Spontansöka är nog riktigt bra också, liksom skicka ett mail och skriv "här är jag", typ.
När min mamma sökte jobb sist så hade det blivit fel i annonstrycket, det gällde bara ett vikariat på halvtid men hon sökte en fast tjänst på helst 100%. Företaget gillade henne så mycket så de flyttade om timmar, anställde henne och hon fick en 80%ig tjänst. Jobbet innan fick hon fast företaget inte sökte någon utan hon skickade bara in info om henne och så hörde de av sig.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag tror också att det är bra att spontansöka. Frågan är bara hur man sticker ut och får dem att tänka att "Här är en person vi inte får missa!". Ännu svårare när man är nyutexaminerad och utan mycket erfareenhet.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Åh vad bra med en sån här tråd! Funderade på att starta en själv.

Jag tar examen nästa vecka, veterinärexamen rättare sagt.
Marknaden i Sverige är tyvärr mättad, det finns fler veterinärer än vad det inne jobb speciellt inom smådjurssektorn. Dock är det inte lika katastrof som inom andra yrken, än i alla fall.

Jag skickade i början på veckan iväg 5-6 ansökningar som svar på annonser. Jag har redan fått nej från en arbetsplats (de hade samma dag redan anställt någon) och blivit bokad på intervju på en annan.
Resterande har jag inte hört något från.

Imorrn ska jag skicka iväg lite spontanansökningar till ställen jag verkligen vill jobba på men som inte har någon annons ute just nu.

Det här är första gången jag söker ett riktigt jobb, det jag hade innan utbildningen fick jag genom en kontakt.
Det är alltså således första gången för mig som jag skrivit ett ordentligt CV och personligt brev, Gud vad svårt det var och som jag kämpat med att få det bra...

Och jag har ingen aning om vad de kan tänkas fråga på intervjun så måste definitivt förbereda mig på något sätt. Hur gör ni?

P.s. Är nervös för att börja jobba, jag kan ju inget !
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag tror att det är otroligt viktigt med ett bra personligt brev och CV, det ska väcka sådant intresse hos läsaren att de vill veta mer om dig och således boka in på intervju. Särskilt viktigt är brevet naturligtvis om man spontanansöker.

Sen bör man skicka iväg ett mail ungefär en vecka efter att man skickat in ansökan för att höra om ansökan kommit in (om man inte fått något svar överhuvudtaget innan dess). Detta för att du själv ska veta om den kommit rätt men också för att göra dig påmind hos arbetsgivaren. Det visar även att du är angelägen om att få jobbet.

Be vänner och bekanta titta igenom dina ansökninshandlingar också så att de kan komma med lite feedback men också kolla stavfel!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Tänk på att bara vara dig själv, försöker man "spela" så listar en bra intervjuare ut det under intervjun.

Sedan försöka förbereda på de vanliga frågor, inte öva in utan faktiskt fundera på hur DU är i dom situationerna. Jag tyckte att det var lite svårt på min första intervju kopplat till det jag studerade, då hade man ju väldigt snäv erfarenhet av att jobba med det man läst, men det gick väl för jobbet fick jag :)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

P.s. Är nervös för att börja jobba, jag kan ju inget !

Samma här :o Men min handledare på praktiken sa att jag hade bra kunskaper och jag klarade ju av praktikjobbet så helt omöjligt kan man ju inte vara :D

Det är bra att du redan har fått intervju! Själv har jag skickat iväg ansökningar på runt 30 jobb de senaste fyra veckorna (+ fem spontanansökningar). Fått svar på ett som var ett nej. Det jobbet hade jag dock inte väntat mig att få då det krävdes lite mer än det jag är utbildad till, men man kan ju alltid försöka.


Jag har hört att man inte ska höra av sig till arbetsgivaren efter att ha skickat in ansökan då det mest irriterar dem om 50-100 människor under en vecka ringer/mailar för att "kolla om ansökan kommit in." Kanske är det inte så?

Jag tror det är bra inför intervjuer att läsa igenom listor med vanliga intervjufrågor och tänka ut bra svar på dem. Några vanliga frågor borde vara "Varför vill du jobba hos oss?, "Varför ska vi anställa dig?" och "Vilken roll har du på arbetsplatsen?"
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag ansluter till tråden, är inte bokstavligen arbetslös men helt klart arbetssökande. Studerar 150% fram till juni, samtidigt som jag fyller ut med så många timmar jag kan få på nuvarande jobb.

Under de senaste åren har jag kämpat för att få att stadigt jobb med fasta tider/scheman osv, för att slippa rusa mellan 3 olika jobb och göra en timme här och två timmar där liksom. Men det verkar vara svårt...
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Överallt på internet så står det att det är bra att höra av sig efter en vecka. Jag har kollat tusen olika sidor med tips från rekryterare, cv-experter, chefer etc. Kan inte tänka mig att ett mail skulle föra så stor skada. Ringa är svårare, för då kan det mycket väl vara så att man råkar ringa "vid fel tidpunkt".

Men man gör ju som man vill och vad som känns bäst :)

Håller tummarna för alla jobbsökare här (inkl. Mig själv ;) )
 
Sv: Stora jobbsökartråden

KL

Åh, vilken bra tråd! Passar mig perfekt! Jag måste få tummen ur och skriva personliga brev och cv! Jag har tänkt att söka jobb i matbutiker, någon som vet vad jag borde trycka på då i mitt brev? Har ingen erfarenhet av det, men det verkar kul, tycker jag.

Jag har också tänkt på det dära som någon/några skrev om att man ju behöver sticka ut lite i sitt brev. Att sticka ut lite lagom tycker jag är svårt, får ibland tonen att bli lite larvig, typ. Jag tycker jag är ganska bra på att skriva egentligen, men vill inte det ska bli för ordentligt heller ju.


//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

*kl*

Jag hänger också på här, trots att jag är senior ;) Jag gör just nu min sista LIA på min KY-Logistik utbildning och tar examen i maj, men om vi får jobb nu så behöver vi inte slutföra praktiken. Idag ska jag ner på arbetsförmedlingen som har transport och logistikdagar och dela ut cv hoppas jag, ska väl plita ihop nåt litet personligt brev också. :) Men, ska man ha bild på cv eller personligt brev? Om ja, på vilket?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Kl

Lite OT, men vad skulle ni helst vilja jobba med om ni fick välja helt fritt (utifrån era förutsättningar nu)?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har bild på både cv:et och det personliga brevet =) Samma bild. Det behöver man kanske inte, men så har jag iaf.

Strindlund; Jag har som sagt fått för mig att det hade passat mig bra att arbeta i en matbutik. Egenligen vet jag inte varför, men det vill jag testa. Annars någonting med mat, som inte är så fancy, typ laga maten på en förskola eller något sånt... inte på någon snordyr middagrestaurang alltså, utan "vanlig mat". Vad skulle du själv välja?


//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Ikeas lager! Eller på nåt annat stort lager :) Har sökt sommarjobb på Ikea så har jag tur kan jag få in en fot "på golvet" på deras lager, sen är det bara att jobba sig upp till toppen :)

Strawberry - alla säger visst olika :D Nu hade jag inte ens nån bra bild sådär på rak arm så det fick bli utan idag, men det är bra att veta i framtiden :)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Ja, det är nog så, jag har bild på båda för min kompis som brukar ha koll, har tipsat mig om det. Men egentligen vet jag inte.

Jag sitter och ska välja bild nu, hittar inte kamerasladden såklart, så får ta en jag redan har på datan. vad ska man välja för bild? En där man ser genuint glad ut och är lite rufsig i håret eller en där man ser mer ordentlig ut? Det sista va? (tyvärr)

Kanske ska säga att det är ingen jätteskum bild jag menar, ska se om jag kan få in den här.







//r
 
Senast ändrad:
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har alltid gått in med inställningen att jag skulle passa bra på vilket jobb som helst, utom de mest avancerade förstås. När jag var liten började det med advokat, sedan har dett gått vidare till brandman, pilot, veterinär, ridlärare, butiksansvarig, maskinoperatör, hotellägare (:D), kundtjänst, lokförare, reseledare, bonde, sjuksyster, kriminolog, psykolog, journalist mm. Puuh. Jag behöver ett yrke som är utmanande och utvecklande, inte allt för svårt men inte för lätt. Som ni märker ovan, så är jag VÄLDIGT ombytlig av mig (särskilt i tanken) och jag vet inte vad jag ska hitta på med mitt liv :crazy:

Vill jobba med någon form av skiftgång och ha en anständig lön. What to do?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Hahaha ja, det var en salig blandning! Men de flesta yrken lät roliga, tycker jag!

Det där med hotellägare, eller ja, vandrarhem för min del, tycker jag låter skitkul! En liten dröm jag har är att bo i en villa med stor trädgård och ha några typ zigenarvagnar eller vad man ska säga att ha ett litet bed and breakfast i och så ha en second hand-affär med ett litet café (med bara hembakt, förstås) också i trädgården. :heart

Eller bara jobba på ett vandrarhem/ett hostel. Tror jag hade vart skitkul! Typ laga lite mat, tipsa folk om sevärdheter, lite allt-i-allo, sådär...

Här är bilden jag tänkte ha i mitt cv, vad tror ni, funkar den? (bara huvet asså);

DSC02141_zps82713b71.jpg


//r
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp